برای موفق شدن تو مذاکره، لازمه یه استراتژی خوب داشته باشین. استراتژی مذاکره بهتون کمک میکنه تو کمترین زمان ممکن به بهترین نتیجه برسین. اگر میخواین توی مذاکره با مشتریان و همکاران موفق بشین، لازمه به این استراتژیها مسلط باشید. در ادامه بهترین این استراتژیها رو آوردم، باشد که پر فروش بشید.
6 استراتژی برتر در مذاکره فروش
1. فروش تنها راه نیست
یکی از مهمترین استراتژیهای مذاکره، اینه که فقط به فروش فکر نکنین. اگر خریدار بفهمه که شما به فروش این محصول نیاز دارین بهتون فشار میاره. باید جوری خودتون رو نشون بدین که هر لحظه آماده ترک مذاکره هستین و سراغ مشتری بعدی برین.
2. ارزش خلق کنین
به وجود اومدن چالش یا فشار توی مذاکرات یک چیز طبیعیه، چیزی که مهمه روش مواجهه با این مشکلاته. یادتون باشه باید برای هر مخالفتی مثل قیمت، چالش رقابتی و غیره استراتژی خاصی داشته باشید. وقتی که مشتری اعتراض میکنه، دلیل اعتراضش رو بفهمین. بعد از این کار با توجه به سیاست شرکت، اون رو حل کنین.
3. مذاکره رو رهبری کنین
فروشندههای معمولی پشت میز میشینن و منتظر میمونن که مشتری مذاکره رو پیش ببره؛ ولی فروشندههای حرفهای خودشون مذاکره رو رهبری میکنن. این فروشندهها اول پیشنهاد میدن و بعد از شنیدن پاسخ، نکاتی رو برای پیش بردن مذاکره پیش میکشن.
4. اثر احساسات رو دست کم نگیرین
بیشتر اوقات مذاکره فروش روی عواطف و احساسات پیش میره. قطعا توی این مذاکرهها احساسات منفی مثل اضطراب و احساسات مثبت مثل آرامش وجود داره. تجربه نشون داده بهترین فروشندگان احساسات مشتریان رو تحریک میکنن تا روشون تاثیر بگذارن و احساس مهم بودن توی آنها ایجاد کنن. البته فروشندهها باید احساسات خودشون رو کنترل کنن.
5. حواستون به قیمت باشه
مشتری همیشه دنبال قیمت پایینتره؛ ولی شما نباید همیشه در برابرشون تسلیم شوین و بهشون تخفیف بدین. البته باید پیشنهاد تخفیف رو به شکلی بیخطررفع کنین که مشتری ناراحت نشه.
6. برای برنده شدن باید برنامهریزی داشته باشین
آمادگی و برنامه ریزی، تاثیر زیادی توی موفقیت مذاکره فروش داره. قبل از هر چیزی خواستهتون رو مشخص کنین و بعد برین سراغ درک خواستههای مشتری.
چند نکته برای برنده شدن قطعی تو مذاکرات
بدون هیچ حرفی میریم سراغ اصل مطلب:
1) با نقشه پیش برین
به نظرتون وقتی مشتری با برنامه وارد مذاکره فروش میشه و شما برنامهای نداشته باشین، چه اتفاقی میفته؟ کی برنده میشه؟ یادتون باشه برای برنامه ریزی فروش یک چک لیست ساده هم کافیه.
2) یک دستور کار داشته باشین
حتما جلسه رو با یک دستور کار توافق شده برگزار کنین. اول اهداف مذاکره رو بررسی کنین و هیچ چیزی رو از قلم نندازین.
3) در سریعترین زمان ممکن، پیشنهاد آغازین رو ارائه بدین
بیشتر آدمها از اولین اطلاعاتی که میگیرن، تاثیر میپذیرن. هر چه زودتر پیشنهاد اصلی رو ارائه بدین تا گفتگو رو به دست بگیرین.
4) تا جای ممکن از مسیر اصلی خارج نشید
سعی کنین حس همکاری رو تشویق کنین و با مشتری همدلی کنین، این باعث میشه مشتری بهتون اعتماد کنه. جوری رفتار کنین که مشتری احساس ارزشمند بودن بکنه. هر وقت حس کردین استرس به وجود اومده، بحث رو سبک کنین و مذاکره رو به روند اصلی برگردونین.
کلام آخر
یادتون باشه برای موفق شدن تو جلسات با مشتری، لازمه استراتژی مذاکره بلد باشین. استراتژیهای مذاکره زیاد هستن؛ ولی شما اون روشی رو انتخاب کنید که با توانمندیهای شما متناسبه و به محصولی که میفروشید بخوره.
1. مذاکره فروش، هنر تبدیل مذاکره به معامله موفق
2. تکنیکهایی که پیش از شروع مذاکره باید بدانید
3. مراحل مذاکره فروش، از آمادگی تا تعهد
4. انواع سوالاتی که باید در مذاکره فروش بپرسید.
5. مهارتهای یک مذاکره کننده موفق
6. بهترین تکنیکهای مذاکره فروش برای آموزش به اعضای تیم
7. طراحی یک استراتژی مذاکره فروش موفق
8. تکنیک گریت (GRIT) راهکاری برای کاهش تنش در مذاکرات
10. کاربرد تکنیک بتنا در مذاکره فروش
11. تاثیر زبان بدن در پیشبرد مذاکره فروش
12. آیا چانه زنی همان مذاکره است؟
13. تفاوت مناظره و مذاکره چیست؟
14. انواع پرکاربردتر مذاکره فروش
15. فنون مذاکره فروش در صنعت بیمه