تحلیل SWOT چیست؟ پیاده سازی ماتریس SWOT برای تحلیل موقعیت شرکت

تحلیل SWOT یه ماتریس به شما میده که می‌تونید به کمک اون بفهمید کجای صنعت ایستادین. توی این مقاله به کمک یه مثال تحلیل سوات رو براتون توضیح دادیم.

تحلیل SWOT چیست؟ پیاده سازی ماتریس SWOT برای تحلیل موقعیت شرکت

تحلیل SWOT یه ماتریس به شما میده که می‌تونید به کمک اون بفهمید کجای صنعت ایستادین. توی این مقاله به کمک یه مثال تحلیل سوات رو براتون توضیح دادیم.
تحلیل SWOT

هر بیزنسی برای رسیدن به یه استراتژی فروش موفق به ماتریس SWOT نیاز داره. قبل از تصمیم گیری درباره گرفتن هر استراتژی برای شرکت‌تون لازمه از تحلیل SWOT استفاده کنین تا موقعیت سازمان‌تون رو درک کنین. این ماتریس کمک می‌کنه بدونین کدوم بخش شرکت‌تون خوب یا بد کار می‌کنه. ولی ماتریس SWOT چیه؟ تحلیلش چجوریه؟ اصلا چطوری ازش استفاده کنیم؟ تو ادامه مقاله باهامون باشین تا به جواب این سوالات برسین.

 

ماتریس SWOT چیه؟

این عبارت خودش یه عالمه چیزه. SWOT مخفف قدرت‌ها (Strengths)، ضعف‌ها (Weaknesses)، فرصت‌ها (Opportunities) و تهدیدات (Treats) است. پس می‌شه گفت تحلیل SWOT تکنیکی واسه فهمیدن این چهار جنبه مهم تجارت‌تونه. تحلیل این اصطلاح کمک می‌کنه نتایج‌ بهتری بگیرین.

 

+: ولی چجوری؟

 

با کمک این تحلیل نقاط ضعف‌تون رو پیدا می‌کنین و با اصلاح این نقطه ضعف می‌تونین احتمال شکست رو کم کنین. بهتر از همه چیز اینه که این تحلیل کمک می‌کنه یه استراتژی با داشتن مزیت رقابتی بسازین. با داشتن چنین استراتژی همیشه تو بازار موفق و پیشرو هستین.

 

تحلیل SWOT شرکت چجوریه؟

قبل هر چیزی لازمه ماتریس SWOTرو رسم کنین. این ماتریس یه جدول 2 در 2 است. در ستون افقی اول نقاط ضعف و قوت‌تون رو بنوسین و در ستون دوم افقی تهدیدها و فرصت‌ها. بعدش دو راه وجود داره: یکیش رسمیه و استفاده از ابزارهای پیچیده و رسمی و دومی اینه به طور غیر رسمی افرادی رو برای تدوین استراتژی دور هم جمع کنین.

 

بعدش از تکنینک طوفان مغزی برای پیدا کردن نقطه قوت، ضعف، فرصت و تهدید استفاده کنین و آن‌ها رو تو قسمت مربوطه جدول بنوسین. برای جداسازی نقاط ضعف و قوت با تهدید و فرصت ها لازمه یه نکته رو بدونین: نقاط ضعف و قوت عوامل داخلی شرکت و تهدید و فرصت‌ها عوامل خارجین.

 

نقاط قوت

چیزایی که بیزنس‌تون به خوبی انجام می‌ده و شما رو از رقیب‌تون متمایز می‌کنه، نقاط قوتن. پبشنهاد فروش خاص (USP) شرکت‌تون رو پیدا کنین و به بخش نقطه قوت اضافه‌ش کنین. بدونین که نقطه قوت چیزیه که بقیه ندارنش. مثلا وقتی همه رقیباتون محصولات باکیفیت می‌فروشن دیگه این نقطه قوت نیست بلکه ضرورت بازاره.

 

نقاط ضعف

دقیقا برعکس نقاط قوته. هر کاری که توی انجامش ضعیف هستید میشه نقاط ضعفتون.

 

فرصت

فرصت شانس یا روزنه‌ای برای وقوع یه اتفاق مثبته و به نگاهی آینده نگر نیاز داره. فرصت‌هایی که ایجاد می‌کنین همه‌ش که نباید بزرگ باشه بهتره مزیت کوچکی برای افزایش قدرت رقابتی ایجاد کنین. تغییر تو الگوهای اجتماعی و سبک زندگی می‌تونه فرصت خوبی ایجاد کنه.

 

 تهدید

تهدید یه چیز خارج از شرکته که تاثیر منفی روی بیزنس‌تون داره مثل کمبود نیروی کار. یادتون باشه که تکامل فناوری همیشه یه شمشیر دو لبه است. یکیش فرصت و دیگریش تهدیده.

 

روش استفاده از ماتریس SWOT

بعد بررسی چهار جنبه بالا تو کسب و کارتون با یه فهرست بلند از اقدامات احتمالی روبه‌رو هستین. همه دوس دارن تو این مرحله نقاط ضعف رو به قوت تبدیل کنن و تهدیدها رو حذف و فرصت‌ها رو تقویت کنن. ولی قبلش دنبال روابط احتمالی بین این چهار جنبه باشین. مثلا با حذف یک نقطه ضعف می‌شه فرصت ساخت؟

 

بعدش ایده‌های خوب رو انتخاب و بقیه رو حذف کنین تا تو وقت و پول‌تون صرفه جویی کنین. می توانین به جای استفاده از SWOT از TOWS Matrix استفاده کنین. تقریبا کارشون یکیه و یه چیزهایی رو بررسی می‌کنن. ولی برعکس SWOT، TOWS Matrix روی عوامل خارجی تاکید داره.

 

نمونه تحلیل SWOT

فرض کنین علی مدیر یه بیزنس کوچیکه و برای تصمیم گیری درباره استراتژی آینده برای رشد می‌خواد تصویری از وضعیت فعلیش داشته باشه. بعد اینکه تیمش رو جمع می‌کنه و یه نمونه تحلیل SWOT به دست میاره. متوجه می‌شه ارسال و مشاوره رایگان نقطه قوت و پاسخ دهی دیر نقطه ضعفشه. بعدش متوجه می‌شه بزرگ‌ترین تهدیدش فعالیت‌های رقیبشه و تغییرات آب و هوا بزرگترین فرصتشه.

 

علی بعد از اینکه این موارد رو میفهمه سعی می‌کنه نقاط قوتش رو تقویت کنه و ادامه‌شون بده و نقاط ضعفش رو رفع کنه. همچنین سعی می‌کنه با گسترش کسب و کارش و طراحی استراتژی درست با حریفانش رقابت کنه و از تغییرات آب و هوایی به نفع خودش برای افزایش فروشش استفاده کنه.

 

کلام آخر

دقت داشته باشید هدف سوات اینه که هر چیزی رو برای خودتون به فرصت پیشرفت تبدیل کنین. نقاط قوتتون رو تقویت کنید. از نقاط ضعفتون به عنوان فرصت استفاده کنید. تهدیدها و فرصت ها تون رو بشناسید و اگه نتونستید هر تهدیدی رو حذف کنین هم یه فرصت بسازین. یک بار یه ماتریس سوات برای کسب و کارتون بکشید. مطمئنا نکته هایی رو از اون یاد میگیرید که شگفت زده تون میکنه.