قیمت‌گذاری ترفیعی چیست؟ [انواع روش قیمت گذاری پروموشن]

قیمت‌گذاری ترفیعی یا پروموشن از اون دسته روش‌های تعیین قیمت هست که شما هم حتما توی یه بازه زمانی خاص باید اجراش کنید. پس بیایید یکبار درباره انواع روش‌های قیمت‌گذاری ترفیعی صحبت کنیم.

قیمت‌گذاری ترفیعی چیست؟ [انواع روش قیمت گذاری پروموشن]

قیمت‌گذاری ترفیعی یا پروموشن از اون دسته روش‌های تعیین قیمت هست که شما هم حتما توی یه بازه زمانی خاص باید اجراش کنید. پس بیایید یکبار درباره انواع روش‌های قیمت‌گذاری ترفیعی صحبت کنیم.
قیمت‌گذاری ترفیعی

25 درصد تخفیف فقط تا پایان این هفته!! تا حالا این جمله به گوش‌تون خورده؟ واکنش‌تون بهش چی بوده؟ این جملات اکثر مواقع باعث جذب افراد می‌شن. در کل به این سبک جملات می‌گن قیمت گذاری ترفیعی یا تشویقی. این استراتژی بهتون کمک می‌کنه تو مشتری حس فوریت ایجاد کنین تا ازتون بخره. در ادامه آموزش روش‌های قیمت‌گذاری بریم سراغ قیمت گذای پروموشن.

 

قیمت گذاری ترفیعی چیست؟

این روش وقتی انجام می‌شه که شرکت قصد داره محصولش زود فروش بره و برای همین به تعدیل کالا رو میاره تا هزینه انبار و نگهداری محصولش کمتر بشه. قیمت‌گذاری ترفیعی یا پروموشن یعنی تحریک فروش با کاهش موقتی قیمت.

 

انواع قیمت گذاری ترفیعی

قیمت‌گذاری ترفیعی بیشتر تو تجارت الکترونیک و خرده‌فروشی‌های آنلاین کاربرد داره. این روش قیمت‌گذاری چند نوع داره که در ادامه بهتون معرفی‌شون می‌کنم:

 

1. فروش فلش (Flash Sales)

وقتی که شرکت تو زمانی محدود تخفیف بزرگی روی محصولاتش می‌ذاره، این نوع استراتژی اجرا شده.

 

2. یکی بخر؛ دوتا ببر (BOGOF)

با استفاده از این استراتژی شرکت یه محصول به مشتری می‌فروشه و یکی رو بهش کادو می‌ده.

 

3. برنامه‌های وفاداری (Loyalty Programs)

تو این حالت  می‌تونید به مشتریان فعلی‌تون یه تخفیف خوب ارائه بدین تا دوباره ازتون خرید کنن. این روش خیلی به صرفه‌تر از تبلیغات برای جذب مشتری جدیده که جز برنامه‌های وفاداری حساب میشه.

 

4. فروش فصلی (Seasonal sales)

دیدین که پوشاک فروشی‌ها هفته اول مهر، تخفیف فروش پاییزی می‌ذارن؟ این همون استراتژی فروش فصلیه.

 

5. کوپن (Coupon)

تو این استراتژی شرکت به مشتری یه کارت تخفیف می‌ده که مشتری رو تحریک می‌کنه که برای خریدهای مجدد به همون فروشگاه مراجعه کنه.

 

6. تبلیغ‌های بازی‌سازی‌شده! (Gamified Promotion)

دیدین یه شرکت قرعه کشی میذاره و به برنده یه محصول هدیه می‌ده؟ این روش ذهن مشتری رو خیلی درگیر می‌کنه. در نتیجه وقتی نیاز به محصول داره به اون فروشگاه خاص مراجعه میکنه. این روش رو اصطلاحات تبلیغ‌های بازی سازه شده میگن.

 

7. اعتبارسنجی چندمرحله‌ای (Multi-stage validation)

تو اکثر برنامه‌های بانکی مثل آوانا و هف هشتاد، این روش اجرا می‌شه. به این ترتیب که توی برنامه‌های وفاداری به مشتری‌ها یه کارت هدیه تعلق می‌گیره که به ازای هر تراکنش یه امتیاز به دست میارن. در نتیجه با امتیازها می‌تونن توی خریدهای بعدی تخفیف بگیرن یا حتی جایزه‌های نقدی دریافت کنن.

 

نحوه نوشتن استراتژی قیمت‌گذاری ترفیعی

برای نوشتن این استراتژی لازمه چند اصل اولیه رو بدونین که شرکت‌های موفق برای گرفتن بازدهی بالا از این روش ازش استفاده می‌کنن:

 

1. تعیین کردن هدف قیمت‌گذاری

با خودتون روراست باشین؛ چرا می‌خواین این استراتژی رو اجرا کنین؟ هدف‌تون چیه؟ خالی کردن انبار؟ افزایش ترافیک وب‌سایت؟ یا افزایش فروش مقطعی؟

 

2. برنامه‌ریزی دقیق

تعیین کنین رو چه محصولاتی می‌خواین این استراتژی رو اجرا کنین و نیازه اون رو کجا تبلیغ کنین.

 

3. تعیین زمان مناسب تبلیغ

البته بهتره تو مناسبت‌های خاص استراتژی قیمت گذاری ترفیعی رو اجرا کنین. اما حتما در ابتدای راه مشخص کنید چه زمانی قراره این استراتژی اجرا بشه؟!

 

4. مشخص کردن مخاطبین هدف

مشخص کنین می‌خواین این استراتژی رو واسه کی اجرا کنین، این افراد چه ویژگی و نیازی دارین.

 

5. تصمیم درباره بودجه

لازمه که با خودتون یه حساب و کتاب ساده کنین و بعد به مشتریان تخفیف بدین. به هر حال این روش قیمت‌گذاری، هزینه تبلیغ و بازاریابی هم داره. پس باید از همون ابتدا هزینه‌های اجرای استراتژی‌تون رو مشخص کنید.

 

6. جمع آوری بازخورد

بعد از اجرای این استراتژی داده‌های مربوط به معیارهای کلیدی عملکرد یا KPI رو جمع آوری کنین و بعد موارد زیر رو اندازه بگیرین تا بدونین این استراتژی بازدهی داشته و چقدر بوده:

  • سود و درآمد کسب شده؛
  • محصولات پرفروش؛
  • رده سنی مشتریان جذب شده؛
  • تعداد مشتریان جذب شده؛

 

کلام آخر

نکته ای که باید بهش توجه کنید اینه که روش‌های زیادی برای قیمت‌گذاری محصولات وجود داره که باید بر اساس نیاز خودتون یکی از این روش‌ها رو انتخاب کنید. قیمت‌گذاری ترفیعی هم یکی از این روش‌هاست. این روش وقتی که می‌خواین یه محصول رو معروف کنین و تو یه زمانی خیلی کم خیلی ازش بفروشین و انبارتون رو خالی کنین، کاربرد داره. تو این روش برای محصول تخفیف مستقیم و غیر مستقیم میذارن تا مخاطبین رو به خرید ترغیب کنن. اما حواستون باشه چرا؟ برای چه کسانی؟ روی چه محصولاتی، در چه بازه زمانی‌ و با چه بودجه‌ای می‌خواید این استراتژی رو اجرا کنید.