مدیریت برند در ایران، آن هم به روشی اصولی

مدیریت برند توی هر جامعه‌ای تکنیک‌های خاص خودش رو می‌طلبه. اما چندتا نکته در مورد همه برندها مشترکه...

مدیریت برند در ایران، آن هم به روشی اصولی

مدیریت برند توی هر جامعه‌ای تکنیک‌های خاص خودش رو می‌طلبه. اما چندتا نکته در مورد همه برندها مشترکه...
مدیریت برند در ایران

خیلی از آدم‌های درگیر تو دنیای کسب‌وکار، اعتقاد دارن برندینگ و مدیریت برند اصولی مهم‌ترین عوامل در رشد یه کسب‌وکار هستن. اما برند در اصل یه چیزی فراتر از یه محصول یا خدمت هست. این برنده که ارزش‌های اصلی سازمان‌تون رو می‌سازه، یعنی اگه بخوام تو یه جمله اهمیت برند رو براتون بگم، این میشه:

 

تصویر برندتون همون چیزی هست که شما رو از بقیه متفاوت می‌کنه.

 

مدیریت برند (Brand Management) نقش مهمی تو ساخت این تصویر، توی ذهن مخاطب داره. پس با ما همراه باشید، تا بتونیم در مورد مدیریت برند بیشتر با هم صحبت کنیم.

 

مدیریت برند چیه؟

مدیریت برند یعنی انجام یه سری کارها، برای اینکه هویت برندتون حفظ بشه. یعنی باید همه مواردی که براتون میگم، با برندتون توی یه راستا باشن:

  • محصولات و خدمات
  • ارتباطات
  • محتوا
  • عناصر سبک برند
  • برندهای فرعی

 

پس مدیریت برند مثل یه طرح اولیه می‌مونه. این طرح ارزش ویژه‌ای رو برای کل تیم‌های یه شرکت ایجاد میکنه، تا بتونن ارتباط موثرتری با مشتری برقرار کنن. یعنی عملکرد مطلوب مدیر برند، عین یه قطب‌نما برای کل اقدامات سازمان عمل میکنه. مدیریت برند باعث میشه که:

  • بهبود محصول و خدمات، بر اساس هویت برند انجام بشه.
  • برقراری ارتباط اصولی با مشتری‌ها رو، برای تیم خدمات مشتری ممکن میکنه.
  • به بخش‌های بازاریابی هم کمک میکنه، تا کمپین‌های قدرتمندی بر اساس هویت برند ایجاد کنن.

 

مدیر برند کیه و چه وظایفی داره؟

مدیر برندینگ مثل یه کارگردان میمونه. یعنی کسی هست که باید بتونه جنبه‌های دیدنی و نادیدنی برند رو مدیریت کنه. جنبه‌های دیدنی برند اینها هستن:

  • بسته‌بندی
  • لوگو
  • قیمت محصول
  • فرمت حروف
  • رنگ‌های مرتبط

 

جنبه‌های نادیدنی برند هم میشه مواردی مثل تجربه مصرف‌کننده و ارتباط عاطفی اونها با محصول و خدمات. جنبه‌های نادیدنی ارزش ویژه برند رو ایجاد می‌کنه و شامل موارد زیر هست:

  • مزایا
  • ارزش
  • موقعیت‌یابی
  • نحوه درک محصول

 

یکی از وظایف مدیر برند تجزیه‌وتحلیل نحوه درک بازار از برندش هست. ارزش ویژه برند چیه؟ یعنی همون هزینه‌ای که مصرف‌کننده میخواد برای برند مورد علاقه‌اش بده، حتی اگه قیمتش بیشتر از برندهای دیگه باشه. پس اگه مصرف‌کننده برای یه برند بیشتر از یه برند دیگه با عملکرد مشابه هزینه کنه، ارزش ویژه برند بالا میره.

 

تکنیک‌های مدیریت برند موفق

تو فرآیند مدیریت برند، به ایده‌های نو و خلاقانه‌ای نیاز دارید که همیشه هم در حال پیشرفت باشن. یادتون باشه یه برند بدون داشتن ایده‌های خاص و منحصربفرد، هیچ‌وقت موفق نمیشه. به نظر من 2 تا نکته اساسی برای مدیریت برند داریم:

 

1. پیشنهاد منحصربفرد کفایت نمیکنه!

مدیریت موثر برند یعنی اینکه همیشه ایده‌های نو و جدید ارائه بدید و فقط نقطه‌تون رو یه ایده گیر نکنه! اینطوری برندتون میتونه موندگار بشه. اما برای انجام این کار، باید اول به سوالای زیر جواب بدید:

  • چی محصول شما رو از رقبا متمایز میکنه؟
  • برندتون چه تفاوت شاخصی با بقیه داره؟
  • محصول‌تون دوام بیشتری داره یا اینکه مقرون‌به صرفه‌تر هست؟
  • سهم بازارتون چقدره؟
  • تو استراتژی‌های برندینگ‌تون، نوآوری مهم‌تره یا دوام؟

 

به کمک این سوالات می‌تونید همیشه، ایده‌های جدید ارائه بدید. این ایده‌ها ستون اصلی فعالیت‌های بازاریابی هست.

 

مثلا گلدیران همیشه خلاقیت مدیریت برند رو تو کارهاش لحاظ میکنه. تو پیام‌های تصویری، هویت بصری و پیام‌های تبلیغاتی‌شون، میتونید این نکته رو ببینید.

 

2. ارزیابی عملکردها و عناصر کلیدی

ارزیابی عناصر ویژه برند خیلی مهم هست. خیلی از برندها به اشتباه تصور می‌کنن، که ارزیابی فقط تو اول و آخر فرآیند مدیریت کفایت میکنه. اما اینطور نیست. یادتون باشه که یه استراتژی موثر، برنامه مستمری برای ارزیابی رویکردهاش داره. پس اولا به یه برنامه‌ زمان‌بندی دقیق نیاز دارید، تا مطمئن بشید هیچی از زیر دستتون در نرفته. برای گرفتن نتایج بهتر تو این زمینه، حتما به نکات زیر هم توجه کنید:

  • عناصر برند رو سازمان‌دهی کنید: مدیر برند باید بتونه، عناصر برند رو مدیریت کنه. یه فهرست تهیه کنید و عناصر موجود تو فهرست رو بررسی کنید. یادتون باشه این روند رو همیشه باید انجام بدید.
  • برای همه تیم‌ها برنامه داشته باشید: تو مدیریت اصولی برند باید طرح‌تون، همه اعضای تیم رو درگیر کنه. بعدش هم تو یه زمان مناسب، باید عملکرد همه تیم‌ها رو ارزیابی کنید و از همه وظایف‌شون هم باید کاملا اطلاع داشته باشید.
  • ارزیابی مجدد فرآیند کلی: همون‌طور که گفتیم، ارزیابی هیچ‌وقت تموم نمیشه. پس باید مطمئن بشید که عملکردتون، مشتری بیشتری رو جذب کرده. در غیر این صورت اون استراتژی نیاز به اصلاح و بازبینی داره.