ریبرندینگ چیست؟

گاهی بعضی از برندها اقدام به ریبرندیگ می‌کنن. یعنی برندشون رو تغییر می‌دن و با برند جدیدی فعالیت‌هاشون رو ادامه می‌دن. اما چرا؟ توی این مقاله همین موضوع رو بررسی می‌کنیم. بیایید ببینیم چه زمانی باید بازسازی برند انجام بدید.

ریبرندینگ چیست؟

گاهی بعضی از برندها اقدام به ریبرندیگ می‌کنن. یعنی برندشون رو تغییر می‌دن و با برند جدیدی فعالیت‌هاشون رو ادامه می‌دن. اما چرا؟ توی این مقاله همین موضوع رو بررسی می‌کنیم. بیایید ببینیم چه زمانی باید بازسازی برند انجام بدید.
ریبرندینگ

همین چند وقت پیش بود که شرکت باسلام لوگوی خودش رو عوض کرد. ایرانسل هم چند وقت پیش همین کار رو کرد. می‌دونید به این کار چی میگن؟ اگه خودتون صاحب یه کسب‌کار بودید، همچین تغییراتی رو قبول می‌کردید یا از انجامش می‌ترسیدید؟ اما باید بدونید که ریبرندینگ (Rebranding) اصلا اتفاق عجیبی نیست و حتی بزرگ‌ترین برندهای دنیا هم ازش تو فرآیند ریبرندینگ استفاده می‌کنن.

 

وقتی برای اولین بار کسب‌وکارتون رو راه‌اندازی کردید، احتمالا برندینگ آخرین چیزی بوده، که بهش اهمیت می‌دادید.

 

اما باید بدونید هویت بصری یه برند بخش مهمی از یه کسب‌وکار هست، که ممکنه بعد از مدتی با تغییر برنامه‌هاتون، مجبور به تغییرش بشید. چون گاهی لازمه برای پیشرفت تو کسب‌وکارتون، یه سری تغییرات رو تو ساختار، استراتژی‌ها، برند یا حتی هویت تجاری‌تون ایجاد کنید.

 

ممکنه فکر کنین ایجاد تغییر تو هویت و لوگوی تجاری‌تون، باعث ایجاد حس دوگانگی تو مشتری میشه و نرخ ریزش مشتری رو بالا می‌بره، اما تجربه خلاف‌اش رو ثابت کرده.

 

باید بدونید که حتی محبوب‌ترین برندها هم سراغ استراتژی‌های ریبرندینگ یابازسازی برند میرن. انجام این کار نه تنها لطمه‌ای به کسب‌وکارشون وارد نمی‌کنه، بلکه باعث جلب رضایت مخاطبین بیشتری هم میشه. پس اگه برای تغییر تو برند و هویت تجاری‌تون دلایل منطقی دارین، هر چه زودتر دست به کار بشید.

 

اگر به نقطه‌ای رسیدید که حس می‌کنید لازم هست برندتون رو تغییر بدید، حتما این مقاله رو بخونید.

 

بازسازی برند یا ریبرندینگ چیه؟

ریبرندینگ زمانی اتفاق می‌افته که یه شرکت تو موارد زیر تغییر ایجاد کنه:

  • لوگو یا رنگ سازمانی
  • شعار تبلیغاتی
  • چشم‌انداز
  • ماموریت
  • ارزش‌ها
  • نام تجاری
  • مخاطبان هدف

 

این کار با هدف ایجاد هویت برند جدید تو ذهن سرنخ‌ها، مشتری‌ها، شرکا و رقبا انجام میشه. در واقع بازسازی برند به برندها کمک میکنه تا مخاطب‌های جدیدی رو جذب کنن، جوابگوی نیازهای مشتری باشن، مزیت رقابتی ایجاد کنن و بتونن آگاهی از برند رو هم افزایش بدن.

 

به طور کلی هدف از انجام این کار احیای مجدد برند، مدرن و به روز شدن اون و همین‌طور مرتبط جلوه دادن برند با نیازهای مشتری هست.

 

انواع روش‌های برندینگ

به طور کلی استراتژی‌های بازسازی برند به دو دسته تقسیم میشن:

  • ریبرندینگ جزئی
  • ریبرندینگ کلی

 

قبل از شروع فرآیند بازسازی برند، حتما باید تعیین کنید، که به کدوم نوع استراتژی بازسازی برند نیاز دارید.

