تو مقالههای قبلی تکنیکهای فروش رو گفتیم و گفتیم که افزایش فروش تو پلتفرمهای متفاوت به چه شکلیه. این بار میخوایم تکنیکهای نوشتن ایمیل فروش رو بررسی کنیم. هر فروشنده موفقی از طریق ایمیل با مشتری و سرنخهاش تو ارتباطه، واسه همینه که نوشتن یه ایمیل خوب خیلی مهمه.
خیلی وقتها که به سرنخ فروش یا مشتری پیام میدی و جوابت رو میدن با استرس پیام رو باز میکنی، نمیدونی که جوابشون چیه، آیا تبدیل به مشتریتون شدن؟ آیا راضی به خرید شده؟ یا نه، اصلا ممکنه پیامتون نتونسته راضیش کنه و ایمیلتون خوب نبوده و بهتون پاسخ این موارد به کیفیت سرنخ و مشتریتون و نمونه متن ایمیل فروش بستگی داره. هر چقدر متن پیامتون بهتر باشه، احتمال اینکه این سرنخ به مشتری تبدیل شه یا یه مشتری دوباره بخره، بیشتره. واسه همینه که میگیم تکنیک های نوشتن ایمیل فروش خیلی مهمه.
تو ادامه این مقاله میخوایم آموزش نوشتن ایمیل فروش رو بزاریم و چند نمونه متن ایمل فروش مثال بزنیم تا بهتر بتونین از طریق پیام الکترونیکی با مشتری و سرنخهاتون ارتباط برقرار کنین.
تکنیک های نوشتن ایمیل فروش
نوشتن ایمیل فروش راههای زیادی دارد که ما میخوایم مهمترینهاش رو بگیم:
1. تو قسمت subject ایمیل، موضوع مناسبی بنویسین
وقتی که یه پیام واستون میاد، قبل باز کردنش میتونین یه قسمتش رو بخونین، این همون سابجکت ایمیله. بهتره این قسمت رو کوتاه و وسوسه کننده بنوسین، به جوری که وقتی مخاطبتون اون رو میخونه وسوسه شه بخره، حتی اگه خیلی به خدمات و محصول شما نیاز نداره. اصلا هدف از قسمت subject یا موضوع ایمیل تحریک خوانندهس تا ایمیل رو باز کنه و بخونتش. بهتره موارد زیر رو تو این بخش بنوسین.
- آقای … پیشنهاد کرد باهاتون تماس بگیرم
- ایدههایی برای (چیزی که برای خواننده مفیده رو بگین)
- سوالاتی راجع به(همایشی جدید و جذاب)
- سوالاتی درباره (اهداف خواننده رو بنوسین)
- نظراتی راجع به …
- آیا به … فکر کردین.
بهتره اینها رو بگین و از کلماتی مثل واژههای زیر دوری کنین:
- نهایی
- یادآوری
- فروش
- خاص
- وسوسه انگیز/ هیجان انگیر
- حراج/ تخفیف
- رایگان
- اهدایی
- راه حل
- پیشرفت/ پیشرفتهترین
آموزش نوشتن ایمیل فروش
واسه نوشتن subject ایمیل، بهتره از روش تست A/B استفاده کنین:
یه زیر مجموعه از مشترهای احتمالیتون بنوسین، بهتره یه عدد رند و کم باشه مثل 100. بعد این لیست رو به دو گروه تقسیم کنین. واسه هر دو گروه یه ایمیل بفرستین؛ ولی subject رو تغییر بدین. حالا نتایجتون رو بررسی کنی. subject خوب حداقل 30% باز میشه، اگه کمتر بود تغییرش بدین.
مثلا شما 1600 مشتری دارین، نمیشه که این روش رو همهشون انجام بدین، ایمیل ها نصفشون باز نمیشه حالا اگه subject بدی داشته باشین این دو برابرم میشه، یعنی از این تعداد احتمالا 300 نفر ایمیلتون رو باز کنن. 100 رو انتخاب میکنین و بهشون ایمیل های مشترک با سابجکت متفاوت میفروستین و بازدهی یکیشون 50 درصده. حالا از این subject برای 1500 نفر دیگه استفاد میکنین. با همون نرخ 50% احتمال داره که 750 نفر ایمیلتون رو باز کنن. از اون 100 نفر هم حداقل 25 نفر که پیام الکترونیکی با این سابجکت واسهشون ارسال شده، پیام رو باز میکنن.
خودتون مقایسه کنین، اگه همینجوری ایمیل با یه subject معمولی میفرستادین، احتمال باز شدن ایمیلتون 10 درصد بود یعنی 150 نفر. این همون حالت بالایی تقسیم کلیه، احتمال باز شدن پیامتون تو این حالت کمتر از 20% یعنی 300 نفره؛ ولی در حالت آخر که در بالا توضیح دادیم حداقل 775 مشتری ایمیلتون رو باز میکردن یعنی حدودا 48 درصد.
2. با انرژی شروع کنین
وقتی میخواین تو یه ایمیل چیزی بگین از عبارت «سلام اسم من ….ه.» دوری کنین. به جاش از عباراتی تاثیر گذارتر مثل موارد زیر استفاده کنین:
- متوجه شدم که شما …
- (اسم دوستی مشترک) گفت که …
- متوجهم که هر دو …
- پستی که تو … گذاشتین رو خیلی دوس داشتم
- واسه … بهتون تبریک میگم
3. متن اصلی
متن اصلی ایمیلتون باید ارزشتون رو بگه، ارتباط خوبی با مشتری برقرار کنه و مشتری رو قانع به خرید کنه. از عباراتی مثل« ما به سوپریها کمک میکنیم که فروششون رو تا 47% افزایش بدن» دوری کنین، اینها قدیمین و تاثیرشون کمه. بهتره سوالی بپرسین که تو راستای هدف مشتری باشه. تحقیق مشتریان اینجا مهمه تا اهدافش رو پیدا کنین، مثلا سوالات زیر رو بپرسین:
- دوست دارین استراتژیهاتون رو بهبود بدین، اگه دوس دارین، چجوری؟
- آیا الان … واسهتون اولویته؟
- تنها کار میکنین؟
- همیشه همینطورین؟
- جای من بودی،چه کاری رو انجام میدادی؟
- ایدهتون چیه؟
پایانبندی ایمیل
- این بخش هم مهمه از کلمات زیر استفاده کنین:
- زمان دارین صحبت کنیم؟ کی وقت دارین؟
- اگه تو این زمینه صحبتی دارین، خوشحال میشم بشنوم.
- سوالی دارین؟
- هدف مشتری رو بگین و بپرسین هنوز واسشون اولویته؟
آخرش هم یه امضا حرفهای بزنین.
نتیجهگیری
ما تو این مقاله تکنیکهای نوشتن ایمیل فروش رو بیان کردیم تا بهتر بتونین با مشتری ارتباط برقرار کنین و راضی به خریدشون کنین.