فروش موفق و حرفه‌ای توی 8 گام ساده

برای اینکه فروش موفقی داشته باشید، باید تکنیک‌های فروش رو توی جای مناسب و زمان مناسب برای افراد مناسب اجرا کنید. این تکنیک‌ها چی‌ هست؟!

فروش موفق و حرفه‌ای توی 8 گام ساده

برای اینکه فروش موفقی داشته باشید، باید تکنیک‌های فروش رو توی جای مناسب و زمان مناسب برای افراد مناسب اجرا کنید. این تکنیک‌ها چی‌ هست؟!
فروش موفق و حرفه‌ای

فروش فرایند سختی نیست؛ ولی خیلی مهمه. چون هر کسب و کاری برای اینکه موفق بشه باید خوب بفروشه. بیشتر درآمد کسب و کارها از طریق فروشه، هستن کسب و کارهایی که درآمدشون از طریق تبلیغه؛ ولی بیشتر کسب و کارها خدمات یا محصولی رو می‌فروشن و منبع درآمدشون فروشه، البته تبلیغات هم یه نوع فروشه که شرکت یا فرد تبلیغ کننده، وقت یا یه جایی مثل بیلبورد رو واسه نشون دادن آگهی میفروشه. ما تو این مقاله می‌خوایم آموزش فروش موفق ( فروش محصول، تبلیغ و خدمات) رو بهتون بگیم تا موفق‌تر شین.

 

فروش موفق و حرفه‌ای

بهتره قبل از اینکه سراغ آموزش فروش بریم بایستی لحن صحبتتون رو تقویت کنین و مهارت‌های ارتباطیتون رو بهبود بدین تا حرفاتون تاثیر بیشتری رو مشتری بذاره و بعد به خودتون باور داشته باشین.

 

1. آماده باشید

واسه فروختن اول لازمه کاملا آماده باشید تا برای هر مشکلی که ممکنه پیش بیاد، راه حلی داشته باشین. مثل این می‌مونه که برین مسابقات دومیدانی؛ ولی نفس نداشته باشین. مثلا رفتین با مشتری حرف بزنین اصلا نمی‌دونین شغلش چیه؟ چند ساله؟ اصلا اطلاعاتی ازش ندارین، ممکنه لحن صحبتتون اصلا مناسب باهاش نباشه و اصلا ندونی شغلش چیه و چرا محصول رو می‌خواد. اگه اسمش رو ندونی ممکنه بهش بی احترامی شه؛ ولی اگه از قبل آماده باشین و از کار و هدفش از خرید آگاهی داشته باشین، بهتر می‌تونین بهش بفروشین.

 

2. دیر نکنین

فرقی نداره که قرار کسب و کاری یا دوستانه‌س، تاخیر نکردن خیلی مهمه. وقتی تاخیر کنین، ممکنه طرفتون بره یا حتی اگه منتظر هم بمونه عصبی می‌شه و حرفاتون کمتر روش تاثیر داره، جدا از این‌ها تاخیر کردن یه بی احترامیه و طرف مقابله حس می‌کنه که براش اهمیت ندارین. بهتره واسه کاراتون برنامه بذارین تا سر وقت به قرارهاتون برسین و بهتر با مشتریاتون ارتباط برقرار کنین.

 

3. لازمه مشتری ازتون خوشش بیاد

اگه مشتری ازتون خوشش نیاد ازتون نمی‌خره. چیزهای کوچیکی تو این تاثیر دارن مثل:

  • نوع تیپتون
  • سلام احوال پرسی
  • لحن صحبتتون
  • حرکات بدنتون
  • گوش دادن به مشتری

 

درک مشتری ازتون خیلی مهمه از قدیم گفتن مشتری اول خودتون رو می‌خره بعد محصولتون رو. مثلا شما به یه مغازه کفش فروشی می‌رین که فروشنده با یه لحن صمیمی باهاتون حرف می‌زنه و یه تیپ کلاسیک زده، این باعث میشه ازش خوشتون بیاد و ازش بخرین.

