توی مقاله قبلی مجموعه مقالههای فروش B2B درمورد بازاریابی صحبت کردیم. حالا بریم سراغ روشهای جذب مشتری B2B!
منظور از سرنخ، کسیه که یا با شما تماس گرفته و میخواد محصول رو بخره، یا اطلاعات رو به یه طریق به دست آوردید. و تولید سرنخ و جذب مشتری، یعنی به وجود آوردن این فرصتها.
اگه بخواید موفق بشید، باید دنبال مشتریهای جدید باشید. یعنی باید سرنخهای واجد شرایط ایجاد کنید و روی تبدیل اونها به مشتری کار کنید. حتی ممکنه توی این فرایند، افرادی رو پیدا کنید که الان قصد خرید ندارن. مثلا در حال حاضر بودجهش رو ندارن اما سال بعد میخوان خرید کنن. حفظ ارتباط با این افراد هم خیلی مهمه.
اما چطوری باید این افراد رو پیدا کنیم؟
تکنیکهای جذب مشتری B2B
تولید سرنخ فروش و جذب مشتری B2B پیچیده ست؛ ولی برخلاف تصورات اجراش آسونه و کافیه چند تکنیک رو درست انجام بدین:
ایجاد یه لیست از کسبوکارهای هدف
برای جذب مشتری B2B تولید لیست هدفمند از سرنخها ضروریه. این فهرست شامل مشتریان احتمالی یا بالقوه است که میتونید باهاشون تماس بگیرین، حالا فرقی نداره تلفنی یا از طریق ایمیل و پیام.
فرستادن ایمیل
ایمیلهایی که میخواین به مشتریان احتمالیتون بفرستین رو شخصی سازی کنین. ایمیلی که شخصی سازی شده بازدهیش بیشتره. فقط هم پیشنهاد فروش نفرستید. ارسال خبرنامه و مطالب جدید هم برای حفظ ارتباط خیلی مفیده.
اتوماسیون بازاریابی
با کمک اتوماسیون بازاریابی، میتونید مشتریها رو بخشبندی کنین و پیام مخصوص به خودشون رو براشون بفرستید. البته این تنها فایده نیست. نرمافزارهای اتوماسیون بازاریابی، خیلی برای جذب مشتری B2B مهم هستن.
چت زنده
تحقیقاتی انجام شده که میگه 42% مشتریان ترجیحشون پرسیدن سوال از طریق چت زندهس. مشتری هر چه سریعتر و کاملتر به جواب برسه احتمال جذبش بیشتره.
عضویت تو گروههای مرتبط و شبکههای اجتماعی
تعامل با سرنخها، بهتون کمک میکنه مشتریهای بیشتری جذب کنین. محتوای مفید تولید کنید، بهتره سر صحبت رو باهاشون باز کنین، یا حتی به به سوالاتشون پاسخ بدین.
کمک از نظرات
بیشتر تصمیم گیرندگان B2B قبل خرید، نظرات بقیه رو چک می کنن. پس حتما نظر مشتریهای قبلی رو روی سایت یا شبکههای اجتماعی بذارید.
استفاده از سئو
با کمک SEO سایتتون رو به صفحات اول بیارین. بهتره از کلمات کلیدی که خیلی تو کسب و کارتون استفاده میشن استفاده کنین. بازدید بیشتر از سایت یعنی جذب مشتری بیشتر.
وبلاگ
بیشتر سایتهای بزرگ، وبلاگ دارن و وبلاگهایی که اطلاعتشون خوب و باکیفیته، سرچ بازدیدشون بیشتره. بازاریابی محتوایی، یکی از بهترین کانالهای جذب مشتری برای شماست.
پاداش
یکی از راههای جذب مشتری B2B ارائه چیزهای رایگان مثل کتاب الکترونیکی یا برنامههای کمیابه. مردم فایلهای رایگان رو دوست دارن، حتی اگه به دردشون نخوره. کافیه در ازای دانلود فایل، ازشون بخواید فرم اطلاعات پر کنن. بعد بشینید و شاهد یه لیست خوب از سرنخهای جدید باشید.
محصول جدید
ارائه محصول و خدمات جدید به رشدتون کمک میکنه. اول بدونید مشتری چی دوست داره و نیازش چیه، بعد یه محصولی براش ارائه بدین.
بازاریابی ارجاعی
تاثیر تبلیغ از طریق مشتری بیشتره. از مشتری بخواید شما رو به بقیه معرفی کنه. شخصی که مشتری بهش پیشنهاد استفاده از سایتتون رو میده با خودش میگه، این شخص ازش استفاده کرده و راضیه، منم استفاده میکنم. به مشتریهای فعلیتون هم جایزه بدید تا انگیزه لازم برای معرفی شما رو داشته باشن.
راه های دیگه
- شرکت تو نمایشگاه و روادید خاص مربوط به شغلتون
- تحقیق درباره رقبا برای دانستن نقاط ضعف و قوت اونها و تقویت خودت.ن با کمکشون
- استفاده از دیجیتال مارکتینگ
- استفاده از وبینار
جمعبندی
جذب مشتری و تولید سرنخ B2B کاری پیچیدهس چون مخاطبانش صاحبان کسب و کارهای دیگهن که روشهای بازاریابی و جذب مشتری رو امتحان کردن؛ ولی با استفاده درست از روشهای بالا جذب مشتری B2B آسونه.