ایجاد ارتباط با مشتریهامون هم مثل خیلی از کارهای مربوط به مدیریت یک کسب و کار، به یک استراتژی مشخص نیاز داره. خیلی از شرکتها و مشاغل مختلف این مسئله رو نادیده میگیرن، غافل از اینکه رقبای اونها دارن به شکل هوشمندانهای ارتباطات خودشون رو گسترش میدن و اگر دیر بجنبید، به زودی به مشتریهای شما هم دست پیدا میکنن!
توی این مقاله چند مدل از بهترین استراتژیهای ارتباط با مشتری رو با هم بررسی میکنیم تا بالاتره به یه راهکار مناسب برسیم.
ارتباط موثر و موفق با مشتری به زبان ساده
میدونید ارتباط با مشتری یعنی چی؟ ارتباط با مشتری یعنی روشهایی که یک کسب و کار برای تعامل با مشتریهای خودش به کار میبره. اکثر کسب و کارها از ارتباط با مشتری به دنبال رسیدن به یک یا چندتا از این اهداف هستن:
- برای مشتریها تجربه خوبی از خریدشون ایجاد کنن.
- مشکلات اونها رو در کوتاهترین زمان حل کنن.
- پشتیبانی بلندمدت بهشون ارائه بدن.
مهمترین چیزی هم که باید توی سیستم ارتباط با مشتری رعایت بشه ادب، حرفهای بودن و پاسخ موثره.
بهترین استراتژیهای ارتباط با مشتری
حالا که مفهوم ارتباط با مشتری رو فهمیدیم، وقتشه که با بعضی از بهترین استراتژیهای ارتباط با مشتری آشنا بشیم.
یک ارتباط فعال بسازید
مشتریها نباید فکر کنن که بعد از خرید، اونها رو فراموش کردید. باید یک ارتباط محکم و فعال با اونها بسازید. به جای اطلاع رسانی درباره محصولات جدید یا تخفیف و حراجهای مختلف، باید یک ارتباط شخصی باهاشون ایجاد کنید.
همه جا حضور داشته باشید
امروزه خرید کردن خیلی راحتتر از قبل شده. اما چرا کاری نکنیم که از این هم راحتتر باشه؟ مثلاً میتونیم برای مشتریهامون فضایی فراهم کنیم که هم بتونن از سایت خرید کنن و هم از پیج اینستاگرام. حتی راهاندازی یک سیستم فروش تلفنی هم ایده بدی نیست.
همه جا حضور داشتن به مشتریها این احساس رو میده که همیشه میتونن بهتون دسترسی داشته باشن و هر وقت که خواستن باهاتون تماس بگیرن.
سیستم پشتیبانی خودکار راه بندازید
متاسفانه این روزها مشتریها خیلی کم حوصله شدن؛ اونا میخوان هرچه سریعتر جواب سوالهاشون رو بگیرن یا مشکلاتشون رو با شما در میون بذارن. پس برای رسیدگی به آنها فرصت زیادی ندارید. در صورت امکان، یک سیستم پشتیبانی 24 ساعته راه اندازی کنید.
فراتر از انتظار مشتری پیش برید
مشتریهای امروزی سطح توقع بالایی دارن؛ اونها انتظار دارن محصول یا خدماتتون از همه نظر عالی باشه. پس بهتره همیشه برای بالا بردن سطح کیفیت خودتون تلاش کنید و حتی کمی بیشتر از چیزی که مشتری انتظار داره بهش خدمات بدید.
شبکههای اجتماعی رو از قلم نندازید
الان دیگر کمتر کسی از تاثیر شبکههای اجتماعی بیخبره. شبکههای اجتماعی برای ساختن ارتباط موثر با مشتریها خیلی خیلی مهم شدن! افراد معمولاً توی شبکههای اجتماعی تجربههای مثبت یا منفی خودشون رو به اشتراک میذارن.
مشتریهاتون رو خوب آنالیز کنید
اگه بتونید جامعه هدف مشتریهانون رو تعیین و تمام نیازهاشون شناسایی کنید، قطعاً موفقیتتون تضمین شدهست. برای انجام این کار به یک نرم افزار CRM نیاز دارید تا باهاش همه دادههای لازم رو طبقه بندی کنید.
کلام آخر
وقتی به کسبوکارتونن فکر میکنید، شاید مهمترین اولویتهاتون توسعه محصول، افزایش فروش و مواردی مثل این باشن. اما یادتون باشه عاملی که لازمه همه این موارد هست، ارتباط خوب شما با مشتری هاست. بنابراین باید استراتژیهای ارتباط با مشتریتون رو هرروز توسعه بدید و براش وقت بذارید. ارتباطات با مشتری رو حفظ کنید. روی هر پلتفرمی که مشتری حضور داره، فعال باشید. از مشتریها اطلاعات جمع کنید تا بهتر بتونید رفتارشون رو تحلیل کنید و این استراتژیهایی که گفتم رو اجرا کنید.
1. چطور با مشتری ارتباط برقرار کنیم؟
2. انواع استراتژی ارتباط با مشتری
3. مهارتهای لازم برای ارتباط موثر با مشتری
4. اولین برخورد با مشتری چطور باید باشه؟
5. انواع تیپ شخصیتی مشتریان و چگونگی رفتار با آنها
6. روانشناسی ارتباط با مشتری به زبان ساده
7. فنون و نحوه برخورد با مشتری
10. اصول فن بیان در برخورد با مشتری