تکنیک‌های فروش در نمایشگاه و همایش‌ها

یکی از تکنیک‌های فروختن محصول یا خدماتمون، فروش توی همایش‌ها و نمایشگاه‌هاست که اتفاقا خیلی هم مهم و تاثیرگذاره. اگه قرار باشه کار جدیدی انجام بدین، حتما اون یه کار، تغییر شیوه فروش در همایشه.

تکنیک‌های فروش در نمایشگاه و همایش‌ها

یکی از تکنیک‌های فروختن محصول یا خدماتمون، فروش توی همایش‌ها و نمایشگاه‌هاست که اتفاقا خیلی هم مهم و تاثیرگذاره. اگه قرار باشه کار جدیدی انجام بدین، حتما اون یه کار، تغییر شیوه فروش در همایشه.
تکنیک‌های فروش در همایش‌ها و نمایشگاه‌ها

بعد اینکه تکنیک‌های فروش و روش‌های فروش حضوری رو بررسی کردیم نوبت می‌رسه به تکنیک ‌های فروش در نمایشگاه و همایش ها و یه ایده خلاقانه برای فروش تو نمایشگاه‌ها. اگه کارتون جوریه که محصولاتتون رو تو نمایشگاه و همایش‌ها می‌فروشین، می‌دونین که فروش تو این مکان‌ها با فروش معمولی فرق داره. واسه فروش تو این جا‌ها تخصص زیاد، برنامه و مهارت لازمه. برای فروش توی نمایشگاه‎‌ها باید همه نقششون رو بدونن و به خوبی انجامش بدن. در ادامه تکنیک‌های فروش تو نمایشگاه و همایش‌ها رو آوردیم، پس همراهمون باشین.

 

تکنیک‌های فروش تو نمایشگاه و همایش‌ها

 

1. استراتژی درست

از اولین تکنیک های فروش در نمایشگاه و همایش ها، داشتن یه استراتژی خوبه. فراموش نکنین هدف شرکت تو نمایشگاه چیز خاصیه. معمولا وقتی تو دوره آموزشی می‌پرسیم هدفتون از شرکت تو نمایشگاه چیه؟ اکثرا می‌گن جذب افراد بیشتری به غرفه‌مون. این هدف اشتباهه، لازمه هدف روشن و دقیقی از شرکت توی همایش داشته باشین. مثل تولید سرنخ، گرفتن وقت ملاقات یا پیدا کردن حامی و اسپانسر.

 

اگه هم‌راستا با نیازهای مشتری حرکت کنین استراتژی‌تون موفق‌تر می‌شه. هدف مشتری از شرکت تو نمایشگاه‌ دیدن تنوع محصولات و ایده‌های جدیده.

 

2. استراتژی‌تون رو به بقیه بگین

لازمه تیم فروش استراتژی‌تون رو بدونه، اگه ندونه چجوری ازش استفاده کنه؟ باید همه برای رسیدن به هدف کمک کنن، وقتی یکی استراتژی رو ندونه چجوری میتونه کمک کنه؟ اهداف فروش می‌تونن موارد زیر باشن:

  • مکالمه با مشتری
  • گرفتن کارت ویزیت
  • قرار ملاقات
  • نمونه کار

 

بیشتر شرکت‌هایی که تو نمایشگاهن، یکی رو دارن مرتبا هدف رو تکرار می‌کنه، به تیم فروش انگیزه می‌ده و مسئول گزارش سرنخ‌هاست. این شخص همیشه تو غرفه‌س، مثه ایرانی‌ها نیس ساعتی یه بار سر بزنه.

 

3. شناخت توانایی تیم فروشتون

توانایی همه مثل هم نیست هر کی یه توانایی داره، مثلا تو تیم فوتبال یکی توانایی گرفتن توپ و یکی تواناییش تو تموم کنندگیه. اگه همه یه چیز رو خوب بلد باشن تیم نمیشن که. مثه اینه یه تیم فوتبال همه دفاع باشن، چی می‌شه؟ گل نمی زنن پس نمی‌تونن موفق باشن.

