میخواید از طریق تلفن با مشتریتون تو ارتباط باشین، حس میکنین تلفنی بهتر مشتری قانع میشه؟ تو بعضی از کسبوکارها این یه واقعیته. ولی حرف زدن تلفنی همینجوری الکی که نیس باید بدونی چی بگی و چجوری مشتری رو قانع کنی، واسه همین لازمه تکنیکهای فروش تلفنی رو یاد بگیرین. فرقی نداره که از تماس واسه ارتباط با سرنخ فروش یا مشتری بالقوه و عادی استفاده میکنین، اگه بدونین چجوری باهاشون حرف بزنین میتونین کیفیت تماستون رو بالا ببرین و بازدهیش را افزایش بدین.
افراد چون نمیدونن چجوری فروش تلفنی داشته باشن، پیام رو ترجیح میدن. افرادی که از طریق تماس تلفنی میفروشن میگن که این خیلی سخته و به تجربه زیادی نیاز داره. ما تو این مقاله بین مجموعه تکنیکهای فروش، میخوایم تجربه و تکنیکهای فروش تلفنی رو بهتون آموزش بدیم پس باهامون باشین.
تفاوت بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی چیه؟
خیلیها این دو مورد رو قاطی میکنن و مثل هم باهاشون رفتار میکنن؛ ولی لازمه بگم اینها با هم فرق دارن و نوع حرف زدن هم توشون متفاوته. بازاریابی تلفنی یه خدمت تلفنیه که منجر به تولید سرنخ، ایجاد علاقه به محصول و خدمات، اطلاعات از وضعیت بازار یا قرار ملاقات با سرنخ های واجد شرایط و تصمیم گیرندگان کلیدی میشه؛ ولی فروش تلفنی راهیه واسه فروختن محصولات و خدمات از طریق تلفن.
تکنیکهای فروش تلفنی
1. ذهنتون رو آماده کنین
تماسهای تلفنی همینجوریش هم استرسزا هستن، حالا اگه واسه فروش باشه که خیلی استرسزان. بهتره قبل اینکه به مشتریتون زنگ بزنین، خودتون رو آماده کنین و ذهنتون رو برای هر مسئلهای که ممکنه اتفاق بیفته، آماده کنین. بهتره متنی رو از قبل آماده کنین و نکات مهم رو یادداشت کنین و اون رو به مشتری بگین تا تمرکزتون روی تماس بیشتر باشه و آرام باشین، با این روش دیگه استرس این رو ندارین چی بگین.
2. یه هدف ذهنی داشته باشین
پشت هر تماسی یه هدف قرار داره، مثلا زنگ میزنی به دوستت، هدفت پرسیدن حالشه یا زنگ میزنی کتابی رو ازش بگیری. واسه کارم همینجوریه، بهتره یه هدف تو ذهنتون باشه که بدونین راجب چی حرف بزنین و میخواین از این تماس چی گیرتون بیاد، این باعث میشه احتمال موفقیتتون تو فروش بالا بره. معمولا این هدف نهایی کردن فروشه؛ ولی ممکنه هدفتون از تماس چیز دیگهای مثل فروش کالا یا خدمات خاص، جمع آوری اطلاعات درباره مشتری یا جواب دادن یه سوال باشه.
3. لحنتون رو تقویت کنین
تو هر مکالمهای لحن مهمه، مدیران فروشگاه دنبال فروشندهای میگردن لحن خوبی داره. لحن تو جذب مشتری خیلی مهمه، مثلا دو شبکه تلویزیونی خبر میگن، لحن یکی از گویندهها خیلی بهتره و راحت درک میشه؛ ولی لحن گوینده دیگه معمولیه، شما کدوم رو گوش میدین؟ لحنتون تو تماس لازمه تسلطتون رو نشون بده و آرام باشین تا حرفهای به نظر بیاین. این تسلط و آرامی که الکی به دست نمیاد، شاید یکمی استعدادش رو دارین؛ ولی برای حرفهای شدن و داشتن یه لحن عالی نیاز به تکرار و تمرینه. بهتره روی تماستون تمرکز کنین و نقاط قوت و ضعفتون رو پیدا کنین.
4. صداتون رو ضبط کنین
تقویت لحنتون از تکنیکهای فروش تلفنیه که بالاتر بررسیش کردیم و گفتیم که نقاط ضعف و قوتتون رو پیدا کنین؛ ولی چجوری؟ ای بابا اینم سواله آخه، جوابش خیلی آسونه! مکالمهتون رو ضبط کنین و بعدا بهش گوش بدین. اینجا لازمه مثه یه مشتری باشین، البته از سخت گیراشون. حالا نقاط ضعف و قوتتون رو یادداشت کنین.
5. اعتماد به نفستون رو تقویت کنین
واسه اینکه یه تماس رو مدیریت کنی و لحن آرامی داشته باشی، لازمه اعتماد به نفست خوب باشه، واسه همینه که برای بهبود اعتماد به نفستون تلاش کنین. واسه این کار روی تواناییهاتون تمرکز کنین و سعی کنین تقویتشون کنین، تماس تلفنی ذهنی انجام بدین و روی اعتماد به نفستون کار کنین. با مرور زمان و گرفتن تجربه از تماسهای تلفنی در کنار تمرین و تکرار میتونید اعتماد به نفستون مثل یه فروشنده رو بیشتر کنین.
6. بحثهای غیرضروری رو حذف کنین
صحبتهای غیرضروری در ابتدای هر تماس ممکنه دوستانه به نظر برسه و صمیمیتون کنه؛ ولی کنارشون بزارین! ما نمیگیم که این حرفها بده، خیلی هم خوبن، ولی مقدار زیادشون باعث حواس پرتی و اتلاف وقت میشه. میگن هر کاری به اندازهش خوبه، واسه این سخنها هم همینجوریه، بهتره اونا رو کوتاه کنین و به هدف اصلیتون تو تماس بپردازین. اگه قبل تماس یه برنامه دقیق داشته باشین، سخنهای اضافه را به حدی می رسانید که بیشترین تاثیر رو بزارن و زیاد و کم هم نباشن.
نتیجهگیری
فروش راههای زیادی داره که از مهمترینهاشون روش تلفنیه. واسه همینه که دونستن تکنیکهای فروش تلفنی مهمه. وقتی با یکی حرف میزنی میتونه تشخیص بده حرفهای هستی یا نه. مشتری کسی رو که نمیدونه چی بگه رو آماتور میبینه. ما تو این مقاله راههای افزایش فروش تلفنی رو گفتیم تا مثل یه حرفهای با مشتریهاتون حرف بزنین و به یه فروشنده تماس تلفنی کار بلد تبدیل شین.