بازاریاب تلفنی کیه و چه خصوصیات و وظایفی داره؟

بازاریاب تلفنی کیه؟ چه وظایفی داره؟ چطوری کار میکنه؟ و کلی سوال دیگه. توی این بخش از دوره آموزشی بازاریابی تلفنی، در این مورد حرف می‌زنیم

بازاریاب تلفنی کیه و چه خصوصیات و وظایفی داره؟

بازاریاب تلفنی کیه؟ چه وظایفی داره؟ چطوری کار میکنه؟ و کلی سوال دیگه. توی این بخش از دوره آموزشی بازاریابی تلفنی، در این مورد حرف می‌زنیم
بازاریاب تلفنی کیه و چه وظایفی داره؟

این همه درمورد فعل کار، که همون بازارابی تلفنی باشه گفتیم، یکمم بریم سر اصل ماجرا! یعنی کننده‌ی کار یا بازاریاب تلفنی!

یه افسانه هست که میگه، هرکی سعی میکنه از اختراع گراهام بل عزیز، در جهت فروش محصول استفاده کنه، جز نوادگانش محسوب میشه که هوش بیزینسی داشته و دنبال کسب درآمده. البته پدربزرگ گراهام، خودش اینو توی خوابش هم نمی‌دید که یه روز همه صنایع دنیا، برای فروششون به تلفن وابسته بشن! احتمالا کلی خوشحال باشه.

بگذریم … بیایید ببینیم فروشنده تلفنی دقیقا کیه؟ یه بازاریاب تلفنی موفق و حرفه‌ای چه خصوصیات و وظایفی داره؟ و خلاصه چیکار میکنه.

 

بازایاب تلفنی کیه؟

بازاریاب تلفنی (Telemarketer) یا همون نماینده فروش (sales representative)، کارش فروش تلفنی محصولات و خدمات یه شرکت هست که بیشتر مدت زمان کاری رو تلفن به دسته. حالا یا توی خود شرکت میشینه، یا از مرکز تماس (کال سنتر) یا به صورت دورکاری کار می‌کنه.

 

اصلی‌ترین وظیفه یه بازاریاب تلفنی اینه که سرنخ‌ها رو پیگیری کنه و دنبال فروش محصول یا خدمات باشه. پس یه بازاریاب تلفنی، معمولا مشتری رو از نزدیک نمی‌بینه. خوب حالا چرا این مسئله مهم میشه؟ چون نبودن ارتباط فیزیکی و حضوری، متقاعدکردن مشتری با حرف رو خیلی مهم میکنه. پس بازاریاب تلفنی باید اونقدری قوی، مسلط و با اعتماد به نفس باشه که بتونه از پشت تلفن، مشتری رو تشویق کنه محصول رو بخره. خیلی از وقتا، مشتری حتی محصول رو قبل خرید نمیبینه! خوب حالا با این اوصاف، به نظرتون خصوصیات و وظایف یه بازاریاب تلفنی کدوم‌ها هستن؟

 

وظایف بازاریاب تلفنی چیه؟

امروز دیگه هر کسب‌وکاری، روی بازاریابی تلفنی سرمایه‌گذاری میکنه. پس این یه صنعت بزرگه که روزبه‌روز هم بزرگتر میشه و یه عالمه آدم هم تو این زمینه مشغول به کار هستن. اما آیا همه بازاریاب‌های تلفنی موفق هستن؟ قطعا نه، بازاریابی هم مثل همه حرفه‌های دیگه، به مهارت و صبر نیاز داره. یعنی یه بازاریاب حرفه‌ای در حین اینکه رفتار خوب و دوستانه‌ای با مشتری داره، باید بتونه اون رو تو فروش محصول و خدمات‌اش هم راضی کنه.

 

اینها اصلی‌ترین وظایف یه بازاریاب تلفنی هستن:

  • ثبت سوابق مشتری در CRM
  • جواب دادن به سوال‌های مشتری در مورد محصول و خدمات شرکت
  • برقراری یه تعداد تماس مشخص در روز
  • آموزش به بازاریاب‌های تلفنی تازه‌کاری که به شرکت میان (در صورت لزوم)
  • اطلاع دادن مشکلات، سوالات، انتقادات یا پیشنهادات رو به مراتب بالاتر
  • پیگیری سرنخ‌های فروش تا مرحله بستن قرارداد

 

خصوصیات یه بازاریاب تلفنی موفق چیه؟

  • مشتری حرف‌هاش رو میفهمه.
  • رفتارش محترمانه و دوستانه هست.
  • مودب هست و به مشتری اجازه صحبت میده.
  • با شک و بدون داشتن اطلاعات کامل حرفی رو نمی‌زنه.
  • واضح و شمرده صحبت میکنه و اعتماد به نفس خوبی داره.
  • شنونده خوبی هست و برای مشتری ارزش قائل میشه.
  • محصول و خدمات شرکت رو خیلی خوب میشناسه و در موردشون اطلاعات کامل داره.

