تا اینجا خیلی درمورد این صحبت کردیم که جملهها، برای موفقیت فروش تلفنی خیلی مهم هستن. خیلی مهمه که برای خودتون، متن بازاریابی تلفنی رو از قبل آماده کرده باشید (به این متن، اصطلاحا میگن اسکریپت).
مثلا آخرین تماس تلفنی موفقی که داشتید رو، یادتون هست؟ از چه کلمات و جملاتی استفاده کردید؟ همون متن رو سعی کنید روی کاغذ پیاده کنید. این میشه یه نمونه متن مکالمه بازاریابی تلفنی، که میتونید ازش استفاده کنید.
البته اصلا منظورمون این نیست که فقط به همین یه متن بسنده کنید و با خودتون بگید چون با این جملهها موفق شدم این مشتری رو راضی کنم، پس باید همیشه از همینا استفاده کنم. این روش جواب نمیده.
برای نوشتن اسکریپت بازاریابی تلفنی، باید کتاب بخونید، تو جلسات آموزشی شرکت کنید، از نمونه مکالمه صوتی بازاریابی تلفنی یا نمونه دیالوگهای بازاریابی تلفنی که توی اینترنت موجود هست، استفاده کنید و ایده بگیرید. کسب تجربه و کمک گرفتن از همکارهای حرفهای هم راهکار خوبی برای نوشتن یه متن آماده برای بازاریابی تلفنی هستش.
خوب حالا یه سوال، اصلا چرا نوشتن نمونه دیالوگهای بازاریابی تلفنی باعث موفقیتتون میشه؟ چون
- میدونید باید کجا، چی رو بگید.
- اشتباهاتتون کمتر میشه.
- به مشتری هم اجازه صحبت کردن و سوال پرسیدن رو بدید.
- کنترل تماس رو به دستتون میگیرید.
نکته مهم اینه که نکات مهم نگارش متن و جملات بازاریابی تلفنی رو بلد باشید. بذارید مفصلتر در مورد اسکریپت بازاریابی تلفنی با هم صحبت کنیم.
نکات لازم برای نوشتن اسکریپت بازاریابی تلفنی
قدم اول: مشتری بالقوه رو بشناسید.
مهمترین کاری که باید قبل از شروع مکالمه بکنید، همینه. مشتریتون کیه، و چه نیازهایی داره؟ برای اطلاعات جمع کردن، میتونید از لینکدین یا اینستاگرام یا وبسایت شرکت مشتری استفاده کنید. متن بازاریابی تلفنی خودتون رو با توجه به شناخت و اطلاعاتی که بدست آوردید، بنویسید. حتی میتونید از نمونه کارهای موفق قبلیتون هم کمک بگیرید. هر چی بیشتر تماس بگیرید، تجربه بیشتری پیدا میکنید و میتونید در تماسهای بعدیتون، خیلی بهتر عمل کنید.
کافیه به هر تماس، به چشم یه کلاس درس نگاه کنید.
قدم دوم: هدفتون رو تعیین کنید.
هدفتون از برقراری تماس، چیه؟ مثلا اگه اولین باره که با مشتری تماس میگیرید، قطعا نباید دنبال فروش باشید. هدفتون میتونه شناخت مشتری یا ایجاد ارتباط باشه. مشخص کردن هدف، خیلی برای نوشتن اسکریپت مهمه.
قدم سوم: لیست سوالات مناسب رو تهیه کنید.
یه لیست از سوالات داشته باشید، تا با پرسیدن اونها، اطلاعات دقیقتری از مشتری به دست بیارید و نیازها و مشکلاتش رو درک کنید. این لیست رو، توی متن اسکریپت تلفنی قرار بدید. سوالاتتون باید بر اساس مشکلاتی باشه، که مشتری باهاشون روبرو هست.
قدم چهارم: مزایای پیشنهادتون رو تو جملات بازاریابی تلفنی بنویسید.
یکی از اشتباهات بارز یه بازاریاب تلفنی اینه که پشت تلفن تو تماس اول، از مزایای محصول برای مشتری بگه. در صورتی که مشتری نه محصولتون رو کامل میشناسه و نه علاقهای به شنیدن مشخصاتش داره. چیزی که براش مهمه، اینه که بدونه محصول شما کجای زندگی به دردش میخوره و چه سنگی رو از جلوی راهش برمیداره؟ یا مثلا چرا باید به جای رقبا، محصول شما رو انتخاب کنه؟ پس روی این موارد متمرکز بشید و در مورد اونها تو متن و جملات بازاریابی تلفنیتون، صحبت کنید.
از کلمات مثبت استفاده کنید.
کلمات مثبتی مثل ممنونم، سپاسگزارم، لطفا و … خیلی مهمن و باعث میشن مشتری حس خوبی داشته باشه و مشتاق بشه مکالمه رو ادامه بده. یه نکته مهم دیگه که خیلی روی مشتری اثر داره، احترام گذاشتن به مشتری و رعایت ادب هست.
چندتا نکته ریز هم در مورد متن بازاریابی تلفنی هست که بهتره رعایت کنید:
- حتما خوانا بنویسید که وسط مکالمه گیج نشید.
- بخشهای مهم رو هایلایت کنید یا بزرگتر بنویسید.
- شاید اگه یه چک لیست از حرفایی که باید زده بشه آماده کنید، چیزی فراموشتون نشه.
- از اصطلاحات مربوط به حرفه مشتری استفاده کنید. این کار تو مشتری اعتماد ایجاد میکنه و باعث میشه نظر مشتری جلب بشه.
- تا جای ممکن، از کلمات تخصصی و سخت جلوگیری کنید.
حرف اخر اینکه یادتون باشه، مهارت نوشتن یه متن مکالمه و اسکریپت تلفنی، یه کار زمان بر هستش و نمیتونید یه شبه، به یه متن خفن برسید. مثل تمام مهارتهای دیگه، این کار هم نیاز به حدس و خطا و کسب تجربه داره. مطمئن باشید که تلاشهاتون بینتیجه نمیمونه. و اگه یه راه توی نوشتن متن فروش تلفنی باشه که قطعا به شکست میرسه، اینه که از یه متن برای همه مشتریها استفاده کنید. پس حواستون به این اشتباه باشه.
1. بازاریابی تلفنی چیه؟ آموزش بازاریابی تلفنی
2. مقایسه بازاریابی تلفنی و بازاریابی حضوری
3. مقایسه بازاریابی تلفنی و بازاریابی ایمیلی
4. شروع تماس تلفنی فروش و نمونه سناریو فروش تلفنی
5. نحوه صحبت با مشتری پشت تلفن
7. تماس سرد چیه و چطور انجام میشه
8. نحوه مذاکره تلفنی و 8 نکته مهم
9. تحول بازاریابی تلفنی با 11 نکته مهم
10. بهترین زمان برای تماس تلفنی فروش
11. سوالات بازاریابی تلفنی برای تماس سرد و پیگیری مشتری
12. چطور نمونه اسکریپت بازاریابی تلفنی بنویسیم؟
13. بازاریاب تلفنی کیه و چه وظایفی داره؟