 

ریبرندینگ جزئی (Partial Rebranding)

این استراتژی زمانی استفاده میشه که تصمیم بگیرید، چیز جدیدی به برند فعلی‌تون اضافه کنید؛ بدون اینکه کاملا تغییرش بدید. مثلا زمانی که لوگو و تصویر ظاهری برند و شرکت‌تون قدیمی شده یا اینکه تغییرات کوچیکی تو اهداف کسب‌وکارتون ایجاد شده. تو این جور موارد می‌تونید با استفاده از تکنیک گفته شده، یه تغییر تصویر ظاهری توی برندتون ایجاد کنید.

 

ریبرندینگ کلی (Total Rebrand)

این گزینه وقتی استفاده میشه که موارد زیر تو شرکت‌تون اتفاق افتاده باشه:

  • ادغام
  • تحول تو رهبری
  • بازنگری محصول
  • و …

 

پس ریبرندینگ کلی برای زمانی هست، که برندتون باید در کنار تغییر هویت بصری برند، ماموریت، چشم‌انداز و ارزش‌های برند رو هم تغییر بده.

 

معروف‌ترین مثال‌اش هم فیسبوک هست. فیسبوک اوایل سال 2022 اعلام کرد که قصد داره، اسم شرکت رو از facebook به meta تغییر بده و البته این کار رو کرد. (البته بیشتر منتقدها فکر می‌کنن که این کار خیلی اشتباه بوده و فقط برای منحرف کردن ذهن مردم از مشکلات امنیتی شرکت انجام شده).

 

مراحل ریبرندینگ

 

1. تعریف مجدد مخاطب و بازار هدف

مخاطبان هدف، رقبا، مزیت رقابتی اونها و خودتون رو شناسایی کنید. چه چیزی برندتون رو منحصربفرد میکنه و تفاوت‌اش با بقیه شرکت‌های همون صنعت چیه؟

 

برای این کار باید تحقیقات گسترده‌ای انجام بدید و خیلی خوب داده‌هاتون رو تجزیه و تحلیل کنید. پس باید خریداران واقعی و نیازهاشون رو مشخص کنید. تو مرحله بعد باید این داده‌ها رو با بازار هدف اولیه و مخاطب‌هاتون مقایسه کنید، تا بتونید تفاوت‌ها رو شناسایی کنید. وقتی بازار و مخاطب‌های واقعی‌تون رو شناختید، می‌تونید استراتژی‌تون رو پیاده‌سازی کنید.

 

2. تغییر نام شرکت

تغییر اسم شرکت یه اقدام جدی هست؛ چون میتونه به قیمت از دست رفتن آگاهی از برندتون تموم بشه. اگه اسم برندتون با ماموریت، چشم‌انداز و ارزش‌های شما مطابقت داره، بهتره اون رو عوض نکنید. اما اگه از بازسازی برندتون مطمئن هستید، یادتون باشه اسم جدید برند شما باید ویژگی‌های زیر رو داشته باشه:

  • پیام برندتون رو درست منتقل کنه.
  • به راحتی تلفظ بشه.
  • فرار نباشه و توی ذهن بشینه.

 

3. شعار تبلیغاتی برند

تو تغییر شعار تبلیغاتی‌تون خیلی دقت کنید. یادتون باشه شعار تبلیغاتی باید رسالت و چشم‌انداز شرکت‌تون رو یادآور بشه و همین‌طور فراموش نشدنی باشه.

 

اگر شعار تبلیغاتی کوتاه و مثبت باشه، خیلی خوب تو ذهن مشتری موندگار میشه. پس برای ایجاد یه شعار تبلیغاتی عالی، حتما نکاتی که میگیم رو مدنظر داشته باشید:

  • شعار باید ساده، کوتاه و واضح باشه.
  • ارزش پیشنهادی‌تون باید تو شعار جدید منتقل بشه.
  • شعار نباید تو کوتاه مدت اعتبارش رو از دست بده.
  • شعار باید با نیازها و باورهای مخاطب هدف‌تون، همخونی داشته باشه.