چه جملاتی را نباید هرگز به مشتری بگوییم؟

شناخت جملات ارتباط با مشتری، قاعده اصلی بازی فروشه. جمله‌هایی که مشتری دوست داره بشنوه یا کلماتی که باعث دلسرد شدن مشتری می‌شه. اینجا چند مورد رو میگم که جز دسته دوم هستن!

چه جملاتی را نباید هرگز به مشتری بگوییم؟

شناخت جملات ارتباط با مشتری، قاعده اصلی بازی فروشه. جمله‌هایی که مشتری دوست داره بشنوه یا کلماتی که باعث دلسرد شدن مشتری می‌شه. اینجا چند مورد رو میگم که جز دسته دوم هستن!
جملات ارتباط با مشتری

تا حالا شده با ذوق و شوق برای خریدن یه جنس وارد مغازه بشید و بعدش با شنیدن چند تا جمله از فروشنده، کل ذوق و شوق‌تون از بین بره و کلا قید خرید رو بزنید؟

 

به نظرتون علت این اتفاق چیه؟ درسته، علتش حرف‌های نابجایی بوده، که فروشنده به شما گفته. یه جورایی شما را دلسرد کرده و خلاصه که نتونسته اعتمادتون رو جلب کنه.

 

اگه فروشنده باشید، حتما می‌دونید استفاده درست از جملات و کلمات تو کار شما، حرف اول رو میزنه. همه جا درباره جملاتی که باعث میشه فروشتون زیاد بشه حرف زدیم، اینبار میخوایم در مورد جملاتی باهاتون صحبت کنیم، که مشتری رو می‌پرونن! پس حواستون رو جمع کنید، تا یه موقع با این ادبیات با مشتری‌هاتون صحبت نکنید.

 

6 جمله که مشتری دوست نداره بشنوه!

 

1- ببخشید مزاحم شدم

اگه دلیل خوبی برای تماستون دارید، پس اصلا لازم نیست عذرخواهی کنید. گفتن ببخشید این حس رو به مشتری القا میکنه که شما ضعیف هستین و حرف مهمی برای گفتن ندارید. اما اگه واقعا مزاحم هستین و حرف خاصی برای گفتن ندارید، بهتره از اول اصلا تماس نگیرید! به جای گفتن این جمله کلیشه‌ای، بهتره محترمانه از مشتری بپرسید، که آیا زمان کافی برای صحبت با شما رو داره یا نه.

 

2- تماس گرفتم خبر بگیرم که …

هر تماسی با مشتری، باید یه هدف خاص داشته باشه. تماس گرفتن برای خبر گرفتن و یه هدف نامشخص، اصلا شما رو موجه جلوه نمیده. پس حتما برای تماس‌هاتون یه دلیل واضح داشته باشید. مثلا اگه مشتری بهتون گفت تا یکشنبه بهتون خبر میده و امروز هم چهارشنبه‌اس، می‌تونید با ایمیل یا زنگ زدن، کارش رو پیگیری کنید. اما اگه حرف مهمی برای گفتن ندارید، اصلا از این جمله کلیشه‌ای استفاده نکنید، چون وقت مشتری رو تلف میکنه.

 

3- راستش رو بخواید …

هیچ‌وقت از این جمله استفاده نکنید، چون یه مشتری باهوش رو به شدت مشکوک میکنه. این جمله مشتری رو به شک میندازه. با خودش فکر میکنه “یعنی تا الان داشت دروغ میگفت؟” این جوری اعتبارتون پیش مشتری خدشه‌دار میشه. پس این جمله رو هم از دایره لغاتتون حذف کنید.

 

4- خیالتون جمع

این جمله هم اصلا مناسب صحبت با مشتری نیست. چون اگه خودتون رو به مشتری ثابت کرده باشید، لازم به گفتن این حرف‌ها نیست و مشتری هم به شما اعتماد میکنه. این جمله فقط باعث میشه که، مشتری از شما فاصله بگیره.

 

5- منظورم این نبود…

یادتون باشه که هیچ‌وقت و تحت هیچ شرایطی حالت تدافعی به خودتون نگیرید. خیلی از اوقات مخالفت مشتری، به این معنی هست که دوست داره اطلاعات بیشتری کسب کنه. پس به عنوان یه فروشنده، وظیفه شما اینه که مشتری رو قانع کنید. اگر مشتری متوجه حرف‌هاتون نشده، یعنی اینکه شما وظیفه‌تون رو خیلی خوب انجام ندادید.

 

6- می‌خوام در مورد محصول‌مون براتون بگم

اگه شما جای مشتری باشید، با شنیدن این جمله چه حسی بهتون دست میده؟ به نظرتون کجای این جمله مشکل داره؟ مشکل از اونجا شروع میشه که شما بدون نظرخواهی از مشتری، یهو صحبت محصول رو پیش می‌کشید. این کار اصلا جالبی نیست و نشون میده شما بدون در نظر گرفتن حس مشتری، فقط میخواید کار خودتون رو بکنید و از محصول‌تون صحبت کنید.