 

علاوه بر این موارد، یه بازاریاب باید ویژگی‌های زیر رو هم داشته باشه:

  • مهارت‌های شنیداری: باید خیلی خوب به مشتری گوش کنید، تا بتونید حرف‌هاش رو بفهمید و بهش کمک کنید.
  • صبر و حوصله: صبر و تحمل مخصوصا وقتی با مشتری‌های شاکی و ناراضی حرف می‌زنید، خیلی مهمه.
  • حل مسئله: باید سعی کنید هر جور شده، راه‌حل مشکل مشتری رو پیدا کنید و مخالفت‌هاشون رو هم رفع کنید.
  • ارتباطات بین فردی: باید روابط عمومی مناسبی داشته باشید، تا هم بتونید با مشتری تعامل مثبت و اثرگذاری داشته باشید و هم با بقیه بازاریاب‌ها.
  • مهارت انجام چندین کار به طور همزمان: انجام چند کار به طور هم‌زمان مثلا همزمان چک کردن ایمیل، صحبت با تلفن و یادداشت‌برداری تو مواقع ضروری، خیلی بهتون کمک می‌کنه.

 

محیط کار و ساعات کاری بازاریاب تلفنی

بازاریاب‌ها به دو صورت فعالیت می‌کنن:

  • یا به صورت گروهی در مراکز تماس/شرکت
  • یا به صورت دورکاری

توی این شرایط، یا طبق ساعت کاری معمول کشور فعالیت می‌کنید یا ساعات کاری‌ شناور دارید. حالت دوم بیشتر زمانی اتفاق میوفته که مشتری، توی یه کشور دیگه باشه و از لحاظ موقعیت زمانی، با کشور مبدا چند ساعتی اختلاف وجود داشته باشه

 

شرایط استخدام بازاریاب تلفنی

تحصیلات

حداقل مدرک لازم برای بازاریاب تلفنی، دیپلم یا کارشناسی هست. شرکت توی دوره‌های ارتباطات و فن‌بیان، فروش و کسب‌وکار، زبان بدن و روان‌شناسی، آموزش ابزارهای فروش و غیره، میتونه شانس استخدام‌تون رو بالاتر ببره.

کارآموزی

برای کسب تجربه و آشنا شدن با فوت‌وفن کار، می‌تونید تو دوره‌های کارآموزی هم شرکت کنید. خیلی از شرکت‌ها بعد از گذروندن دوره کارآموزی، استخدام‌تون می‌کنن.

 

چطور یه بازاریاب تلفنی موفق بشیم؟

برای تبدیل شدن به یه بازاریاب تلفنی موفق علاوه داشتن ارتباط موثر با مشتری‌های بالقوه، باید 2 نکته رو هم مدنظر داشته باشید:

 

1. کدوم نوع بازاریابی تلفنی رو دوست دارید؟

اول نوع کسب‌وکارتون رو انتخاب کنید، چه نوع کسب‌وکاری رو ترجیح می‌دید: جدا از B2B‌ و B2C بودن، دوست دارید برای سازمان‌های خیریه کار کنید یا اینکه یه محصول خاص رو بفروشید. هرچی اشتیاق و علاقه‌تون به نوع کاری که می‌کنید بیشتر باشه، تاثیر بهتری روی مشتری می‌ذارید و در نتیجه شانس فروش‌تون بالاتر میره.

 

2. چه مدل کاری رو دوست دارید؟

اگه دوست دارید تو خونه کار کنید و ساعات کاری‌تون دست خودتون باشه، بهتره دورکاری رو انتخاب کنید. بعضی کسب‌وکارها هستن، که نیاز به حضور فیزیکی بازاریاب تلفنی‌شون ندارن و بنابراین گزینه مناسبی برای شما هستن.