قیمت‌گذاری فریمیوم چیست؟

استراتژی قیمت‌گذاری فریمیوم یکی از روش‌های قیمت‌گذاری هست که بین مدیران استارتاپی خیلی معروفه و اتفاقا اگه دارید خدمات می‎‌فروشید باید با این نوع قیمت‌گذاری آشنا باشید.

قیمت‌گذاری فریمیوم چیست؟

استراتژی قیمت‌گذاری فریمیوم یکی از روش‌های قیمت‌گذاری هست که بین مدیران استارتاپی خیلی معروفه و اتفاقا اگه دارید خدمات می‎‌فروشید باید با این نوع قیمت‌گذاری آشنا باشید.
قیمت گذاری فریمیوم

یکی از روش‌های معروف و کاربری واسه قیمت‌گذاری محصولات که بیزنس‌ها خیلی دوسش دارن، قیمت گذاری فریمیومه. این نوع قیمت گذاری توجه مصرف کنندگان رو جلب می‌کنه، آگاهی از برند ایجاد می‌کنه، معروف‌تون می‌کنه و در نهایت درآمدتون رو بیشتر می‌کنه. ولی چیزی که خیلی مهمه، نحوه استفاده از قیمت‌گذاری فریمیومه. در ادامه باهام باشین تا بهتون بگم این نوع قیمت گذاری چیه و باید کی ازش استفاده کنین.

 

قیمت‌گذاری فریمیوم چیست؟

قیمت گذاری فریمیوم یا Freemium pricing یه استراتژی قیمت گذاریه که طبق این استراتژی شرکت یه بخش از خدماتش رو به صورت رایگان ارائه می‌ده. در مقابل هم ویژگی اساسی یا محتوای پیشرفته‌ترش رو به صورت غیر رایگان و با دریافت هزینه در اختیار مشتری قرار می‌ده. این روش باعث می‌شه مشتریان زیادی از خدمات رایگان شرکت استفاده کنن و اون رو بشناسن. اگه ابزار یا محصول‌تون با همون ویژگی‌های محدود خوب باشه بیشتر این افراد محصول‌تون رو می‌خرن.

 

البته این به چیزهای دیگه‌ای هم بستگی داره. مثلا اگه بیشتر قابلیت‌ها رایگان باشه، فرد برای خدمات پریمیومش، پولی پرداخت نمی‌کنه. این روزها، این روش تو فضای مجازی و تجارت آنلاین خیلی استفاده می‌شه و خیلی از خدمات دهندگان، سرویس‌های پایه‌شون رو به صورت رایگان به مشتریان میدن. این روش به بیزینس کمک می‌کنه با هزینه‌ای کم، بستر مشتریانش رو بسازه و اون‌ها رو تحلیل کنه. در نهایت هم برای خدمات اضافی پول بگیره. بیایید با یه مثال موضوع رو بهتر توضیح بدم.

 

مثالی از قیمت گذاری فریمیوم

یکی از بهترین مثال‌ها برای این بخش که احتمالا شما هم باهاش آشنا شدید اکانت 15 روزه دیدار هست. به این ترتیب که ما در دیدار این امکان را ایجاد کردیم که افراد به مدت 15 روز بتونن از امکانات دیدار استفاده کنن. طی این 15 روز شما می‌تونید با همه بخش‌ها و امکانات crm دیدار آشنا بشید.

 

چه زمانی از قیمت‌گذاری فریمیوم استفاده کنیم؟

اگه محصول یا خدمات خوبی می‌فروشین و به خودتون اعتماد دارین که محصول‌تون می‌تونه مشتری‌ها رو جذب خودش کنه و کافیه مردم بشناسنش، این استراتژی برای بیزنس‌تون عالیه. به صورت کلی می‌تونین قیمت‌گذاری فریمیوم رو با این شرایط استفاده کنید:

 

اگه می‌خواین مشتری‌ها برای مدت معینی به صورت رایگان از محصول‌تون استفاده کنن و بعدش همه چی رو پولی کنین؛ این روش کمک می‌کنه مشتری به محصول‌تون اعتماد کنه.

 

توی یه حالت مشتری ها به نسخه‌ای از سرویس دسترسی دارن که ویژگی‌های کمتری داره و چند ویژگی اون قفله و با پرداخت پول می‌تونن اون رو باز کنن. تلگرام به این شکله که افراد با خرید نسخه پریمیوم اون می‌تونن استوری بذارن.

 

محدودیت مشخصی برای استفاده از هر دوره قرار بدین. مثلا تو بعضی از بازی‌ها محدودیت بازی کردن وجود داره و هر ساعت بهتون 1 بار اجازه می‌ده که بازی کنین. ولی با خرید نسخه ویژه این بازی می‌تونین هر دقیقه چند بار اون را بازی کنید.

 

کلام آخر

انتخاب این استراتژی کاملا بستگی به استراتژی کسب‌وکار شما داره. یعنی اگه محصولتون طوری هست که مردم می‌تونن از بخشی از خدمات اون استفاده کنن تا مطمئن بشن که محصول یا خدمات شما به دردشون میخوره، حتما از قیمت‌گذاری فریمیوم استفاده کنید.