راهنمای کامل از مهم‌ترین انواع روش‌های فروش

یکی از رمز و رازهای موفقیت توی دنیای تجارت، شناخت انواع روش‌های فروشه. به محض اینکه بدونید چه نوع روشی با محصول یا خدمات شما سازگاری بیشتری داره، می‌تونید یه استراتژی فروش خوب برای بیزینستون بنویسید. چطور؟!

راهنمای کامل از مهم‌ترین انواع روش‌های فروش

یکی از رمز و رازهای موفقیت توی دنیای تجارت، شناخت انواع روش‌های فروشه. به محض اینکه بدونید چه نوع روشی با محصول یا خدمات شما سازگاری بیشتری داره، می‌تونید یه استراتژی فروش خوب برای بیزینستون بنویسید. چطور؟!
انواع روش‌های فروش

برای اینکه بیزنس موفق و پایدار و در عین حال پر سودی داشته باشید، لازمه که حجم فروشتون رو بیشتر کنید. شناخت انواع روش‌‌های فروش بهتون کمک می‌کنه بهترین روش رو انتخاب کنید تا به حداکثر فروشی که می‌‌خواید برسید.

 

اما این انواع روش‌ها چیا هستن؟

 

انواع روش فروش

روش‌های زیادی برای فروش وجود داره که هر کدوم برای یک نوع بیزینس کاربرد داره. توی این مقاله مهمترین و پرکاربردترین موارد رو گفتم.

 

1. فروش داخلی (Inside sales)

منظور از فروش داخلی اینه که چند کارمند تو شرکت‌تون استخدام کنین و با توجه به استراتژی شرکت‌تون، محصولات رو به مشتریان بفروشن. اگه توی بیزنس‌تون به فروش منظم و ثابتی نیاز دارید، این روش برای شما خیلی خوبه. برای افزایش بازدهی این روش و پیدا کردن سرنخ‌ها می‌تونین از یک نرم افزار CRM استفاده کنین.

 

2. فروش خارجی (Outside sales)

در حالت مقابل ممکنه شما متد فروش خارجی رو انتخاب کنید. یعنی فروشنده‌ها به صورت حضوری و رودررو با مشتری صحبت می‌کنن و یه محصولی رو میفروشن. توی این حالت ابتکار عمل با خود فروشنده‌س و استراتژی فروش خاصی نداره. اگه محصولات‌تون نیاز به معرفی حضوری دارن یا نمی‌تونین برای حضور افراد در شرکت هزینه کنین، این روش براتون عالیه.

 

3. فروش B2B

بجز اینها، توی روش فروش B2B به جای فروش به شخص، به شرکت فروخته می‌شه. مثلا ما توی دیدار، نرم افزار crm رو به شرکت ها می‌‌فروشیم و با مصرف کننده‌های شخصی کاری نداریم.

 

4. فروش B2C

برعکس توی متد فروش b2c، محصول یا خدمات به مصرف کننده های شخصی فروخته میشه. توی فروش b2c پیچیدگی فروش کمتره و محصولات ارزونتر هستن اما تعداد مشتری‌ها بیشتره. مثلا سوپر مارکت یه کسب و کار B2Cیه. یا ایرانخودرو که ماشین‌هاش رو به مشتری شخصی می‌فروشه فروش B2C داره. اگه همین خودرو رو به یه شرکت بفروشه اونوقت میره توی دسته فروش B2B.

 

5. فروش توسعه‌ای

تو این نوع فروش، شرکت دنبال مشتریان جدیده. برای مثال محصولی رو تولید می‌کنن که بخشی از مردم بهش نیاز دارن که قبلا مشتری اون شرکت نبودن. برای مثال یک شرکت دوچرخه سازی، دست به تولید دوچرخه حرفه‌ای مدل جدید یا موتور سیکلت می‌زنه. فقط قبل از تولید محصول جدید یه نظر سنجی برگزار کنین تا ببینین این محصول چقدر طرفدار داره.

 

6. فروش توسط توزیع کننده‌ها

اگر نمی‌تونین خودتون تو بازار فعالیت کنین، از مشتریانی که افراد زیادی رو می‌شناسن، کمک بگیرین. فروش توسط توزیع کننده‌‌ها یکی از روش‌هاییه که معمولا تولیدکننده‌های مواد غذایی استفاده می‌‌کنن. مثلا شرکت‌هایی مثل چی‌توز و چاکلز این کار رو انجام می‌دن.

 

7. فروش آنلاین

اگه محصولات یا خدماتتون رو به صورت آنلاین می‌فروشید، پس استراتژی‌تون روی متد فروش آنلاینه. یعنی از طریق شبکه‌های اجتماعی و گوگل بفروشین. شیوه فروش آنلاین شاپ‌ها اینه و این روزها این روش خیلی پیشرفت کرده.

 

8. فروش مشاوره ای

یه روش دیگه ای که تو دنیای تجارت این روزها خیلی رواج داره، فروش مشاوره ای هست. به نظرم این بهترین روش فروشه، اول به مشتری مشاوره بدین و اعتمادشو جلب کنین و بعد بهش بفروشین. تو اینستاگرام دیدین که بعضیا تو پیج‌شون نوشتن مشاوره رایگان پوست و مو؟ این افراد بعد از مشاوره درباره مشکل شما، بهتون محصولی رو پیشنهاد میدن که می‌خوان بفروشن.

 

کلام آخر

اگه می‌خواید بیزنستون موفق باشه باید بفروشید. برای خوب فروختن به این نیاز دارین که یه روش متناسب با نیاز بازار و نوع محصول یا خدماتتون انتخاب کنید. توی این مقاله با انواع روش‌های فروش آشنا شدید که جزء پرکاربردترین‌‌ها هستن. از فروش داخلی و خارجی گرفته تا فروش b2b ،b2c، فروش توسعه ای، آنلاین و فروش مشاوره ای. اینها همون راهکارهایی هستن که باید برای موفقیت تو دنیای امروز تجارت بشناسید.