11 نوع معروفتر انواع تبلیغات کاربردی و روش اجرای آنها

تبلیغات یکی از موثرترین روش‌های شناساندن برند شما به مشتری‌هاست. اما نکته مهمی که وجود داره اینه که باید یه روش متناسب با بیزینستون انتخاب کنین. حالا کدوم نوع تبلیغات برای شما مناسب‌تره؟

11 نوع معروفتر انواع تبلیغات کاربردی و روش اجرای آنها

تبلیغات یکی از موثرترین روش‌های شناساندن برند شما به مشتری‌هاست. اما نکته مهمی که وجود داره اینه که باید یه روش متناسب با بیزینستون انتخاب کنین. حالا کدوم نوع تبلیغات برای شما مناسب‌تره؟

روزانه میلیون‌ها پیام تبلیغاتی بین افراد رد و بدل می‌شه که انواع مختلفی دارن. شما چند مدل تبلیغات می‌شناسین؟

انواع تبلیغات زیاد هستن و با توجه به بازار هدف و نوع کسب و کار بهترین اونها با هم فرق دارد. روش‌های تبلیغات زیادی وجود دارن که تا حالا بهشون توجه نکردید ولی خیلی تاثیر گذار هستن. از اونجایی که هزینه روش‌های تبلیغات و بازاریابی در ایران بالا است. بهتون توصیه می‌کنم این مقاله رو بخونین تا بهترین روش تبلیغاتی برای بیزنس‌تون رو بشناسین. این باعث می‌شه برای روش‌های معمولی پول صرف نکنین.

 

نکته: قبل از هر چیزی یادتون باشه باید متن تبلیغاتی موثری بنویسید تا روش‌هایی که انتخاب می‌کنین اثربخش باشه.

 

انواع روش‌های تبلیغات و بازاریابی

 

1. تبلیغات چاپی

شاید فکر کنین که دوره تبلیغات کاغذی تموم شده؛ ولی هنوز یکی از بهترین روش های تبلیغات استفاده از کاغذه. تنها تفاوتش با روش‌های دیگه تو اینه که این روش نیاز به تکرار بیشتری داره. تراکت، بروشورها، بیلبوردها شهری و تبلیغات در مجله و روزنامه همه جزو این دسته از تبلیغات هستن. یادتون باشه که تبلیغی جذاب چاپ کنین و شماره تماس و آدرس شرکت رو ذکر کنین. همینطور دلیلی به مشتری بدین که باهاتون تماس بگیره. اگه بدونید چی به ببیننده بگید که براش جذاب باشه، حتما این روش براتون اثربخش میشه.

 

2. تبلیغات تلویزیونی و رادیویی

یکی دیگه از روش‌های تبلیغات و بازاریابی قدیمی که هنوز هم کاربرد داره این سبک از تبلیغاته که گرون هم هست. این روش رو بیشتر کسب و کارهای B2C انجام می‌دن. این روش برای یک شرکت تولید کننده بزرگ ماشین آلات مناسب نیست. ولی می‌تونه یک شرکت دوغ فروشی رو به اوج فروش برسونه. تبلیغات رادیویی از تلویزیونی ارزون‌تر هستن و در عین حال مخاطب کمتری هم دارن.

 

3. تبلیغات نامشهود

هر چند که این روش تبلیغاتی کم استفاده می‌شه؛ ولی از روش‌های تبلیغاتی و بازاریابی پربازده است. تو این روش فیلم و برنامه به صورت غیر مستقیم نشون داده می‌شه و مردم رو به استفاده از محصول تحریک می‌کنه. این روش رو شرکت‌های بزرگ استفاده می‌کنن و خیلی هم گرونه. شرکت اپل از این نوع تبلیغ استفاده می‌کنه. مثلا توی فیلم‌های بزرگ به صورت رایگان گوشی به بازیگران می‌ده تو فیلم استفاده کنن و ازش فیلم گرفته شه.

