طراحی فلوچارت فرآیند فروش در 3 مرحله ساده

تیم فروش به کمک طراحی درست فلوچارت فرایند فروش می‌تونه مسیر فروشش رو بشناسه و به بستن معامله برسه. منظور من چیه؟ بیایید با جزیات بیشتر بهتون توضیح بدم.

طراحی فلوچارت فرآیند فروش در 3 مرحله ساده

تیم فروش به کمک طراحی درست فلوچارت فرایند فروش می‌تونه مسیر فروشش رو بشناسه و به بستن معامله برسه. منظور من چیه؟ بیایید با جزیات بیشتر بهتون توضیح بدم.
طراحی فلوچارت فرایند فروش

فرض کنید قراره توی یک جلسه مهم سخنرانی کنید. همین‌طوری بدون آمادگی شروع به صحبت کردن می‌کنید؟ یا از قبل برنامه‌ریزی می‌کنید تا بهترین صحبت‌های ممکن رو پیدا کنید و عالی‌ترین لحن رو داشته باشید؟

 

مطمئناً اگر قصد شما جذب مخاطب باشه و دوست داشته باشید یک سخنرانی دل‌پذیر انجام بدید، باید چند روز قبل از سخنرانی رو به آماده شدن و تمرین اختصاص بدید. بخش‌های مختلف صحبت‌ باید دقیقاً مشخص بشه تا مجبور نباشید بداهه صحبت کنید.

 

جالب اینجاست که فروش هم دقیقاً همین‌طوریه. اگر دوست دارید هر روز بهترین فروش ممکن رو داشته باشید، حتماً به یک ساختار مشخص برای فرایند فروش نیاز دارید. این فرایند می‌تونه در قالب یک نمودار یا فلوچارت مشخص بشه تا به‌سرعت بتونید از نظر بصری آنالیزش کنید و مرحلۀ بعد رو تشخیص بدید. برای آشنایی بیشتر با فلوچارت فرآیند فروش، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

فلوچارت فرآیند فروش چیست؟

به نمایش گرافیکی مراحل مختلف فروش، فلوچارت فرایند فروش گفته می‌شه. این فلوچارت تمام مراحلی که فروشنده باید اون‌ها رو طی کنه تا یک سرنخ به خریدار تبدیل بشه رو نشون می‌ده. برای همین به فروشنده‌های تازه‌کاری که هنوز با نقشۀ راه آشنا نیستن، خیلی می‌تونه کمک کنه.

 

این فلوچارت اهمیت پیگیری هر مرحله از فرآیند فروش رو دقیقاً نشون می‌ده تا فروشنده‌ها سعی نکنن مراحل رو دور بزنن یا بداهه عمل کنن و اشتباهی مرتکب شن. فلوچارت فرآیند فروش، سناریوهای بله یا خیر داره و بر اساس واکنش مشتری پیش‌ می‌ره. یعنی بسته به پاسخ مشتری، به فروشنده‌ها می‌گه چه اقدامی باید بکنن.

 

فلوچلرت فرایند فروش

 

چطور فلوچارت فرآیند فروش تهیه کنیم؟

حالا که با فلوچارت فرآیند فروش آشنا شدید و فهمیدید چقدر می‌تونه برای تیم فروش مفید باشه، نوبت به نحوه طراحی فلوچارت می‌رسه. در ادامه خواهیم دید که کسب‌وکارها چطور می‌تونن برای فرایند فروششون فلوچارت رسم کنن.

 

1. بررسی مثال‌های مشابه

فلوچارت‌های فرآیند فروشِ کسب‌وکارهای رقیب رو بررسی کنید تا بفهمید چه اقداماتی در مراحل فروش خودشون انجام می‌دن.

 

2. گرفتن بازخورد از تیم فروش

از هر یک از اعضای تیم بخواهید تا اون‌ها هم فلوچارت فرآیند فروش‌ رو رسم کنن. این‌طوری مخصوصاً در مورد فروشنده‌های موفق‌، متوجه می‌شید که برای گرفتن نتایج مطلوب چه مراحلی طی می‌کنن.

 

3. آنالیز نتایج

بعد از رسم فلوچارت فرآیند فروش، آماده باشید نتایج به دست آمده در هر مرحله رو اندازه‌گیری کنید.

 

4. انعطاف‌پذیری دائمی

طبق بازخوردی که از اعضای تیم یا مشتریان‌ می‌گیرید، منعطف باشید و اگر لازم شد، اصلاحات لازم رو در فرآیند فروش ایجاد کنید.

 

چند نکتۀ مهم برای رسم فلوچارت فرآیند فروش

  • دقت داشته باشید که فلش‌هایی با جهت‌گیری‌های صحیح بکشید.
  • نام مراحل مختلف فرآیند رو عیناً بنویسید.
  • حواس‌تون به ترتیب درست مراحل باشه.
  • اگر لازم شد، بخش‌های بیشتری به فلوچارت اضافه کنید تا دقیق‌تر بشه.
  • تعداد مراحل فرآیند رو تا حد ممکن کمتر کنید. بهتره روی مراحلی تمرکز کنید که اهمیت بالاتری دارن و واقعاً کمک می‌کنن که شما به اهداف فروش برسید.َ
  • حواستون باشه که تهیۀ چند فلوچارت فروش برای محصولات و خدمات مختلف، اصلاً ایدۀ خوبی نیست. بهتره کل تیم فروش شما از یک روش منسجم و یکسان استفاده کنن.
  • ببینید چطور تیم فروش‌تون می‌تونه حتی بعد از بستن معامله هم با مشتریان در ارتباط باشه. اگر راهی بود، این‌ها رو هم به فلوچارت اضافه کنید.
  • از معیارهای فروش برای ردیابی و پیگیری موفقیت فرآیند فروش طی زمان استفاده کنید.

 

کلام آخر

همون‌طور که دیدیم، تقریباً همۀ شرکت‌های فروش‌محور می‌تونن برای حل مشکلات و توسعۀ کسب‌وکارشون از فلوچارت فرایند فروش استفاده کنن. تجربه نشون داده مدیران فروشی که تسلط بالایی روی مراحل فرآیند فروش دارن، بهتر می‌تونن تیم‌شون رو مدیریت کنن و مشکلات موجود در فرآیند رو تشخیص بدن. به طور کلی، فلوچارت فرایند فروش به شما کمک می‌کنه همیشه در حال بهبود باشید و از یکنواختی و رکود بیرون بیاید.