مهم‌ترین تکنیک‌های ایجاد ارتباط موثر با مشتری

فروش موفق نیاز به ایجاد ارتباط موثر با مشتری داره. برای همین سه تا از مهم‌ترین نکاتی که باید برای ایجاد ارتباط با مشتری بشناسید رو توی این مقاله آوردم. بجز این مهارت‌های ارتباطی که از نظر متخصص‌ها مهم هستن رو هم اینجا لیست کردم.

مهم‌ترین تکنیک‌های ایجاد ارتباط موثر با مشتری

فروش موفق نیاز به ایجاد ارتباط موثر با مشتری داره. برای همین سه تا از مهم‌ترین نکاتی که باید برای ایجاد ارتباط با مشتری بشناسید رو توی این مقاله آوردم. بجز این مهارت‌های ارتباطی که از نظر متخصص‌ها مهم هستن رو هم اینجا لیست کردم.
ارتباط موثر با مشتری

همونطور که بارها گفتیم، برقرار کردن یک ارتباط موثر با مشتری یکی از پایه‌های ضروری فروش شماست که موفقیت شما رو تضمین می‌کنه. اگر مشتری بالقوه و احتمالی شما حس کنه که براش به اندازه کافی ارزش قائل نیستید، خیلی بعیده که ازتون خرید کنه. ایجاد این حس بدون داشتن اطلاعات اولیه کافی از مشتری، نیازها و مشکلاتش غیر ممکنه. برای همین هم تیم فروش ما باید تمام تلاشش رو بکنه که ارتباط موثر با مشتری برقرار کنه.

 

توی این مقاله قصد داریم سه تکنیک مهم ارتباط با مشتری رو توضیح بدیم و بعدش به مهارت‌های مورد نیاز برای ارتباط موثر با مشتری می‌پردازیم.

 

سه تکنیک اصلی ارتباط موثر با مشتری

مهارت‌های ارتباطی، جزء مهم‌ترین مهارت‌هایی هستن که یک فروشنده‌ی خوب باید بهشون مسلط باشه. این‌ کار با 3 تکنیک مهم همراهه که شامل موارد زیر هستن:

 

عناصر مهم برقراری ارتباط

عناصری مثل همدلی با مشتری، گوش کردن به‌جای شنیدن، شفاف بودن نسبت به مسائل و جلب اعتماد و همدردی که خیلی مهمن.

 

اصل گوش کردن فعال

یک فروشنده با تجربه میدونه که باید کمتر حرف بزنه و بیشتر مشتری رو به حرف زدن وادار کنه. اینجوری می‌تونه بهتر متوجه مشکلش بشه و برای رفع نیازش بهش راه حل بده.

 

استفاده حداکثری از پتانسیل‌ خودتون

خیلی مهمه که از چه استراتژی استفاده کنید تا به بهترین شکل پتانسیل و توانایی‌های شما رو به کار بگیره.

 

مهم‌ترین تکنیک‌های ارتباط موثر با مشتری

 

سراپا گوش باشید

یادتون باشه اینکه فقط پشت تلفن حضور فیزیکی داشته باشید کافی نیست، شما باید 100درصد توجهتون رو به حرف‌های مشتری بدید. در غیر این صورت ممکنه یک نکته مهم رو از دست بدید و مشتری مجبور بشه اون رو دوباره تکرار کنه که اصلا خوب نیست.

 

شنونده فعال باشید

به‌جای اینکه دائما فکرتون درگیر این باشه که چه جوابی بدید، یا موضوع بعدی رو چطور پیش بکشید، سعی کنید فعالانه به حرف‌های مشتری گوشی کنید. پیتر کاپوتا، مدیر عامل دیتاباکس، برای این‌کار 4تا راه حل بهمون داده:

  1. روش حرف‌های مشتری تمرکز کنید،
  2. به مطالبی که میگه واکنش نشون بدید،
  3. حرف‌ها و نکات مشتری رو تائید کنید،
  4. برای درک بهتر، سوالات مرتبط با نیاز مشتری بپرسید.

 

تن صدای مشتری رو تشخیص بدید

برای ایجاد ارتباط موثر در فروش، باید به لحن مشتری گوش بدید و سعی کنید با همون لحن باهاش صحبت کنید. توی حرف‌هاتون از لغت‌های مناسب استفاده کنید و  اگر مشتری گاهی تند و گاهی شمرده صحبت میکنه، حواستون باشه که شما این‌کار رو نکنید.

 

بسته به میزان آشنایی مشتری با محصولتون و در سطح خودش باهاش صحبت کنید تا احساس راحتی بیشتری با شما داشته باشه.

 

همراه و همدرد مشتری باشید

حرفه‌ای‌ترین فروشنده‌ها میتونن خیلی راحت با مشتریان ارتباط برقرار کنن چون میدونن که مشتری چه عادت‌هایی داره، چه کارهایی رو موقع خرید انجام میده و با چه چالش‌هایی مواجه میشه. اگر نشون بدید که همراه مشتری هستید، نه تنها دوست داشتنی‌تر به نظر می‌رسید، بلکه شانس خودتون رو برای بستن معامله بیشتر می‌کنید.

 

کلام آخر

مهارت ارتباط موثر در فروش، مهمترین سلاحی هست که شما به عنوان فروشنده ازش برخوردارید، پس مطمئن بشید که سلاح‌تون آماده استفاده‌ست.

 

موقع تماس با مشتری، همه حواستون رو به اون بدید. برای اینکه ارتباط مؤثری در فروش داشته باشید، باید تمرین کنید که شنونده فعالی باشید، زبان بدن رو بشناسید و برای ایجاد ارتباط مؤثر در فروش، تن صداهای مختلف رو یاد بگیرید. در آخر، تمام تکنیک‌های این مقاله رو یکبار دیگه مرور کنید تا کامل اونها رو درک کنید.