موفقیت در زمینه فروش، اون هم در مقیاسهای بزرگ، به تیمهای قوی نیاز داره. بیشتر فروشندگان موفقی که امروز میبینیم، در تیمهای موفقی حضور داشتن. آمارها نشون میدن که همکاری در تیم فروش تا حد زیادی باعث نوآوری در شرکت میشه. جالب اینجاست که نتایج پژوهش انجامشده توسط موسسه CSO Insights بیانگر این بوده که فقط پارامتر «همکاری» میتونه میزان فروش برندها رو تا 21 درصد افزایش بده!
توی مقالههای قبلی این درسنامه درباره اینکه کاریز فروش چیه و چطور باید ازش استفاده کنیم صحبت کردیم. حالا میخوایم ببینیم تیم فروش چطور میتونه باعث موفقیت کاریز بشه؟!
اوضاع تیم فروش شما چطوره؟!
اگر اعضای تیم فروش شما همکاری مؤثری با هم دارن، واقعاً بهتون تبریک میگیم! با این حال، اگر فکر میکنید اوضاع تیم فروشتون اونقدرها هم خوب نیست، یه خبر خوب براتون داریم… شما میتونید برای ایجاد فرهنگ همکاری در شرکت، از ابزارهای مدرنی مثل نرم افزار CRM استفاده کنید. این نرمافزار میتونه میزان همکاری رو در هر مرحله از فرایند فروش تقویت کنه و اصطکاک و اشتباهات رو به حداقل برسونه.
همکاری فقط یک مفهوم ساده و عمومی نیست!
فقط و فقط توجه داشتن به مفهوم همکاری کافی نیست. هدف از همکاری اینه که نتایج بهتری کسب کنید. این نتایج به طور ایدئال باید در مدتزمان کوتاهتری به دست بیان و در راستای اهداف شرکت باشن. موفقترین تیمهای فروش B2B اونهایی هستند که اعضاشون، استعدادها و تواناییهای خاصشون رو با دیگر افراد تیم فروش به اشتراک میذارن تا شرکت به سمت هدف قدم برداره.
سیستمهای پاداش جدید بر اساس کار تیمی
بعد از درک نقش همکاری در موفقیت تیم فروش و سودآوری شرکت، بیشتر سازمانها سیستمهای پاداش قدیمی رو تغییر دادن. یعنی اون سیستمهایی که صرفاً بر عملکرد شخصی افراد متمرکز بودن، حالا جاشون رو به سیستمهای جدید دادن.
در عصر حاضر، عملکرد یک واحد خاص در شرکت، نسبت به «تیم» اون واحد سنجیده میشه؛ نه یک شخص خاص. با این سیستمهای پاداشدهی، فروشندها شوق و اشتیاق بیشتری برای تعامل با هم دارن و سعی میکنن به موفقیت همدیگه کمک کنن.
بهترین راهحل برای تشویق همکاری
راهحلهای مختلفی برای بهینهسازی روابط بین اعضای تیم وجود داره. با این حال، تجربه نشون داده که هیچکدوم از این روشها بهتر از نرمافزار CRM به خلق یک فرهنگ مشارکتی عالی کمک نمیکنن. تکنیکهای غیر تکنولوژیک مثل برگزاری دورههای آموزشی هم هستن که هزینۀ زیادی دارن و بازدۀ اونها هم نامشخصه.
نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM هم از نظر هزینه و هم از نظر صرف انرژی سازمانی به نفع شرکت شما تموم میشه.
نرم افزار CRM چطور کار تیمی را تشویق میکنه؟!
- تقسیم وظایف بین اعضای تیم
- راحتشدن اشتراکگذاری دادهها و اطلاعات مهم
- طراحی کاریز فروشی که فقط با مدل کسبوکار شما مطابقت داره
- همراستا شدن اقدامات فردی با اهداف تیمی
- هشدار دادن بهموقع در مورد اقدامات یا وظایفی که باید انجام شن
- آپدیت نگه داشتن همۀ اعضای تیم در مورد فعالیتهای مهم در زمینه فروش
- پیشبینی دقیق فروش به کمک هوش مصنوعی
- گزارشگیری اتوماتیک از فعالیتهای سازمانی
کدوم نرم افزار CRM رو بخریم؟
از بین گزینههای موجود، نرمافزار CRM دیدار با ویژگیهایی مثل فناوری ابری (Cloud Technology)، قابلیت ارتباطات سیار و طراحی بصری فوقالعادهای که داره، میتونه کل کاریز فروش شما رو در یک پلتفرم دیجیتال پیادهسازی کنه. بنابراین اگر قصد دارید دید واضحی از وظایف، نقاط ضعف و قوت و همچنین فرصتهای فرایند فروش داشته باشید، سیآرام دیدار بهترین گزینهست.
نصب نرم افزار CRM فقط نصف راهه…!
فکر نکنید با خرید CRM به شکل معجزهآسایی با رشد فروش مواجه میشید. این نرم افزار فقط میتونه یک بستر عالی برای تلاشهای هوشمندانۀ شما به وجود بیاره. این شما هستید که باید از این ابزار به نفع خودتون استفاده کنید. پس مطمئن شید همۀ اعضای تیم فروش نحوه کار با این ابزار رو یاد بگیرن و بتونن ازش برای وظایف خاصشون استفاده کنن.
کلام آخر
اینجا سعی کردیم به نقش همکاری تیم فروش در موفقیت کاریز فروش اشاره کنیم. همونطور که دیدیم، برای بهبود همکاری در تیمهای فروش، باید از سیستمهای پاداشدهی مدرن استفاده کنید و حتماً سراغ ابزارهایی برید که نهتنها تأثیر زیادی در بهرهوری شرکت دارن، بلکه محیط کارتون رو شادتر و خلاقتر میکنن.