 

تیم فروش هم همینجوریه هرکی یه توانایی داره و این‌ها تو کنار هم یه تیم فروش خوب می‌سازن؛ مثلا یکی می‌تونه خوب با مشتری حرف بزنه و راضی به خریدشون کنه، یکی ارتباط چشمی خوبی داره و مشتری‌ها رو به غرفه می‌کشونه و یکی ممکنه تو مشاوره خوب باشه و محصولات رو با توجه به نیاز مشتری معرفی کنه. تو کنار این‌ها یه مدیر هم لازمه که همه چی رو ثبت و مدیریت کنه، همچنین این مدیر باید توانایی‌های تیم فروشش رو بدونه و هر کدوم رو تو جایی مرتبط با استعدادش استفاده کنه.

 

مثلا همون تیم فوتبال، سرمربی اگه توانایی‌های بازیکن‌هاش رو ندونه ممکنه از دروازه‌بان تو حمله استفاده کنه و از هافبک تو دفاع. این کار باعث می‌شه بازدهی تیم پایین بیاد و موفق نباشه.

 

لازمه همه وظیفه شون رو بدونن بهش پایبند باشن و همون کار رو انجام بدن و سراغ کارهای دیگه نرن. نباید که وسوسه بشن کارهای دیگه رو انجام بدن تا بیشتر تو چشم باشن؛ مثلا همون تیم فوتبال (از این مثال دل نمی‌کنم)، اگه دروازه تو حملات شرکت کنه تا گل بزنه و بگه گل زدن بیشتر تو چشمه، چی می‌شه؟ خب دروازه خالی می‌شه راحت گل می‌زنن در ضمن تیم می‌بازه و به هدفش نمی‌رسه.

 

4. نگرشتون مشخص باشه

اگه تیم فروش حس کنه مشتری رو اذیت می‌کنه، به بیراهه کشیده می‌شه. مردم واسه ورود به نمایشگاه پول داده و دنبال یه ایده خوبن. بیشتر مشتری‌ها می‌خوان جوری بخرن که حس کنن خریدشون یه چیز خاصه. بهتره از مشتری سوال‌هایی کنین مثلا هدفتون از بازدید چیه؟ تا بدونین دلیل بازدید مشتری‌ها چیه.

 

نگرش‌ها چجورین؟ به تیم مختلف الان و دفعه‌های بعد توجه کنین تا بدونین فروش کی بیشتره. شاید بگین این که مشخص نیس؛ ولی آسونه از چندین غرفه اونورتر معلومه کی مشتری بیشتری داره و فروشش توپه. غرفه‌ای که فروشش خوبه، شلوغ تره . حالا نوبت می‌رسه به تقلید و الهام گرفتن، از خودتون بپرسین او غرفه چیکار می‌کنه مشتریش زیاده؟ چه چیزهایی تو این فروش عالی تاثیر داره؟

  • خوش رویی
  • لبخند زدن
  • صمیمی شدن
  • ارتباط خوب
  • مهارت و پشتکار
  • هماهنگی
  • تقسیم کار مناسب
  • مدیریت خوب
  • جنب و جوش
  • توجه به جزئیات
  • تفکر شفاف
  • حرکات سر و دست
  • گوش دادن
  • موافقت با مشتری
  • ارتباط چشمی

 

5. چیزهای قابل توجه

آخرین مورد از تکنیک‌های فروش تو نمایشگاه و همایش‌ها رو اختصاص می دیم به ایده خلاقانه برای فروش تو نمایشگاه و همایش؛ مثلا روی غرفه‌تون بنویسین: قهوه و چای مجانی، شیرنی و …، این‌ها آدم های اشتباهی رو به غرفه‌تون جذب می‌کنه؛ ولی این افراد هدفمون نیستن پس چرا انجامش بدیم؟ وقتی جمعیت زیادی به غرفه‌تون بیان مشتری‌ها می‌گن حتما محصولات و ایده‌هاشون خاصه که پرطرفدار شده.

 

جمع‌بندی

تو این مقاله تکنیک‌های فروش تو نمایشگاه و همایش‌ها رو بررسی کردیم تا غرفه‌تون رو به پرفروشترین مکان همایش‌ تبدیل کنین.