7 اصل فن بیان در برخورد با مشتری

فرقی نمی‌کنه چه پشت تلفن چه برخورد حضوری، فن بیان در برخورد با مشتری حرف اول رو می‌زنه. برای همین من توی این مقاله، 7 مورد از مهم‌ترین اصولی که باید رعایت کنید رو آوردم.

7 اصل فن بیان در برخورد با مشتری

فرقی نمی‌کنه چه پشت تلفن چه برخورد حضوری، فن بیان در برخورد با مشتری حرف اول رو می‌زنه. برای همین من توی این مقاله، 7 مورد از مهم‌ترین اصولی که باید رعایت کنید رو آوردم.
فن بیان در برخورد با مشتر

ارتباط با مشتری برای اولین بار، مثل یک قرار ملاقات مهمه و ممکنه استرس زیادی بهتون وارد کنه. اگه گفت‌وگو حضوری باشه، سعی می‌کنید لباس مناسب بپوشید و توی ذهنتون همش با خودتون می‌گید چی بگم یا چی نگم، چطوری باشم و یا نباشم!

این رفتارها کاملا طبیعیه! و از اونجایی که گفته‌های ما یکی از اصلی‌ترین موارد در ارتباط با مشتری هستن، توی این مقاله می‌خوایم در مورد فن بیان در برخورد با مشتری حرف بزنیم.

یادتون باشه همونقدر که چیزی که به مشتری می‌گیم مهمه، نحوه‌ی بیان اون هم مهمه. به طور کلی هر دوی این موارد کنار هم، فن بیانتون رو در برخورد با مشتری نشون می‌دن.

 

فن بیان چیه؟

فن بیان یعنی چجوری از کلمات و لحن صدا استفاده کنید برای برقراری ارتباطی درست و قوی تو هر شرایطی. یادگیری فن بیان یعنی یادگیری روش‌ها و تکنیک‌هایی که مهارت‌های کلامی (مثل واضح صحبت کردن) و غیرکلامی (مثل زبان بدن در فروش) رو افزایش می‌دن.

 

تکنیک‌های موثر فن بیان در برخورد با مشتری، ارتباطات عالی و یک نقطه قوت بسیار مثبته. برای داشتن یک ارتباط عالی، اول باید طرف مقابل (مشتری) رو خوب بشناسید. برای رسیدن به این هدف باید با تکنیک‌های موثر فن بیان در برخورد با مشتری آشنا شید و اون‌ها رو به کار بگیرید. بیاید مهم‌ترین تکنیک‌ها رو با هم مرور کنیم.

 

به لحن صحبتتون توجه کنید

لحن صحبت هم مثل زبان بدن توی فروش مهمه. باید به تن صدا، سرعت صحبت کردن و کلماتی که انتخاب می‌کنید، دقت کنید.

 

متخصص باشید

فن بیان توی فروش، این نیست که مثل کاندیدای ریاست جمهوری باشید و دراماتیک یا انگیزشی صحبت کنید تا شنونده رو به وجد بیارید. فقط باید تخصص کافی داشته باشید و مشتری رو قانع کنید.

 

از سکوت کردن نترسید

جف هافمن درباره یکی از بهترین اصول فن بیان تو ارتباط با مشتری می‌گه: «بیشتر فروشنده‌ها از سکوت می‌ترسن. مثلا وقتی سوالی می‌پرسن و مشتری ساکت می‌شه، سریع می‌خوان با پرسیدن یک سوال دیگه، سکوت رو بشکنن و منظورشون رو بیشتر توضیح بدن. اما بهتره بین 3 تا 5 ثانیه سکوت کنید تا رشته‌ی افکار مشتری پاره نشه.»

 

سوگیری‌های شناختی رو بشناسید و از اون‌ها استفاده کنید

سوگیری‌های شناختی، یکی از بهترین روش‌های افزایش فروش هستن. کافیه از سوگیری‌های متداول مشتری‌ها استفاده کنید و خودتون هم از سوگیری‌های متداول بین فروشنده‌ها اجتناب کنید. اون موقه‌س که معجزه رخ می‌ده.

 

حواستون به نظرات مشتری‌ها باشه

توی اصول فن بیان با مشتری، شنیدن رو هم تو اولویت‌هاتون بذارید. باید نشون بدید که نظرات مشتری رو می‌شنوید و براشون ارزش قائلید.

 

کلمات رو درست بیان کنید

لحن و سرعت صحبتتون نباید طوری باشه که مشتری کلماتتون رو درست متوجه نشه. این کار مشتری رو نسبت به خرید دلسرد می‌کنه.

 

تن صداتون کم و زیاد کنید

با این کار، از یکنواختی جلوگیری می‌کنید و حوصله مشتری هم سر نمی‌برید. به علاوه، می‌تونید احساساتی مثل اشتیاق و هیجان رو به مشتری‌ها منتقل کنید.

 

کلام آخر

با استفاده از تکنیک‌های فن بیان در برخورد با مشتری،‌ می‌تونید ارتباطات خودتون با مشتری رو چندین مرحله ارتقا بدید. یادتون باشه که پاسخ به موقع و یک گفت‌ و گوی موثر همراه با رعایت آداب معاشرت، معجزه می‌کنه. کافیه در انتخاب کلماتتون، لحن صحبت و زبان بدن خودتون هنگام صحبت با مشتری دقت کنید.