برای اینکه به عنوان مدیر پشتیبانی فعالیت کنید، اول باید بدونید که برای این شغل حداقل لیسانس و ۲ تا ۴ سال سابقه کار لازمه. مسیر شغلی مدیر پشتیبانی خیلی پیچیده نیست. بیشتر آدما قبل از اینکه تو این شغل استخدام بشن، کارمند منابع انسانی یا کارمند فروش بودن. اگه بتونید مهارتهایی مثل ارتباط مؤثر، رهبری و تکنیکهای مدیریت رو یاد بگیرید، راحت میتونید به یک مدیر پشتیبانی کاربلد بشید. در ادامه این هفت مرحله رو دنبال کنید:
7 قدم برای تبدیل شدن به یه مدیر پشتیبانی موفق
1. دریافت آموزشهای لازم
مدرک تحصیلی یکی از مهمترین الزامات مسیر شغلی مدیر پشتیبانیه. اگه دوست دارید به عنوان مدیر پشتیبانی استخدام بشید، باید یه نگاهی به شرحهای شغلی تو سایتهای کاریابی بندازید و ببینید شرکتها چه میزان تحصیلاتی میخوان. جدا از اون، هر آگهی استخدامی باید مهارتهای لازم برای مدیریت پشتیبانی رو ذکر کرده باشه که میتونه براتون مفید باشه.
2. توسعه مهارتهای مدیر پشتیبانی
قبل از درخواست شغل مدیر پشتیبانی، باید مهارتهای لازم رو توی خودتون توسعه بدید. مهمترین مهارتهایی که معمولاً تو شرح وظایف مدیر پشتیبانی ذکر میشن، اینا هستن:
- مدیریت پروژه
- پشتیبانی فنی محصول
- تسلط بر نرمافزارهای پایه و نرمافزارهای تخصصی پشتیبانی مشتری
- زبان انگلیسی متوسط یا قوی
- مهارتهای ارتباطی
- هوش هیجانی
- حل مسئله
3. شرکت در دورههای کارآموزی
طبق نظر سازمان جهانی کار، مدیران پشتیبانی به طور متوسط به ۱ تا ۳ ماه کارآموزی (یا همان آموزش پس از استخدام) نیاز دارن. افراد در طول این مدت مهارتها و تکنیکهای موردنیاز برای این شغل رو یاد میگیرن و با الزامات کار تو شرکت موردنظر آشنا میشن.
4. دریافت گواهینامههای لازم
برای بیشتر شدن شانس استخدام، گذراندن دورههای آموزشی مدیریت، رهبری و فن بیان هم خیلی مفیده. گواهینامههایی که از این دورهها میگیرید، به کارفرماها نشون میده که شما دانش مورد نیاز برای این شغل رو دارید.
5. آگاهی از وظایف مدیر پشتیبانی
طبیعتاً وقتی تصمیم میگیرید که یک مدیر پشتیبانی بشید، باید بدونید چه وظایف و مسئولیتهایی قراره بر عهده شما قرار بگیره. اگه قبل از شروع کار با این وظایف آشنا باشید، دستیابی به اهداف درآمدی و کاهش هزینههای بخش پشتیبانی خیلی راحتتر میشه. در عین حال، برنامههای استراتژیکِ بخش پشتیبانی رو هم بهتر میتونید اجرا کنید.
بعضی از مهمترین وظایف مدیر پشتیبانی اینا هستن:
- مدیریت عملکردهای روزانه بخش پشتیبانی مشتری
- پاسخگویی به مشکلات پیچیده مشتریان
- اجرای فرایندها و استراتژیهای لازم برای افزایش رضایت مشتری
- تدوین و بازنگری سیاستهای بخش پشتیبانی مشتری
- اطلاعرسانی موارد جدید در ارتباط با محصولات، رویهها و روندها
6. آمادهسازی رزومه
در این قسمت از مسیر شغلی مدیر پشتیبانی مشتری پس از اینکه مهارتها و مسئولیتهای این شغل رو بررسی کردید، باید رزومه خودتون رو آماده کنیم. ساخت یه رزومه عالی ممکنه ساعتها، روزها و یا حتی هفتهها طول بکشه. بنابراین اصلاً نباید عجله کنید. یکسری از مواردی که میتونید توی رزومه خودتون بیارید شامل موارد زیر هستن:
- اطلاعات تماس: اطلاعات تماس معمولاً در بالای رزومه آورده میشه و شامل اطلاعاتی مثل نام و نام خانوادگی، ایمیل، شماره تلفن و گاها آدرس هست.
- نمایه، هدف یا خلاصه رزومه مدیر پشتیبانی: در این بخش میتونید یک نمایه یا خلاصه بیارید و به این نکته که برای شغل مدیر پشتیبانی درخواست میدید، اشاره کنید.
- تجربیات شغلی: توی این بخش باید به سوابق و تجربیاتی که در ارتباط با شغل مدیر پشتیبانی داشتهاید اشاره کنید.
- تحصیلات و گواهیهای آموزشی: آموزش یا همان Education بخشی ضروری از رزومه مدیر پشتیبانی هستش که بهتره چیزی برای قرار دادن در این بخش داشته باشید!
- مهارتها: در این بخش از رزومه، مهارتهای خاصی که در ارتباط با شغل مدیر پشتیبانی کسب کردید رو ذکر میکنید.
7. ارسال رزومه و درخواست برای شغل مدیر پشتیبانی
بعد از آماده کردن رزومه، وقتشه که برای شغل مدیر پشتیبانی درخواست بدید. برای پیدا کردن موقعیتهای شغلی میتونید از سایتهای کاریابی فارسی مثل «کاریاب ایران»، «جابینجا» و «کاربوم» استفاده کنید. مراجعه به شبکه اجتماعی لینکدین، ارتباط مستقیم با شرکتها و پرس و جو از دوستان مشغول در این حوزه، از دیگر راههای پیدا کردن موقعیت شغلی مدیر پشتیبانی هستن.
کلام آخر
تو این مقاله سعی کردیم مسیر شغلی مدیر پشتیبانی رو به طور مختصر و تو ۷ مرحله بررسی کنیم. دیدیم که دریافت آموزشهای لازم، توسعه مهارتهای مدیر پشتیبانی و آگاهی از وظایف این شغل، از الزامات ورود به این مسیر هستن. پس از آگاهی از مسئولیتها و مهارتهای لازم، نوبت به ساخت رزومه و ارسال درخواست شغلی میرسه که درباره این مراحل هم توضیحاتی ارائه کردیم. امیدوارم مطالعه این مقاله به کارجویان عزیز کمک کرده باشه که ادامه مسیر خودشون رو هوشمندانهتر طی کنن.
1. مدیریت پشتیبانی مشتریان چیست؟ (راهنمای کامل شرح وظایف و مهارتها)
2. مهارتهای یک مدیر پشتیبانی که باید در خودتان تقویت کنید
3. سوالات جلسه مصاحبه مدیر پشتیبانی
4. تفاوت وظایف کارشناس و مدیر پشتیبانی
5. حقوق و دستمزد مدیر پشتیبانی
6. مسیر شغلی مدیر پشتیبانی مشتریان
7. به عنوان یک مدیر پشتیبانی موفق شناخته شوید.
8. بهترین کتابهایی که باید یک مدیر پشتیبانی بخواند.
9. جذابیتها و دافعههای شغل مدیریت پشتیبانی فروش
10. شاخصهای کلیدی ارزیابی مدیریت پشتیبانی مشتریان