بریم سراغ بخش سوم فروش B2B. شرکتهای مختلفی هستن که محصولاتشون رو به کسبوکارها میفروشن؛ مثل شرکتهای تبلیغاتی، تولیدکنندههای مواد خام، شرکتهای خدماتی کلیفروشها یا توزیعکنندهها، فروشندههای نرمافزار و خدمات کامپیوتری و غیره.
و امروز میخوایم چند تا ازشرکتهای موفق دنیا رو بهتون معرفی کنیم که از فروش B2B استفاده میکنن. قبلش بد نیست بدونین که چین رتبه اول دنیا در زمینه فروش B2B رو داره و بعد از اون ایالات متحده، هند و هنگ کنگ هستن.
مثال های فروش B2B
آمازون (Amazon)
مردم در سراسر دنیا (البته به استثنای ایران) میتونن هر چیزی که میخوان از وبسایت آمازون بخرن. از کتاب و پوشاک و لوازم آرایش گرفته تا لوازم برقی و قطعات خودرو، همه چی توی وبسایت آمازون پیدا میشه.
اما بخش B2B این شرکت بیشتر در زمینه تجارت الکترونیک، هوش مصنوعی، لوازم دیجیتالی و محاسبات ابری فعالیت میکنه.
به علاوه اینکه خیلی از کسبوکارها، چیزهایی که لازم دارن از آمازون میخرن. در حال حاضر، بخش B2B آمازون دهها صنعت رو پوشش میده که این یک مزیت مهم برای این شرکته.
مایکروسافت (Microsoft)
مایکروسافت یکی از کسبوکارهای موفق دنیا در زمینه فروش B2B هست. مایکروسافت به خیلی از کسبوکارها و شرکتها، خدمات ابری و امنیتی ارائه میده. نرمافزار CRM مایکروسافت هم که خیلی معروفه. خیلی از برندهای معروف دنیا مثل نتفلیکس، شرکت هواپیمانی امریکا و غیره از مشتریهای مایکروسافت هستن.
جنرال الکتریک (General Electric)
جنرال الکتریک یا GE یک شرکت معروف و قدیمی توی نیویورکه. این شرکت بخشهای مختلف صنعتی مثل حملونقل هوایی، انرژیهای تجدیدپذیر، امور مالی، نور و روشنایی و حتی صنعت دیجیتال رو پوشش میده.
والمارت (Walmart)
والمارت یک شرکت خردهفروشی چندملیتی معروفه که توی صنعت تجارت الکترونیک فعالیت میکنه. بعضی از شعبههای والمارت در آمریکا و بریتانیا کاملا در زمینه فروش B2B فعال هستن.
علیبابا (Alibaba)
علیبابا یک شرکت چندملیتی موفقه که دفتر مرکزیش توی چینه و در زمینه تجارت، شبکههای دیجیتالی، محاسبات ابری، تفریح و سرگرمی فعالیت میکنه. علیبابا یکی از برزگترین واسطههای دنیاست که ارتباط کسبوکارها با تولیدکنندههای قطعات رو آسون میکنه.
Salesforce
Salesforce یک شرکت نرمافزاریه که به کسبوکارهای مختلف در سراسر دنیا خدمات ابری ارائه میده. صنایعی مثل آموزش، امور مالی، تولید و مراقبتهای بهداشتی از جمله مشتریهای این شرکت هستن.
شرکت Salesforce یکی از موفقترین شرکتها در زمینه فروش B2B هست و یه مجموعه کامل از نرمافزارهایی رو ارائه میده که بیزینسهای امروزی بهشون نیاز دارن. این شرکت به کسبوکارهای مختلف کمک میکنه تا رابطه بهتری با مشتریهاشون داشته باشن و اطلاعات مختلف مربوط به تیم فروش، بازاریابی، مشتریها و غیره رو به صورت متمرکز، یک جا ذخیره میکنه.
IndiaMart
IndiaMart یکی از شرکتهای موفق B2B توی هند هست که شعارش «آسون کردن تجارت» برای کسبوکارهاست. IndiaMart با استراتژیهای بازاریابی هوشمندش، در زمینه فروش B2B خوش میدرخشه و در سال 2018 جایزه بهترین وبسایت آنلاین رو گرفت.
Datadog
Datadog پلتفرمی برای مهندسهاست که سیستمها، خدمات، و اپلیکیشنهای مختلفشون رو یک جا متمرکز میکنه. امکانات ردیابی درخواست، خدمات خودکار و ابزارهای کمکی دیگه داره که بهرهوری تیمهای مختلف کسبوکارها رو بالا میبره.
Ferguson
Ferguson یکی از بزرگترین شرکتهای B2B توی دنیاست که محصولات ساختمانی و لولهکشی ارائه میده. این شرکت از بازاریابی محتوا خیلی خوب استفاده میکنه و معتقده در دنیای امروز، بهترین استراتژی برای جذب مشتری، تولید محتوای خوب و مفیده.
به همین خاطر، اطلاعات خوب و کاملی درباره محصولاتش ارائه میده و عکسهای خوبی رو هم از اونها میذاره، که مشتریها راحتتر تصمیم بگیرن.
Grainger
Grainger یک شرکت قدیمیه که نقش مهمی رو در صنعت تجارت الکترونیک B2B امروزی ایفا میکنه. علت اصلی شهرت این شرکت، رضایت مشتریهاشه. Grainger روی افزایش رضایت مشتریها تاکید داره و بر اساس نیاز و درخواستهای کابران، وبسایتش رو ارتقا میده.
یک ویژگی جالب Grainger اینه که به راحتی حتی به صورت مهمان (guest) میتونین از وبسایت این شرکت خرید کنین. این شرکت با خلق یک تجربه خوب و به یادموندنی برای مشتریهاش، در زمینه تجارت الکترونیک B2B موفق عمل کرده.
این مثالها چند تا از شرکتهای موفق دنیا در زمینه فروش B2B بودن. اما توی ایران هم ما موردهای موفق کمی نداریم که در زمینه فروش B2B خوب کار میکنن. مثل دیجی کالا، شرکتهای خدمات نرمافزاری مثل دیدار، شرکتهای تولید قطعات خودرو و خیلی موردهای دیگه.
اگه در زمینه فروش B2B فعالیت دارین یا میخواین کارتون رو در این زمینه شروع کنین، بهتره یکی دو تا از این شرکتها رو سرچ کنید و بیشتر درمورد روند کارشون بخونید. اینطوری میدونید ایده بگیرید و موفقتر عمل کنید.