5 راهکار کلیدی در روانشناسی ارتباط با مشتری

روانشناسی ارتباط با مشتری یکی از مهم‌ترین مهارت‌هاییه که هر فروشنده‌ای باید بلد باشه. حالا برای اینکه یه فروشنده روانشناس بشید چی کار باید بکنید؟ من چندتا راهکار خلاصه رو توی این مقاله آوردم.

5 راهکار کلیدی در روانشناسی ارتباط با مشتری

روانشناسی ارتباط با مشتری یکی از مهم‌ترین مهارت‌هاییه که هر فروشنده‌ای باید بلد باشه. حالا برای اینکه یه فروشنده روانشناس بشید چی کار باید بکنید؟ من چندتا راهکار خلاصه رو توی این مقاله آوردم.
روانشناسی ارتباط با مشتری

این روزها یکی از چالشی‌ترین مسائل مربوط با کسب‌وکار، بحث روانشناسی ارتباط با مشتری است. روانشناسی ارتباط با مشتری، یعنی اینکه شما بتونید رفتار مشتری‌ها را درک کنید و واکنش‌ مناسبی در برابر اون نشون بدید. توی این مقاله از درسنامه ارتباط با مشتری، قصد داریم چند سرفصل و نکته مهم درباره روانشناسی ارتباط با مشتری رو بررسی کنیم که مطمئنیم خیلی به دردتون می‌خوره!

 

روانشناسی ارتباط با مشتری چیست؟

روانشناسی ارتباط با مشتری به هر چیزی گفته می‌شه که می‌تونه رابطه‌ شما با مشتری رو بسازه یا خراب کنه. خیلی ساده‌ست! اگر شما بتونید این مفهوم ساده رو کامل درک کنید، می‌تونید مشتری‌هاتون رو خوشحال‌تر کنید.

 

مفاهیم کلیدی در روانشناسی ارتباط با مشتری

برای فهمیدن روانشناسی ارتباط با مشتری، لازمه که چند مفهوم کلیدی رو بدونیم. این مفاهیم عبارتند از:

 

هوش عاطفی در خدمات مشتریان

هوش عاطفی یا هوش هیجانی، توانایی شما در شناسایی کردن و کنترل کردن احساسات خودتون یا اطرافیان شماست. احساسات به ما کمک می‌کنن تا در شرایط مختلف واکنش‌های مناسبی داشته باشیم.

 

 پنج مولفه اصلی هوش عاطفی براساس نظریه دنیل گلمن

دنیل گلمن یکی از افراد شناخته شده در خصوص هوش عاطفیه. اون می‌گه که هوش عاطفی اینه که شما بتونید احساساتون رو در خودتون و دیگران تشخیص بدید و تنظیم کنید. خوبه که نظریه اون رو برای درک روانشناسی ارتباط با مشتری بدونید.

 

گلمن پنج مولفه اصلی برای هوش عاطفی معرفی کرده:

  1. خودآگاهی
  2. خود تنظیمی
  3. خودانگیختگی
  4. همدلی
  5. مهارت‌های اجتماعی

 

چند راهکار پیشنهادی برای بهبود روانشناسی ارتباط با مشتری

حالا برای تقویت این 5 مولفه تو وجود خودمون چی کار باید بکنیم؟ خب چند تا راهکار برای این مورد وجود داره.

 

1. شنوندگی فعال و موثر

اگر بخواید با مشتری خوب ارتباط برقرار کنید، باید بتونید اول به حرف‌هاش خوب گوش کنید. این کار بهتون کمک می‌کنه که نیازها و مشکلات مشتری رو بفهمید و راه‌حل مناسب‌تر و بهتری پیشنهاد بدید.

 

2. صحبت کردن با انرژی مثبت و کلمات مناسب

وقتی با مشتری صحبت می‌کنید، باید کلماتی رو انتخاب کنید که انرژی مثبتی بهش منتقل کنن. این کار باعث می‌شه که مشتری احساس کنه که شما بهش اهمیت می‌دید و ازش قدردانی می‌کنید.

 

3. شفافیت و صداقت با مشتری‌ها

مشتری‌ها دوست دارن که با برندهایی که شفاف و صادق هستن کار کنن. اگر شما بتونید به مشتری‌هاتون اطلاعات درست و کاملی بدید و چیزی رو ازشون پنهان نکنید، می‌تونید اعتماد مشتری‌هاتون رو جلب کنید.

 

4. بهبود کیفیت خدمات رسانی

ارتباط با مشتری فقط محدود به برخورد با مشتری نیست. بلکه شامل کیفیت خدماتی هست که به مشتری ارائه می‌دید. اگر بتونید خدماتتون رو هر روز بهتر کنید، می‌تونید رضایت مشتری‌ها رو تا حد خیلی خوبی تضمین کنید. این کار نشون می‌ده که شما و مجموعه‌تون به مشتری‌ها احترام می‌گذارید و به نظراتشون توجه می‌کنید.

 

کلام آخر

اگر صاحب یک کسب‌و‌کار هستید، باید یادتون باشه که مشتری‌هاتون رو دست کم نگیرید. مشتری‌ها ارزشمندترین دارایی‌های شما و کارتون هستن، پس هیچ‌ فرصتی رو برای ساختن یک ارتباط خوب با اونها از دست ندید. توی روانشناسی ارتباط با مشتری یادتون باشه که مشتری باید احساس ارزشمند بودن بکنه و این شما هستید که باید این حس رو بهش منتقل کنید، وگرنه رقیب شما به زودی راه ارتباطی خودش رو پیدا می‌کنه!