12 نکته کلیدی برای مدیریت تیم فروش در ایران

برای مدیریت تیم فروش باید بتونید ارتباط شفاف و قانونمندی بین اعضای تیم ایجاد کنید. یعنی هم باید مدیریت کنید هم رفاقت.

12 نکته کلیدی برای مدیریت تیم فروش در ایران

برای مدیریت تیم فروش باید بتونید ارتباط شفاف و قانونمندی بین اعضای تیم ایجاد کنید. یعنی هم باید مدیریت کنید هم رفاقت.
مدیریت تیم فروش در ایران

مدیریت تیم فروش آسون نیست. ولی راهکارهایی داره که دونستنش بهتون خیلی کمک میکنه. می‌دونین که مدیریت تیم فروش روی اعضای تیم تاثیر زیادی داره؟! مدیر خوشحال و با انگیزه به تیم فروش‌تون هم انگیزه می‌ده. اگر شما هم تو این مدت اخیر فروش‌تون کم شده یا کارمندان‌تون انگیزه ندارن. لازمه بهتون بگم تنها نیستین و خیلی از کسب و کارها اینجوری هستن. بیایید بیینیم برای خارج شدن از این شرایط چی کار باید بکنیم!

 

در ادامه مقاله همراه ما باشید تا نکاتی رو درباره مدیریت تیم فروش در ایران بررسی کنیم.

 

تکنیک های مدیریت تیم فروش در ایران

1. مربیگری تک‌ ‌به تک کارمندان فروش

مدیران فروش کارهای زیادی دارن برای همین رسیدگی به تک تک کارمندان سخته و خیلی هم وقت گیره. ولی این می‎‌تونه بازدهی تیم فروش‌تون رو به حداکثر برسونه. همچنین به تیم اعتماد به نفس می‌ده. مدیر فروش لازمه روش‌های صحیح تعامل رو به تیمش آموزش بده. اگر تعامل با مشتری به تیم‌تون یاد بدین‌، اون‌ها رو برای روبه‌رویی با شرایط سخت آماده می‎‌کنین. این کمک می‌کنه بیشتر بفروشن.

 

2. تشویق به یادگیری مستمر

تحقیقات دانشگاه هاروارد نشان داده که 87% مردم آموزش‌هایشون رو بعد 30 روز فراموش می‌کنن و یادشون می‌ره. برای همین لازمه حواستون به کارمندان‌تون باشه تا به سطح بالایی برسن و بهتر بفروشن. برای همین لازمه که به طور مرتب بهشون آموزش بدین. این باعث می‌شه چیزی یادشون نره و اینقدر به آموزش‌ها مسلط بشن که ازش تو فروش استفاده کنن. یک مدیر فروش باید تیمش رو تشویق به یادگیری کنه.

 

3. استفاده از تکنولوژی

تو جامعه‌ای داریم زندگی می‌کنیم که همه چیز به سوی اتوماتیک شدن پیش می‌ره. جایی که دستگاه و فناوری‌ها جای آدم‌ها رو می‌گیرن. این‌ها همه به خاطر کمک به مردمه. تو بیزنس و فروش هم همه چیز رو به اتوماتیک شدن پیش می‌ره. مثلا همین نرم‌افزار crm فرایند فروش رو اتوماتیک میکنه. اینطوری کارمندها فرایند فروش رو سریع و بهتر یاد میگیرن.

 

CRM همکاری و مشکل پیگیری تماس‌ها و مشتریان رو خیلی ساده می‌کنه. تکنولوژی‌های دیگر مثل تبلت، موبایل و لپ‌تاپ به کارمندان کمک می‌کنه که با زحمت کمتری چندین وظیفه رو با هم انجام بدن. چیزی که مهمه اینه که این ابزارهای جدید با سیستم‌های فعلی‌تون سازگاری داشته باشن. جدا از این مطمئن بشین که این ابزار به دردتون می‌خوه و کارایی تیم‌تون رو بالا می‌بره. برای از این کار می‌تونین از اعضای تیم سوال کنین.

 

4. ساده‌سازی فرایند فروش

از مهم‌ترین شاخص‌های مدیریت تیم فروش در ایران و جهان اینه که درک این فرایند رو برای کارمندانتون ساده کنین. برای این کار کاریز فروش‌تون رو توی CRM ایجاد کنین و فرایند فروش رو ثبت کنین. فروش ثابت و مشخص کار تیم رو خیلی آسون می‌کنه.

 

5. ساختن یک تیم برنده

نمی‌شه که مدیر فروش همیشه تو قرارداد بستن‌ها بشه و همیشه خودش رو درگیر کنه. وقتش رو نداره که هیچ حوصله‌ش رو هم نداره. برای همین لازمه یک تیم قابل اعتماد بسازه. تیمی که تو فروش ماهر باشه و نیازی به بررسی مدیر فروش نداشته باشن. برای این کار لازمه ابتدا مدیر تیم فروش به گروهش اعتماد کنه و افراد قوی استخدام کنه. افرادی که انگیزه درونی دارن و به بقیه هم روحیه می‌دن.

 

6. شناخت تفاوت‌های تیم فروش

عادیه که کارمندان فروش مثل هم نباشن. حتی کسانی که تو یک خانواده هم بزرگ شدن با هم فرق می‌کنن. من الان اخلاقم با برادرم یکی نیست، ترجیحاتمون هم فرق داره. کارمندان هم اینجورین سبک یادگیری و ترجیحات‌شون با هم فرق داره. برای همین لازمه با هر کارمند با توجه به شخصیتش رفتار کنین، رفتاری منحصر به فرد.

 

چند تکنیک دیگر برای مدیریت تیم فروش در ایران

  1. ایجاد یک فرهنگ‌ سازمانی خوب
  2. تشویق تیم فروش
  3. تشویق به رقابت
  4. شناخت بیشتر تیم
  5. کمک به تیم فروش در ایجاد برنامه‌های فروش مؤثر
  6. زود شروع کردن برای شکست رقبا
  7. توجه به مسائل کوچک
  8. دادن بازخوردهای مفصل به تیم
  9. شناسایی اهداف تیمی و فردی و ارتباط برقرار کردن باهاشون
  10. مطمئن شین که تیم فروش‌تون پیشنهادهای رقبا رو شناسایی کرده
  11. جشن گرفتن پیروزی‌های فردی و گروهی
  12. تعیین اهداف بلندمدت ولی واقع‌بینانه

 

کلام آخر

به عنوان کلام آخر یادتون باشه، درسته که مدیریت تیم فروش کار سختیه. اما اگر یکم بیشتر وقت بذارید و یه استراتژی مناسب انتخاب کنین هم کارها راحتتر میشه و هم زودتر به سقف فروش تیمتون می‌رسید.