بازاریابی B2B چیه و چطور انجام میشه؟

روش‌های بازاریابی برای شرکت‌هایی که توی بخش B2B کار میکنن خیلی با بخش B2C فرق داره. بیایید ببینم بازاریابی B2B چطور انجام میشه؟!

بازاریابی B2B چیه و چطور انجام میشه؟

روش‌های بازاریابی برای شرکت‌هایی که توی بخش B2B کار میکنن خیلی با بخش B2C فرق داره. بیایید ببینم بازاریابی B2B چطور انجام میشه؟!
بازاریابی B2B

بازاریابی B2B چجوریه؟ کاربردش چیه؟ اصلا بازاریابی B2B چیه؟ به چه دردی می‌خوره؟ این‌ها سوالاتیه که می خوایم تو این مقاله بهش جواب بدیم. توی ادامه همراه‌مون باشین.

 

البته ما قبلا، یه دوره آموزش بازاریابی خیلی مفصل داشتیم، این فقط یه خلاصه‌اس برای شمایی که توی حوزه فروش B2B کار می‌کنید. می‌خوایم باهم مراحل مهم رو بررسی کنیم.

 

مراحل بازاریابی  B2B

برای گرفتن نتیجه‌ی خوب از این استراتژی باید اول مدیریت‌تون توپ باشه بعد اجرا شه. در ادامه می‌گیم که چجوری انجامش بدین:

 

1. مشخص کردن اهداف، اولین قدمه

قبل هر کاری بهتره اهداف کسب‌وکارتون رو مشخص کنین. مثلا اگه هدف اصلی شما فروش کتاب‌های کنکوری به مدارسه، باید دقیقا روی همین متمرکز بشید. باید تبلیغات و سرمایه‌تون رو روی این موضوع متمرکز کنید، نه روی فروش کتاب به دانش‌آموز‌ها. این اولین و مهم‌ترین قدمه که خیلی‌ها فراموشش می‌کنن. حتی بعضی‌ها از هدف اصلی منحرف میشن و روی ارائه مشاوره تحصیلی یا مشاوره انتخاب رشته هم تمرکز می‌کنن. یادتون باشه که این کار، منابع‌تون رو به هدر میده.

 

2. موقعیت برند خودتون رو مشخص کنین

برای اجرای استراتژی بازاریابی B2B اول برندتون رو بشناسین و جایگاهش رو درک کنین. بهتره درک خوبی از هویت برندتون داشته باشین و بدونین از دید مشتری چجوری هستن. موقعیت شرکتتون رو جوری بگین که مشتری دوست داره و دروغم نگید. کمپین‌های بازاریابی و تبلیغاتی هم باید بر اساس موقعیت شما طراحی بشن.

 

3. شناخت مخاطب هدف

کسایی که ازتون می‌خرن رو بشناسین. ایجاد پرسونای خریدار مناسب و شناخت روند تصمیم اون‌ها، خیلی مهمه. برای مثال کارتون ساخت موتور یخچاله و اون رو به شرکت‌های دیگه می‌فروشین. مهمه که بدونین چه برندهایی ازتون می‌خرن و می‌تونند مشتری‌تون بشن. بعد همه‌ی فرایندهای بازاریابی رو روی جذب همین مشتری‌ها بچینید.

 

4. تحلیل رقابتی

بازار رو بررسی کنین تا بدونین روش‌های بازاریابی رقبا چجوریه. باید بدونید که محصول رقبا چیه و از چه روش‌هایی برای بازاریابی و فروش استفاده میکنن. از تحلیل SWOT استفاده کنید.

 

5. استفاده از تاکتیک‌های بازاریابی B2B

تمام اطلاعاتی که توی مراحل قبلی به دست آوردید رو کنار هم بزارید تا بهترین روش تبلیغات و بازاریابی رو انتخاب کنید.

 

6. ساخت کمپین

حالا وقتشه که کمپین شروع کنین. کمپین باید خلاقانه و هدف دار با بینش مفید باشه که مشتری رو تحریک کنه.

 

7. بررسی و بهبود

بعضیا فکر می‌کنن که مرحله قبلی، آخرین مرحله است. برای همین هم معمولا شکست می‌خورن. بعد از اینکه کمپین تموم شد، باید نتایج رو از هر جهتی تجزیه‌تحلیل کنید. بعد وقتشه که از نتیجه‌های به دست اومده گزارش تهیه کنید و کمپین‌های بعدی رو بر این اساس طراحی کنید تا هر روز بیشتر از روی قبل پیشرفت کنید.

 

مثال فروش کتاب به مدارس رو یادتونه؟ مثلا ممکنه توی این مرحله متوجه بشید که این روش، اونقدر که باید براتون سود نداره و بهتره کتاب‌ها رو به خود دانش‌آموزا بفروشید. ولی اگه تلاش‌های بازاریابی رو آنالیز نکنید، هیچوقت متوجه این موارد نمیشید.

 

حرف آخر اینکه یادتون باشه بازاریابی B2B‌ سخته و تبلیغات B2B سخت‌تر! دلیلش هم همون فرایند فروش B2B هستش و تصمیم‌گیرنده‌هایی که بر اساس منطق خرید می‌کنن. پس خیلی مهمه که تلاش‌هاتون رو درست انجام بدید.