توی یه تیم فروش افراد متخلفی با وظایف متفاوتی حضور دارن. البته ممکنه توی تیمهای کوچک فقط یک یا چند کارشناس فروش داشته باشیم که کارها رو بین خودشون تقسیم بکنن. از برنامه ریزی فروش تا تماس با مشتریها. اما کارشناس برنامه ریزی فروش کیه؟ چه وظایفی داره و چه تاثیری روی موقعیت بیزینس داره؟ آیا واقعا هر شرکتی یه کارشناس برنامه ریزی فروش داشته باشه؟
بیایید توی این مقاله جواب تک به تک این سوالات رو با هم مرور کنیم.
کارشناس برنامهریزی فروش کیست؟
کارشناس برنامه ریزی فروش مسئول کمک به شرکت تو فروش کالاها و ارائه خدمات به مشتریانه. این کار رو با تحلیل روندهای بازار، آمار موجود و دادههایی که شرکت جمع آوری کرده و روی عملکرد فروش شرکت انجام میده. کارشناس برنامه ریزی فروش، فرصتهای یک بیزینس برای بهبود تصویر برند شرکت از چشم مشتریان و رشد درآمد و سودش رو شناسایی میکنه. جدا از اون تو کمپین تبلیغاتی و بازاریابی هم نقش داره.
مسیر شغلی کارشناس برنامهریزی فروش
این فرد معمولا اگه بخواد ارتقا شغلی رو تجربه کنه میتونه به مدیر حساب، مدیر فروش یا مدیر ارشد تبدیل بشه. حتی ممکنه به مدیر بازاریابی ارتقا رتبه پیدا کنه.
مراحل کلیدی برای تبدیل شدن به کارشناس برنامهریزی فروش
اما قبل از ارتقا شغلی چطور به عنوان یه کارشناس برنامه ریزی فروش استخدام بشیم؟ جواب شما در آماری هست که در ادامه آوردم:
1- بررسی نیازمندیهای تحصیلی
حدود 65% از کارشناسان برنامه ریزی فروش مدرک لیسانس در رشتههای کسب و کار، ارتباطات بازاریابی، زبان انگلیسی و تبلیغات دارن.
2- شروع به توسعه مهارتهای خاص
یک کارشناس برنامه ریزی فروش باید مجموعهای از مهارتها از مدیریت سوشال مدیا تا برنامه ریزی جلسات آموزشی رو داشته باشه.
3- تکمیل آموزشها و دورهها
برای تبدیل شدن به کارشناس تو این زمینه 6 تا 12 ماه به آموزش نیاز دارین تا به عنوان کارشناس برنامه ریزی فروش استخدام بشید.
4- پژوهش در وظایف و مسئولیتها
وظیفه اصلی این افراد پژوهش و ایجاد پیشنهادات فروش برای مشتریان، مدیریت کمپین تبلیغاتی و تضمین تحویل به موقع هست. یعنی موجودی کالا رو پیگیری میکنن. فروش رو برنامهریزی و پیشبینیهایی از اینکه چه زمانی و چطور میتونیم به تارگت فروش برسیم رو انجام میدن.
5- آمادهسازی رزومه
خب واضحه که اگه همهی مراحل بالا رو طی کردین یه رزومه بسازین و برای بیزنسهایی که نیاز به کارشناس برنامهریزی فروش دارن، بفرستین.
مسئولیتهای کارشناس برنامهریزی فروش
کارشناس برنامهریزی فروش هم مثل هر شغل دیگهای مسئولیتهای زیادی داره که توی بیزنسهای مختلف میتونه فرق کنه اما به طور کلی کارهایی مثل موارد زیر جز وظایف کارشناس برنامه ریزی فروش هست:
- بررسی حساب
- ارائه پیشنهاد فروش
- تحویل کالا
- بهینهسازی کمپینها
- تحلیل و بهبود دیجیتال مارکتینگ
مهارتها و ویژگیهای شخصیتی کارشناس برنامهریزی فروش
حدود 10% از کارشناسان برنامه ریزی فروش کار با PowerPoint رو بلدن، و 8% از اونها روی خدمات مشتریان با حفظ حساب های موجود تاکید دارن و تکنیکهای بهبود خدمات مشتریان رو اجرا میکنن. حدود 6 درصد از اونها هم فروش رسانهای بلدن و بعضی از اونها هم در ریاضیات قوی هستن. یک درصد کمی از اونها که حدود 5 درصد میشه هم روی مدیریت حساب مشتریان تسلط دارن.
یکی دیگه از استراتژیهایی که کارشناس های برنامه ریزی فروش موفق معمولا اجرا میکنن ارائه پیشنهادات فروش از طریق مدیریت فروش، ارائه خدمات خاص مشتری و پرزنت قوی پیشنهادات فروش هست که باعث میشه به نتایج منحصربه فردی برسن.
کلام آخر
خلاصه اینکه کارشناس برنامه ریزی فروش تو هر سازمانی نقشی کلیدی و چند جانبه داره و تمرکزش بر تحلیل بازار، شناسایی فرصتهای بیزنس و ایجاد استراتژی موثر برای افزایش فروش هست. این افراد میتونن به مدیر فروش یا کارشناس ارشد تبدیل بشن و برای این کار به مهارتهای تحلیلی، ارتباطی و مدیریتی بالا نیاز دارن.