 

4. تبلیغات به کمک اینفلوئنسرها یا اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسرها افراد تاثیرگذار و معروفی هستن که دنبال کننده زیادی دارن. وقتی که با کمک این افراد محصول‌تون رو تبلیغ کنین، مشتری با خودش می‌گه این محصول معتبر و باکیفیته برای همینه که این فرد معروف ازش استفاده می‌کنه. این تکنیک تبلیغاتی یکی از جدیدترین روش‌های تبلیغاتی و بازاریابی هست که بازدهی خیلی خوبی هم داره.

 

فقط چند نکته توی این روش تبلیغاتی مهمه که بهتون بگم. اول از همه با کمک اینفلوئنسری تبلیغات انجام بدین که مخاطبانش همون بازار هدف‌تون باشه. بجز این باید نرخ تعامل این فرد با کاربرانش زیاد باشه. مثلا اگر فروشگاه محصولات آرایشی و بهداشتی دارین بهتره تبلیغات‌تون رو به بیوتی بلاگرها بدین. اگر تبلیغات‌تون رو به فوتبالیست‌ها بدین احتمالا نتیجه‌ای نمی‌گیرین. چون بیشتر مخاطبان فوتبالیست‌ها توقع تبلیغ محصولات آرایشی از یه ورزشکار رو ندارن. در عوض میشه تبلیغ لوزام بهداشتی مثل شامپو یا عطر رو به ورزشکارها سپرد.

 

5. تبلیغات کلیکی

یکی دیگر از روش‌های تبلیغاتی و بازاریابی، کلیکی است. این روش هم از جدیدترین راه‌های تبلیغاتیه. برای این مدل از تبلیغات لازمه که وبسایت داشته باشین. مثلا بازی ایرانی تاس و تخت طرفداران زیادی داره. زیر اون تبلیغات خودتون رو نشون بدین. مشتری با کلیک روی تبلیغ‌تون به سایت‌تون منتقل می‌شه. خوبی این روش اینه که دقیقا می‌تونین بازده تبلیغات رو ببینین. برای این کار کافیه فقط از ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس استفاده کنین.

 

6. تبلیغات بومی

با یک مثال این نوع تبلیغات رو توضیح می‌دم. مثلا یک وب‌سایت خبری ممکنه مقاله تبلیغاتی هم بنویسه. مقالات تبلیغاتی این سایت‌ها خیلی مشابه مقالات خبری سایته و با همان لحن و سبک نوشته می‌شه. مثلا یک سایت خبری مقاله‌ای با عنوان «درمان قطعی ریزش مو پیدا شد» منتشر می‌کنه. این مقاله شباهت زیادی به خبر داره ولی محصول یک شرکت خاص رو تبلیغ می‌کنه. تو دنیای دیجیتال به این مقاالات می‌گن رپورتاژ.

 

7. تبلیغات ایمیلی

اشتباه نگیرین منظورم از این عبارت ایمیل مارکتینگ نیست. این تبلیغات تو بخش PROMOTION ایمیل‌ها و بالای لیست به مخاطبان نشون داده می‌شه و نرخ کلیک خوبی هم داره.

 

دیگر روش‌های تبلیغاتی

  1. ویدئو یا تیزرهای تبلیغاتی
  2. تبلیغات در سوشیال مدیا مثل تلگرام و اینستاگرام
  3. اسپانسر شدن
  4. تبلیغات محیطی

 

کلام آخر

دقت کنین که روش‌های تبلیغاتی زیادی وجود داره که همه‌شون خوب هستن. هر کدوم از این روش‌ها ویژگی خاص خودشون رو دارن. مسئله اصلی اینه که مشخص کنید مخاطب‌های شما کیا هستن؟ هدفتون از تبلیغ چیه و چقدر می‌خواید برای تبلیغاتتون هزینه کنید. بعد می‌تونید یه روش مناسب برای خودتون انتخاب کنید.