اگر میخواین یه تیم فروش خوب داشته باشین باید دادههاتون رو جمع آوری کرده و یه استراتژی برای دریافت گزارش فروش شکل بدین. در اینجا نکاتی رو برای استفاده از قالبهای گزارش کارمندان فروش رو بگیم تا بهتون کمک کنه فعالیتهای تیم فروش رو استخراج کنین پس باهامون همراه باشین.
اهمیت گزارش تیم فروش
بیایین این موارد رو بررسی کنیم:
- گزارش تیم فروش به هماهنگی اهداف تیم فروش و شرکت کمک میکنه.
- ارائه گزارش کارمندان فروش، باعث شفافیت و مسئولیتپذیری بیشترشون میشه.
- گزارش فروش باعث تشویق کارمندان به فرهنگ کار گروهی و همکاری میشه.
- این کار به پیش بینی فروش و هدف گذاری دقیقتر کمک میکنه.
چند نمونه گزارش فروش
برای ایجاد یک نمای جامع از استراتژی شرکت بیش از یک گزارش تیم فروش لازمه. ولی قرار نیست که به همه قالبهای گزارش زیر هم نیاز باشه. این قالبهای موارد زیر هستن:
- گزارش کاریز فروش که وضعیت کنونی و روند پیشرفت کارمندان رو توی 3 ماه نشان میده.
- گزارش هفتگی فروش
- گزارش فروش ماهانه یا دورهای
- گزارش پیشرفت فردی یا تیمی
- گزارش وضعیت سرنخ
- گزارش برنامه فروش سالانه
- گزارش بازاریابی و فروش
- گزارش فعالیتها
KPI های مهم برای گزارش فروش
برای اینکه گزارش فروش بنوسین باید یک چیزهایی بدونین. دونستن این KPI های زیر برای نوشتن یه گزارش تیم فروش خوب خیلی کمکتون میکنه:
- ارسال ایمیل یا برقراری تماس
- فعالیتهای تکمیلشده برای هر کاربر
- معاملات ورودی
- ارزش معامله جدید
- معامله برنده
- معامله بازنده
- نرخ تبدیل سرنخ
- متوسط زمان تبدیل
- ارزش طول عمر مشتری
- نرخ ریزش مشتری
چطور یک گزارش فروش کامل بنویسیم؟
1. درباره ظاهر گزارش فروش تصمیم بگیرین.
یک گزارش فروش باید بیشتر از یک برگه با آمار و ارقام باشه. این گزارش باید برای مخاطب چشم نواز و درکش ساده باشه. میتونین از CRM استفاده کنین تا کارتون آسونتر شه.
2. مخاطبتان رو درنظر بگیرین.
مدیران دوس دارن گزارش جامع و ساده بخونن. یک مدیر عامل ممکنه به دادههای متفاوتی نسبت به مدیر مالی علاقهمند باشه.
3. اطلاعات مناسب رو درج کنین.
وقتی که مخاطبتون رو شناختین تصمیم بگیرین که چی رو بیاورین یا حذف کنین. از خودتون بپرسین مخاطبم به دونستن این آمار نیاز داره؟
4. دوره های فعلی و قبلیتون رو مشخص کنید.
اطلاعاتی که رو میخواین منتقل کنین به بهترین وجه در نماهای مختلف ارائه میشه، بعد آن رو با دورههای قبلی مقایسه کنین.
5. دادههاتون رو جمع آوری کنین.
این نیازی به توضیح نداره. اگه ندونستین چجوری این کار رو بکنین از نرم افزار CRM کمک بگیرین.
6. اطلاعاتتون رو به درستی بگین.
لازمه تعدادی نمودار و تصویر مفید تو گزارشتون باشه تا مخاطب بهتر درکش کنه.
7. داده ها و اطلاعات رو دوباره بررسی کنین.
بعد از جمع آوری داده و رسم نمودار به دو مرحله اول برگردین و اطلاعات منایب رو بنوسین. اطلاعاتی که لازمه مخاطب بدون و براش مفیده. بعضی اوقات اطلاعات وارد شده خیلی کمه. تو اینجور مواقع از تغییر اطلاعات، ایجاد مجدد نمودارها یا درخواست کمک از یکی از اعضای تیم فروش نترسین. سعی کنین تا قبل از جلسه تعادلی بین صحت اطلاعات و اندازهشون ایجاد کنین.
8. توضیح دادهها
آخرین و مهم ترین مرحله تو اصول گزارش نویستی تیم فروش اینه. ارائه گزاش و آمار و نمودارها نیمی از راهه. لازمه کلماتی رو بنویسین که برای مخاطب مهمه.
کلام آخر
گزارش فروش یکی از کارهایی که لازمه هر نماینده فروش انجام بده. تو برندهای بزرگ هر ماه یا هر هفته یه جلسه برگزار میشه و از فروشندگان و کارمندان تقاضا میشه گزارش کارشون رو ارائه بدن. پس بر أساس برنامه ریزی که دارید یه قابل مناسب انتخاب کنید و KPI مرتبط با کارتون رو مشخص کنین و یه گزارش مفصل بنویسید.