 

4. نیازهای مشتری رو پیدا کنین

اگه بدونین مشتری چی لازم داره و نیازش چیه، بهتر می‌تونین بفروشین چون طوری رو محصول تاکید می‌کنین که انگار برای رفع نیازهای مشتری ساخته شده. وقتی بدونین نیاز مشتری چیه می‌تونین درک کنین که چرا ازتون می‌خره و بهتر می‌تونین بفروشین.

 

5. مزایای محصول رو نشون بدین

بعد اینکه نیاز مشتری رو دونستین، نوبت می‌رسه به رفع رفع نیازهای مشتری. واسه این کار لازمه بهش بگین که این محصول چه مزایایی واسه‌ش داره. این کار رو بیشتر فروشند‌ه‌ها انجام می‌دن و فکر می‌کنن واسه خوب فروختن کافیه؛ ولی برای فروش موفق لازمه چیزای دیگه‌ای هم بدونین.

 

6. دلایل مخالفت رو پیدا کنین

وقتی یه مشتری ازتون نمی‌خره حتما دلیلی داره. ممکنه از محصولتون خوشش نیومده باشه یا جوابگوی نیازهاش نباشه. وقتی یه مشتری ازتون نمی‌خره و یه ایراد از کار و محصولتون می‌گیره، بهتره این ایراد رو رفع کنین و ذهن مشتری رو از این ایراد پاک کنین.

 

7. خرید رو نهایی کنین

بعد از اینکه مراحل بالایی رو انجام دادین تقریبا به آخر کار می‌رسین. این مرحله یکی مونده به آخره و باید از مشتری رو بخواین که سفارش بده و جوری راضیش کنین خرید رو نهایی کنه. این کار یکم سخته و ممکنه اذیتتون کنه. بیشتر فروشنده‌ها روشون نمی‌شه به مشتری بگن که این محصول رو میخری چون می‌ترسن با جواب نه روبه رو بشن. واسه همینه فروشنده‌ها می‌گن خب مرسی ازتون، اگه این محصول رو خواستین تماس بگیرین، این کار باعث می‌شه مشتری از دست بره.

 

تا اینجا اومدین این همه تلاش کردین چرا می‌ترسین اگه مراحل قبلی رو درست انجام داده باشین، خیلی رک به مشتری بگین ازتون می‌خره. بهتره نقدتون رو به نسیه ندین، وقتی الان می‌تونن بخرن، چرا می‌گین هر وقت خواستین و دوس داشتین. اگه خوب بتونین با مشتری ارتباط برقرار کنین راحت می‌تونین بهش بگین و مشتری تحت تاثیر حرفاتون ازتون می‌خره؛ ولی اگه مدتی بگذره تاثیر حرفاتون کم می‌شه.

 

8. پیگیری رو انجام بدین

آخرین مرحله از آموزش فروش، پیگیریه. یه چیز جالب بگم بهتون 80% فروش‌های موفق حداقل به 5 بار پیگیری نیاز دارن. بعد ار اینکه پیشنها خرید رو بهش دادین ممکنه مشتری بهتون بگه «تا ماه آینده نمی‌تونم بخرم» یا « لازمه با رئیسم هماهنگ کنم». حالا بهتره چند روز بعد پیگیرشون باشین بگین رئیستون چی گفت؟ یا ماه بعد تماس بگیرین الان آماده خریدین؟

 

نتیجه‌گیری

حسابی راجع به اینکه چطوری می‌تونین فروشنده‌ی موفقی باشین و چجوری فروش موفقی داشته باشین و اون را افزایش بدین صحبت کردم اما مطمئن باشید مهم‌ترین نکته هاش رو گفتم و اگه بتونید ازشون درست استفاده کنید تاثیرش رو میبینید.