تفاوت فروش B2B‌ و فروش ‌B2C

نکته‌‌ای برای درک تفاوت فروش B2B و B2C باید در نظر داشته باشید این هست که هر دو نوع ویژگی‌های خاصی دارن که باید با اونها آشنا بشید.

تفاوت فروش B2B‌ و فروش ‌B2C

نکته‌‌ای برای درک تفاوت فروش B2B و B2C باید در نظر داشته باشید این هست که هر دو نوع ویژگی‌های خاصی دارن که باید با اونها آشنا بشید.
تفاوت فروش B2B و B2C

امروز و توی این مقاله قصدمون اینه که در مورد تفاوت دو نوع فروش B2B‌ و B2C باهاتون صحبت کنیم. قطعا این دو نوع فروش با هم تفاوت‌هایی دارند و خوب هر کدوم هر تو یه جایی کاربرد خاص خودشون رو دارن.

 

پس باهامون همراه بشید، تا در ادامه مقالات قبلی در مورد تفاوت‌های فروش B2B و B2C با هم صحبت کنیم و از کاربردهای هر کدوم از این روش‌های خرید هم آگاه بشیم.

 

تفاوت فروش B2B‌ و ‌B2C در چیه؟

فروشنده‌های B2B کارشون فروش محصولات و خدمات به سایر مشاغل هست. اما توی فروش B2C شما محصولات و خدمات‌تون رو، به مصرف‌کننده فردی می‌فروشید.

 

پس اینجوری میشه که فروش B2C مشکل یه مصرف‌کننده رو با محصول برطرف میکنه؛ اما فروش B2B یه مشکل تجاری رو برطرف میکنه و به کارمند برای برتری توی شغل‌اش، کمک میکنه.

 

اما قبلش اصلا بذارید ببینیم که، برای موفقیت توی این دو نوع فروش باید چیکار کرد؟

  • باید یه رابطه قوی با تیم بازاریابی‌تون ایجاد کنید.
  • باید درک درست و روشنی از فرآیند فروش و استراتژی کسب‌وکارتون داشته باشید.
  • باید نحوه تجزیه‌وتحلیل داده‌های مربوط به مشتری رو بدونید.
  • باید مصرف‌کننده رو به تبلیغ محصول بعد از خرید، تشویق کنید.
  • باید مهارت‌های خدمات مشتری رو توسعه بدید.

 

حالا بریم سراغ بحث خودمون و به بررسی تفاوت‌های فروش B2B و B2C بپردازیم:

 

نوع خرید

یه مشتری تو فروش B2C خریدش رو تنهایی انجام میده؛ اما تو فروش B2B تعداد بیشتری از سهامدارهای یه شرکت تو فرآیند خرید دخالت می‌کنن.

 

چرخه فروش

اغلب خریدهای B2C خیلی سریع انجام میشن، خصوصا توی خرده فروشی‌ها. همین‌طور عواملی مثل شبکه‌های اجتماعی، شرکت‌های وابسته یا تبلیغات می‌تونن روی تصمیم مشتری قبل از خرید، اثر بذارن. اما فروش B2B فرآیند طولانی‌تری برای خرید داره. اما نکته مهم در مورد هر دو نوع فروش، این هست که هر دو ممکن هست به پیگیری بعد از خرید نیاز داشته‌باشن.

 

تفاوت‌های تصمیم‌گیری

خریدار B2C چون دنبال یه رفع نیاز فوری هست، پس معمولا این نوع خرید احساسی و ناگهانی انجام میشه. برای همین در مورد خرید B2C تاثیر تبلیغات دهان‌به‌دهان، خیلی مهم میشه. از اون طرف، خریدهای B2B ریسک بیشتری رو برای کسب‌وکار ایجاد میکنن. تو اینجا با یه آدم طرف نیستی، با یه گروه طرفی که باید بتونی رضایت‌شون رو قبل از خرید، به دست بیاری.

 

استفاده از محصول

خریدار B2C برای خودش خرید میکنه، پس تو این نوع فروش مشتری و نیازهاش در لحظه مهم هستن. اما اکثر خریداران B2B از طرف یه کسب‌وکار خرید میکنن. پس برای خرید محصول، باید به کمیته راضی بشن، تا خرید انجام بشه.

 

تعداد سرنخ‌ها

فروش B2C ممکن هست پایه‌ای متشکل از میلیون‌ها مشتری بالقوه باشه. درسته که فروش و حجم سرنخ بالاست، اما سرنخ‌ها همیشه مناسب نیستن. اما تو فروش B2B تعداد کمتری از سرنخ‌های تجاری بالقوه وجود داره و فروشنده‌ها هم زمان بیشتری رو برای هم سرنخ میذارن.

 

تاثیر تخفیف‌ها

یه مصرف‌کننده B2C معمولا با پول خودش خرید میکنه، پس طبیعی هست که دوست داشته باشه، از تخفیف بیشتری برخوردار بشه. اما تو فروش B2B اکثر خریدارها از طرف شرکت‌شون خرید میکنن و یه بودجه‌ای برای این کار اختصاص دادن؛ پس خیلی تخفیف گرفتن براشون موضوعیت نداره.

 

هزینه جذب مشتری

بیشتر هزینه جذب مشتری تو B2C صرف بازاریابی میشه؛ اما تو فروش B2B قیمت بالا و تعداد کم سرنخ‌های خوب، معمولا هزینه خرید بیشتری رو نیاز داره.