اگه برای خرید یه محصولی، مثلا لبنیات، پودر لباسشویی و… وارد یه سوپرمارکت بشید؛ بر چه اساسی محصولتون رو انتخاب میکنید؟ آیا هر چی دم دستتون باشه، انتخاب میکنید؟ یا اینکه بر اساس یه سری فاکتورها، یه برند شاخص رو برمیدارید؟ یا مثلا فرض کنید میخواید یه گوشی یا لپتاپ بخرید. تو این موقعیت هیچ تفاوتی بین سامسونگ، اپل، شیائومی و… قائل نمیشید؟ قطعا بین اینها براتون تفاوت وجود داره.
در واقع تو همه موقعیتهای فرضیای که بالا گفتیم، فاکتوری که بر مبنای اون انتخاب میکنید “برند” هست. حتما با برندهای معروف دنیا مثل نایک، اپل، کوکاکولا و… آشنا هستین. به نظرتون چرا این برندها، اینقدر مشهور هستن؟
جواب این هست که برندها خودشون رو جای مشتری میذارن. پس خیلی خوب میدونن مشتری موقع خرید، باید چه چیزهایی رو تجربه کنه و همونها رو تو برندشون پیاده میکنن. نتیجهاش هم این میشه که مردم عاشق این برندها هستن و اونها رو به خوبی میشناسن. یعنی مهم نیست چند تا گزینه دیگه برای خرید داشته باشن، قطعا محصولات همون برند خاص رو انتخاب میکنن.
به دلیل اهمیت برندینگ، تو این مقاله قصد داریم در مورد اینکه برندینگ چیه، اهمیت اون در کجاست و اینکه چه انواعی داره، باهاتون صحبت کنیم.
برند یعنی چه؟
به یه مشخصه یا مشخصاتی که یه شرکت رو از بقیه متمایز میکنه، برند یا نشان تجاری میگن. اسم شرکت، شعار تبلیغاتی، سمبل، لوگو و صدای برند همهشون به عنوان زیرمجموعه این اصطلاح قرار میگیرن. هر نوع تجربه و ارتباط مشتری با تجارت هم، به نوعی زیرمجموعه برند محسوب میشه.
برندینگ چیه؟
برندینگ به فرآیند تحقیق و ایجاد یه ویژگی خاص برای یه شرکت، به منظور ارتباط مشتری با محصولات و خدمات گفته میشه. برندینگ یا برندسازی، یه فرآیند مادامالعمر هست و به ارتباط قلبی مشتری با کسبوکار وابستگی داره.
اهمیت برندینگ
اما چرا برندینگ اینقدر مهم میشه؟ تو این بخش میخوایم به چند تا از دلایل اهمیت برندینگ اشاره کنیم:
- برندینگ به کسبوکارتون هویت میده و چیزی رو در اختیار مشتری میذاره، که با اون ارتباط برقرار کنه.
- برندینگ باعث میشه تو ذهن مشتری موندگار بشین و مصرفکننده بتونه همه جا برندتون رو پیدا کنه.
- برندینگ بازاریابی و تبلیغات رو پشتیبانی میکنه و کمک میکنه تبلیغات موثرتری توی فروش داشته باشید.
انواع برندینگ
انواع مختلفی از برندینگ وجود دارن، که تو کل دنیا ازشون استفاده میشه. اما نمیشه به طور همزمان از همهشون استفاده کرد. چون هر مجموعهای اهداف و دستورالعملهای خاص خودش رو داره. پس باید شما متناسب با نیاز و هدفتون، یه استراتژی برندینگ مناسب رو انتخاب کنید.
تو این بخش میخوایم هشت تا از معروفترین انواع برندینگ رو با هم بررسی کنیم.
1. برندسازی خدمات
این نوع از برندینگ روی خدماتی که یه فرد یا شرکت، ارائه میکنه متمرکز هست. تو این برندسازی تنها چیزی که خیلی اهمیت داره، خدماتی هست که به مشتری ارائه میدید. این خدمات باید در سطح بالایی باشه و بتونه رضایت مشتری رو جلب کنه.
2. برندسازی شخصی
این نوع از برندینگ به طور خاص، با یه شخص مرتبط هست. مثلا اگه شما طراح یا نویسنده هستید، میتونید از برندسازی شخصی برای وبسایت خودتون استفاده کنید.
3. برندسازی خرده فروشی
این نوع برندینگ مربوط به فعالیت فروشگاهها و خرده فروشهایی هست که محصولات مختلف رو تحت اسم یه محصول از یه برند خاص میفروشن. البته بعضی از خرده فروشیها هم هستن که فقط محصول برند خودشون رو میفروشن. مثال شاخص این روش اپل هست که شعبههای زیادی تو کل دنیا داره و فقط هم محصولات خودش رو میفروشه.
4. برندسازی محصول
تو این نوع از برندینگ شما باید محصولتون رو معرفی و برندینگ کنید و نشون بدید که مشکل مشتری رو، خلاقانه و منحصربفرد حل میکنید. توی پرزنت محصول نشون میدید که نقطه قوت شما چیه!
5. برندسازی آنلاین
برندسازی آنلاین شامل انواع برندهای مرتبط با فضای آنلاین هست. این استراتژی شامل همه تبلیغاتهای آنلاین، طراحی وبسایت، پستها و حتی جواب پیامهای مشتری هست. مثلا نحوه جواب دادن به مشتری، تو فضای آنلاین تو زیرمجموعه برندینگ آنلاین قرار میگیره.
6. برندسازی آفلاین
برندسازی آفلاین شامل همه کانالهای آفلاین مثل چاپ بنر یا جلسات حضوری هست. اما با این حال مثل برندسازی آنلاین، میتونه انواع مختلف برندها رو در بر بگیره.
7. برندسازی فرهنگی (جغرافیایی)
این نوع برندینگ قراردادهای جغرافیایی یا فرهنگی مخاطبان هدف خودش رو، برای برند تجاری در نظر میگیره. به همین خاطر هم، ارتباط فرهنگی یا جغرافیایی توجه مردم رو به خودش جلب میکنه. برندسازی فرهنگی روی جنبههای فرهنگی یه منطقه برای جذب گردشگر و افزایش درآمد متمرکز هست. مزیت رقابتی یه برند توی این مورد به شناخت اون منطقه است.
8. برندسازی شرکت
برندسازی شرکتی روی ظاهر و موفقیت یه کسبوکار، تمرکز داره. فرض کنید که یه شرکت، خودش رو به عنوان یه برند لوکس تو ذهن مخاطب تثبیت کرده باشه. پس اینجوری همه محصولاتی که میفروشه، گرون و مجلل هستن و یه نوع خاص از مخاطب رو جذب میکنن. اما مثلا اگه یه شرکتی خودش رو به عنوان یه برند مقرون به صرفه به مخاطب نشون داده باشه، قطعا پایگاه مشتریهای متفاوتی خواهد داشت.