تو دنیای رقابتی بیزنسها، اینکه هر روز یه مهارت جدید یاد بگیرید تبدیل به یه ضرورت شده. البته اینکه هر روز یه مهارت جدید یه اغراقه اما واقعا تبدیل به یه نیاز برای هر فردی شده. به خصوص اگه این فرد فروشنده باشه که دائم با مشتریان در ارتباطه. تو چند سال اخیر صنعت بیمه پیشرفت زیادی کرده و همین باعث پدیدار شدن هزاران شرکت بیمه جدید توی دنیا شده. همین هم رقابت رو خیلی شدید کرده. تو این شرایط فقط یک کارشناس فروش بیمه حرفهای موفق میشه. اما اگه بخوایم بگیم هر روز یه مهارت جدید، این مهارتها چه چیزهایی هست؟
کارشناس فروش بیمه کیست؟
کارشناس فروش بیمه شخصیه که همهی پلنهای بیمه برای فروش رو میشناسه. این فرد با افراد مختلفی حرف میزنه تا بدونه به چی نیاز دارن و بعد پلن مناسب رو بهشون معرفی میکنه. این فرد بیشتر به صورت پورسانتی کار میکنه و همیشه با مشتریان ارتباط خوبی برقرار میکنه.
برای افزایش فروش بیمه، اولین کار اینه که بدونید کار در شرکت بیمه چطوره؟ و چجوری پیش میره؟
وظایف کارشناس فروش بیمه
فرقی نمیکنه که چند ساله تو بیمه هستین و توی کدوم شرکت کار میکنین. برای موفقیت لازمه به این کار علاقهمند باشین. اما به طور کلی وظایف کارشناس بیمه توی 4 دسته کار خلاصه میشه.
1. تحقیق و جستجو
یکی از وظایف اصلی کارشناس فروش بیمه تحقیق درباره مشتریانه. این کار کمک میکنه مشتری رو بهتر بشناسن و با توجه به این شناخت بهترین پلن رو به مشتری پیشنهاد بدن. این شناخت کمک میکنه بهتر با مشتری ارتباط برقرار کنن و در نهایت اون رو به عنوان مشتری وفادار نگه دارند. جدا از اون با توجه به شناختشون از مشتریان، لیدها رو به مشتری تبدیل میکنن.
2. متقاعد کردن مشتریان به حضور در جلسات
تسک بعدی که اتفاقا توی صنعت بیمه خیلی مهمه، دانستن فنون مذاکره در بیمه هست. فکر کنم همه این رو قبول داشته باشند که افراد در جلسات حضوری بهتر قانع میشن تا به صورت مجازی. وقتی که با فردی ارتباط چشمی داشته باشین، بهتر میتونین قانعش کنین. واسه اینکه مشتریان رو به شرکت در جلسات حضوری قانع کنین، میتونین برنامههای باشگاه مشتریان تعریف کنید و با تخصیص یه سری امتیازات اونها رو ترغیب کنید که توی جلسه شرکت کنن.
3. مشاوره به مشتری
شرکتهای بیمه دارای محصولات و برنامههای زیادی هستن که مشتری نمیدونه کدوم رو انتخاب کنه و کدوم برای اون مناسبتره. کارشناس فروش بیمه باید در این زمینه به مشتریان مشاوره بده تا بهترین انتخاب رو داشته باشن. این کار باعث میشه مشتریها به کارتون اعتماد کنن و از خریدشون راضی باشن. مشتری به این اهمیت نمیده پلنتون چقدر خوبه، بلکه دنبال چیزیه که واسهش مناسب باشه.
4. ارائه برنامه جدید بیمه
سالانه چندین برنامه و پلن جدید به شرکتهای بیمه اضافه میشه. بیشتر شرکتها سعی دارن که برنامههای خاصی ارائه بدن تا مشتریان جدید رو به سمت خودشون بکشونن. برنامههای جدید برای فروش نیاز به تبلیغات دارن. به عنوان یه کارشناس فروش بیمه لازمه اون رو به مشتریان معرفی کنین. و این معرفی هم به کمک تبلیغات باید انجام بشه. پس اگه قراره به عنوان یه فروشنده حرفهای شناخته بشید بهتره دنبال ایده های جدید تبلیغاتی هم بریم.
این مواردی که گفتم جز وظایف یه کارشناس فروش بیمه بود. حالا سوال اینجاست که یه کارشناس فروش بیمه چه مهارتهایی باید داشته باشه؟
مهارتهای کارشناس فروش بیمه
از جمله مهارتهای کارشناس فروش بیمه این چند مورده که در ادامه توضیح میدم.
1. مهارتهای ارتباطی
برقراری ارتباط خوب با مشتریان از مهارتهای ضروری هر فروشندهایه. یک کارشناس فروش بیمه باید بتونه این مهارت رو توی خودش تقویت کنه تا رابطه خوبی با مشتریان بسازه و اعتمادشون رو به دست بیاره.
2. مدیریت زمان
یکی دیگه از مهارتهای فروشندگان در صنعت بیمه، مدیریت زمان و اولویت بندی کارهاست. نماینده فروش بیمه به کمک این مهارت بین مسئولیتهایش تعادل برقرار میکنه. این مهارت برای هر فروشندهای لازمه. چون این افراد در طول روز کارهای زیادی دارند و طبیعتا هر چه به کارهای بیشتری برسن، موفقتر میشن.
3. تولید سرنخ
یه کارشناس فروش حرفهای باید بتونه سرنخ و مشتریان بالقوه رو پیدا کنه. این کار کمک میکنه میزان فروش بالا بره. کارشناسان فروش بیمه این کار رو با تماس تلفنی، منابع آنلاین و ارجاع انجام میدن.
4. مشاوره
مهارت دیگهای که باید کارشناس فروش بیمه داشته باشه، مهارت درک کردن و مشاوره دادن به مشتریانه تا بهترین پلن رو انتخاب کنن.
کلام آخر
دنیای بیمه، این روزا خیلی شلوغ شده و افراد زیادی تو این حوزه کار میکنن. یکی از سمتهای شغلی که اتفاقا خیلی هم بهش نیاز هست، کارشناس فروش بیمه است. اگه دوست دارید شغل کارشناسی فروش بیمه رو انتخاب کنید، بهتره وظایفی که توی این مقاله گفتم رو تمرین کنید تا مهارتهاتون تقویت بشه.