مدیر بازاریابی کیه؟ فکر نکنم لازم باشه بگم که جذب و حفظ مشتری چه تاثیری تو موفقیت شرکت داره. حتی بهترین شرکتها هم بدون مشتری نابود میشن. برای همین مدیر مارکتینگ لازم دارن که کار جذب و حفظ مشتری رو انجام بده. اینکه مدیر مارکتینگ کیه و چه وظایفی داره رو میتونین در ادامه بخونین. پس باهامون همراه باشین.
مدیر بازاریابی کیه و وظایفش چیه؟
از نظر علمی مدیر بازاریابی فردی متخصص در حرفهی بازاریابیه. میشه گفت این شغل رو نمیشه با پارتی گرفت چون هر مدیری میدونه استخدام مدیر مارکتینگ نامتخصص میتونه شرکتش رو نابود کنه. مدیران مارکتینگ وظایف زیادی دارن که به اندازه و ساختار شرکت بستگی داره. در کل این افراد باید روی موارد زیر برنامه ریزی و نظارت کنن:
- کمپین بازاریابی
- پروموشن
- بازاریابی ایمیلی
- بازاریابی شبکههای اجتماعی
- همایش و نمایشگاهها
مثلا مدیر بازاریابی شرکت کوچک همه کارها رو با هم انجام میده. ولی مدیر مارکتینگ یه شرکت بزرگتر چندین گروه برای بازاریابی محصول، محتوا و غیره داره. جدا از همهی اینها مدیر بازاریابی باید بتونه کمپینهای بازاریابی رو ایجاد کنه و با بخشهای دیگه همکاری کنه. به صورت کلی ویژگیهای مدیر مارکتینگ شرکت بزرگ و کوچک یکیه؛ ولی برنامه ریزیشون فرق داره.
وظایف مدیر بازاریابی
از اونجایی که مدیر بازاریابی وظیفه ساخت کمپین بازاریابی رو داره. باید بتونه نیازهای مشتری رو بشناسه و درک کنه و پروموشن رو با توجه بهش راه اندازی کنه. مدیر بازاریابی تقریبا با همه کارمندان شرکت در حال تعامله. برای همین باید با این افراد رابطه خوبی داشته باشه. همچنین باید فعالیت این افراد رو تحلیل و جمع آوری کنه تا بتونه یک کمپین بازاریابی موفق ایجاد کنه.
هدف از همکاری مدیر مارکتینگ با بخشهای دیگه یکپارچه سازی فرایند معرفی محصوله. همچنین این میتونه فروش و بازاریابی رو همسو کنه. مدیران مارکتینگ تو شرکتهای بزرگ گزارش کارشون رو به سرپرست یا معاون بازاریابی ارائه میدن. ولی تو شرکتهای کوچکتر این گزارش ها به مدیرعامل و مدیران ارشد داده میشه. بیایید بیشتر وارد جزئیات بشیم:
1. پیادهسازی و اجرای استراتژی
رهبر ارشد بازاریابی استراتژی رو تعیین میکنه که باید مدیران بازاریابی ازش اطاعت کنن. وظیفه مدیر مارکتینگ اینه که این استراتژی رو پیاده کنه و راه رو برای موفقیت این استراتژی هموار کنه. مثلا با اولویت بندی فعالیتها این کار رو انجام بده.
2. ایجاد برنامهها و کمپینهای بازاریابی
هر شرکتی دوست داره که برنامه و کمپین بازاریابی موفقی داشته باشه، طراحی این کمپینها کار مدیر مارکتینگه. مدیر مارکتینگ باید ایدههای جدیدی برای کمپین بازاریابی بده و خلاقیت داشته باشه.
3. نظارت بر محتوا
تنظیم استراتژی تولید محتوا و ایجاد تقویم سر مقاله با هدف پشتیبانی از استراتژیهای شرکت هم یکی از وظایف مدیر مارکتینگه. این افراد باید لحن مناسب برای انتقال پیام رو انتخاب کنن. این لحن باید تو تبلیغات، شبکههای اجتماعی و گوگل یکی باشه.
4. برنامهریزی رویدادها
مدیران مارکتینگ باید رویدادها رو برنامه ریزی کنن. منظور از این رویدادها ارائه و معرفی محصول تا تبلیغ و فروششه. کلا پروژه ها، بودجه و افراد بخش بازاریابی رو باید بتونه مدیریت بکنه.
5. مدیریت ارتباطات خارجی
خیلی از مدیران برای تبلیغات با دیگر شرکتها همکاری میکنن. مثلا شرکت تبلیغاتی ایده گروپ سال پیش با شبکه سه همکاری کرد تا این برند رو تبلیغ بکنه. پس باید مدیر مارکتینگ بتونه ارتباطات با شرکتهای دیگه رو شکل بده و مدیریت کنه.
6. مدیریت پروژهها، بودجه و افراد
مدیر مارکتینگ باید همه چیز بازاریابی رو مدیریت کنه. از محتوا گرفته تا هزینه و افراد.
7. پشتیبانی از فروش
مدیرای بازاریابی اغلب توی فرایند فروش هم کمک میکنن. ممکنه توی تولید مطالب آموزشی به تیم فروش کمک کنن یا نحوه هدایت مشتری رو توی سفر مشتری به فروشنده ها آموزش بدن.
8. تجزیهوتحلیل دادههای بازاریابی
مدیران مارکتینگ باید هم کارهایی که خودشون انجام میدن و هم تلاش های رقبا رو تحلیل و گزارش میکنن. با این کار میتونن روشهای تبلیغاتی رقبا رو بهتر بشناسن. با خودشون مقایسه کنن و یه راه مناسب برای تقویت ارتباط با مشتری پیدا کنن.
مهارتهای مدیر بازاریابی
خب، اینهایی که گفتم وظایف مدیر بازاریابی بود. برای اینکه یه مدیر موفق توی حوزه بازاریابی بشین، باید یه سری مهارت رو توی خودتون تقویت کنید. این مهارتها موارد زیر هستن:
- بودجهبندی
- ارتباطات
- همکاری
- خلاقیت و کنجکاوی
- تحلیل دادهها
- همدلی
- انعطافپذیری
- نوآوری
- رهبری و سازماندهی
- مهارت متقاعدسازی دیگران
- برنامهریزی
- مدیریت پروژه
- توانایی نوشتن
کلام آخر
مدیر مارکتینگ در موفقیت کسب و کار نقش خیلی مهمی داره. فکر کنم بدونین که بزرگترین سرمایه هر شرکتی، مشتریه. تنها منبع درآمدش هم مشتریه. مدیر بازاریابی وظیفه جذب و حفظ این سرمایه بزرگ رو داره.