تبلیغات B2B چیه؟

معلومه که راضی کردن مشتری تجاری خیلی سخت‌تر از مصرف کننده معمولیه. اما اگه اصول اولیه تبلیغات B2B رو یاد بگیرید خیلی از مشکلات فروش و بازاریابی تجاری خیلی راحت کنار زده میشه.

تبلیغات B2B چیه؟

معلومه که راضی کردن مشتری تجاری خیلی سخت‌تر از مصرف کننده معمولیه. اما اگه اصول اولیه تبلیغات B2B رو یاد بگیرید خیلی از مشکلات فروش و بازاریابی تجاری خیلی راحت کنار زده میشه.
تبلیغات B2B

سالانه کسب و کارهای زیادی ساخته می‌شن. بیشترشون هم نابود می‌شن؛ چون مشتری ندارن و فروششون کمه! درسته باید صبور باشی تا بتونی به فروش خوبی برسی (مخصوصا تو فروش B2B)؛ ولی فقط صبوری کافی نیست، لازمه بازاریابی و تبلیغات هم توپ باشه. وقتی تبلیغات خوبی داشته باشی نونت توی روغنه. می‌خوای بهترین روش برای تبلیغات B2B رو یاد بگیری؟

 

منظور از تبلیغات B2B چیه؟

تبلیغات B2B یعنی تلاش‌های یه شرکت B2B برای جلب نظر مشتری. از اونجایی که این شرکت‌ها، محصولاتشون رو به دست مصرف‌کننده معمولی نمی‌رسونن، تبلیغات براشون خیلی سخته. چون معمولا مثل کسب‌وکارهای B2C، نتیجه‌ی خوبی ازش نمی‌گیرن.

 

نحوه عملکرد تبلیغات B2B

اولین نکته اینه که تبلیغات B2B روی صاحبان و کارمندهای کسب‌وکارای دیگه تمرکز داره. جلب نظر این افراد، با تبلیغات سخته. و چون روند تصمیم‌گیری اینجا کندتر و پیچیده‌تره، تبلیغات معمولا نتیجه نمیده. به علاوه اینکه مشتری‌های B2B، از شما یه محصولی رو میخرن تا خودشون پیشرفت بکنن. پس هزینه محصول شما رو با عایدی خودشون می‌سنجن.

 

بزارید با یه مثال توضیح بدم. فرض کنید شما یه دستگاه سبزی‌خرد‌کن ساختید، برای کارخونه‌هایی که سبزی بسته‌بندی تولید می‌کنن. مسئول این کارخونه، هزینه دستگاه شما رو با هزینه کارگر، مالیات، پره، بدنه و هزینه محصول تمام شده‌ی خودش می‌سنجه. اگه محصول شما طوری نباشه که سودآوری کارخونه رو طی 6 الی یک سال بیشتر نکنه، یا اگه قیمتش طوری باشه که از درآمد کارخونه بیشتر باشه، قطعا محصولتون رو نمی‌خرن.

 

متوجه شدید که راضی کردن مشتری با چندتا تبلیغ، چقدر سخته؟

 

اگه می‌خواید اینکارو انجام بدید، حتما به این موارد توجه داشته باشید:

 

1. انتخاب رسانه

مهم‌ترین نکته، انتخاب رسانه است. پیدا کردن مکان مناسب برای تبلیغات B2B خیلی سخته. باید مشتری هدف رو آنالیز کنید و ازخودتون بپرسین این افراد بیشتر چیکار می‌کنن؟ مثلا تبلیغ توی نشریات تخصصی بهتره یا تبلیغ توی نمایشگاه‌ها؟ این افراد بیشتر وقتشون رو توی فضای دیجیتال می‌گذرونن یا اینکه بیشتر نشریات تخصصی و چاپی رو دنبال می‌کنن؟ شناخت مشتری به انتخاب بهترین روش تبیلغاتی‌تون کمک می‌کنه.

مثلا فرض کنید که شما، نرم‌افزار حسابداری می‌فروشید. بودجه هم ندارید که تحقیقات بازار انجام بدید. توی این موقعیت، بیشتر کسب‌وکاره، رقبا رو آنالیز می‌کنن. اگه متوجه شدید که رقبا بیشتر از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات استفاده می‌کنن، شما هم همینکارو بکنید.

 

2. پیام

تبلیغ کننده B2B، باید بازار هدف و مخاطبانش رو بشناسه تا پیامش رو با توجه به اونها بنویسه. میشه با نظرسنجی از مشتری‌های فعلی یا تحلیل رقبا، مشتری هدفتون رو بشناسین. بهتره قبل ارسال پیام، چندتا تست هم انجام بدید و میزان تاثیر رو بسنجید. بعد می‌تونید استراتژی‌تون را انتخاب کنین. یادتون باشه که پیامی که برای تبلیغات انتخاب می‌کنید، باید نیازهای مشتری، ارزش پیشنهادی شرکت، بهترین ویژگی محصول رو توی خودش داشته باشه.

 

3. فضای دیجیتال

یکی از نکات خیلی مهم، اینه که حتما پیامتون رو توی فضای دیجیتال هم پخش کنید. یه تبلیغ کننده باید بتونه پیام و ارزش پیشنهادیش رو به صورت آنلاین از طریق کانال‌های بازاریابی دیجیتال متعلق به شرکت بیان کنه. چون مشتری‌های B2B بعد از دیدن تبلیغ، میان سراغ وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی‌تون. پس حتما به این موارد هم دقت کنید. روی طراحی وب‌سایت و بازاریابی محتوایی زمان بذارید.

 

اینم از بحث تبلیغات B2B. امیدوارم که به اندازه کافی، درمورد بحث بازاریابی و تبلیغات صحبت کرده باشیم.