دنیای بیزینسهای مدرن، پر از تجهیزات و اتوماسیونهای ماشینیه. ولی هیچچیزی نمیتونه جای ارتباطات درست رو بگیره. «تشکر کردن از مشتری» یکی از همین ارتباطهاس که معجزه میکنه.
فکر میکنید مهم نیست؟ تحقیقات نشون داده که قدردانی نکردن از مشتریها دلیل اصلی اینه که دیگه ازتون خرید نمیکنن (منبع). با یه تشکر کوتاه از مشتری، نشون میدید که براشون ارزش قائلید و فقط دنبال پول نبودید. به علاوه رضایت مشتری رو بالا میبرید و باعث میشید که مشتریها شما رو به دیگران معرفی کنن.
ولی چطور باید از مشتری تشکر کنیم و متن تشکر از مشتری چه ویژگیهایی داره؟
بهترین روش تشکر از مشتری چیه؟ متن تشکر از مشتری رو چطوری ارسال کنیم؟
1. دستنوشته
نوشتن نامه با دست، شاید قدیمی به نظر بیاد، ولی توی دنیای دیجیتالی و مجازی امروز، ارزش خیلی زیادی پیدا کرده. نرخ باز شدن این نامهها 98 درصده. پس مشتری حتما تشکرتون رو میخونه. فقط اگه این نامه رو داخل بستهبندی میذارید، مطئن بشید که مشتری متوجه بودنش میشه و اون رو با جعبه دور نمیندازه.
2. پیامک تشکر از خرید شما
85 درصد مشتریها گفتن که ترجیح میدن شرکتها از طریق SMS باهاشون ارتباط برقرار کنن (منبع)؛ به علاوه ارسال پیامک از ارسال ایمیل و یا نامهی تشکر ارزونتره؛ پس این روش رو دست کم نگیرید.
3. نامهی رسمی
زمانبندی، مهمترین نکتهی ارسال چنین نامههایی هستش. مثلا اگه کسی براتون یه مشتری ارجاعی فرستاده، همون اوایل ازش تشکر کنید. چنین نامههایی نشوندهنده حرفهای بودن شما هستن، این نامهها باید توضیحات بیشتری داشته باشن و برای مشتریهای بزرگ ارسال بشن.
4. ایمیل تشکر از مشتری
نکتهی خوب در مورد ارسال ایمیل تشکر از مشتری، اینه که میتونید با استفاده از نرم افزار CRM ، از اتوماسیون و قابلیت شخصیسازی فوق حرفهای استفاده کنید. فقط باید حواستون باشه که مثل ربات نباشید و لحن دوستانه رو چاشنی ایمیل کنید.
حتما آخر ایمیل هم امضای شخصی خودتون رو بذارید و اسم شرکت رو هم ببرید.
5. تماس تلفنی
استارتاپهای ایرانی جدیدا خیلی از این روش برای تشکر از مشتری استفاده میکنن. کافیه یه پیام صوتی ضبط کنید و از سیستم تماس تبلیغاتی برای ارسال این پیام استفاده کنید. یادتون باشه که این روش فقط برای کسبوکارهای B2C خوبه
نکات ارسال متن تشکر از مشتری
1. زمانبندی مهمه
مثلا اگه متن تشکر از خرید مشتری، بلافاصله بعد خرید ارسال میشه، نه یه هفته بعد.
2. دلیلتون رو بنوسید
بابت چی از مشتری تشکر کردین؟ اولین خریدش؟ اینکه یه ساله کنار شماست؟ اینکه فرم نظرسنجی پر کرده؟
3. شروع مهمه
اگه نامه تشکر دستنویس یا ایمیل تشکر از مشتری میفرستید، باید همون اول حس خوبی به مشتری القا کنید. به Subject ایمیل خیلی دقت کنید.
4. شخصیسازی فراموش نشه
این کار فروشتون رو 56٪ افزایش میده (منبع)، پس خیلی مهمه که اسم مشتری رو توی پیامتون بذارید. مطمئن بشید که غلط املایی هم نداشته باشید.
5. درمورد آینده حرف بزنید
بگید که مشتاق خرید دوباره مشتری هستید. اینکار نشون میده دنبال ساختن یه رابطه با مشتری هستید.
6. زیادهگویی نکنید
هرچقدر متن کوتاه و بهیادموندنیتر باشه، بهتره
7. دنبال فروش بیشتر نباشید
در متن تشکر از مشتری بابت خرید، دنبال فروش بیشتر نباشید. این کار ارزش تشکر رو از بین میبره
8. لینک تخفیف یا نظرسنجی بفرستید
میتونید یه تخفیف دوباره برای مشتریها یا لینک نظرسنجی بذارید.
9. خودتون رو معرفی کنید
قطعا میدونید که ما چقدر در روز ایمیل و SMS دریافت میکنیم. اگه خودتون رو معرفی نکنید، مشتریها از کجا بفهمن کی ازشون تشکر کرده؟
10. بگید که کنار مشتری هستید
اگه محصولتون طوریه که ممکنه مشتریها نیاز به پشتیبانی داشته باشن، حتما بنویسید که میتونن باهاتون تماس بگیرن تا کمکشون کنید. یه شماره تماس بذارید.
11. لحن رو درست انتخاب کنید
این دیگه دست شماست که از لحن پیام تشکر از مشتری رو رسمی انتخاب کنید یا دوستانه. به لحن برند خودتون و پلتفرمی که انتخاب کردید، توجه کنید.
نمونه متن تشکر از مشتری
نکته: علامت … توی متنهای پایین، جاییه که باید اسم برند/شرکت/فروشگاهتون رو بنوسید.
- از اینکه مشتری ما هستید، به خودمان میبالیم. بابت خریدتان سپاسگزاریم و امیدواریم دوباره خیلی زود، ملاقاتتان کنیم.
- از حمایتتان ممنونیم و آماده خدمترسانی مجدد به شما هستیم.
- با سپاس از خرید شما از … به امید دیدار دوبارهی شما
- دیدار شما در … دلگرمی ماست. امیدواریم خیلی زود دوباره ملاقاتتان کنیم.
- از اینکه مشتری باارزش … هستید، صمیمانه ممنونیم
- از خریدتان ممنونیم. تلاش میکنیم در آینده بهترین خدماتی را که لایق آن هستید، ارائه کنیم.
- ما در …، عاشق این هستیم که از مشتریانی مثل شما تشکر کنیم. بابت (دلیلتان را بنویسید)، متشکریم
- … بهترین مشتریان دنیا را دارد. از بودنتان صمیمانه سپاسگزاریم.
- نمیتوانیم بگوییم که حمایتهای شما چقدر برایمان ارزشمند است. از خریدتان متشکریم و امیدواریم خیلی زود ببینیمتان
- میخواهیم تا از طرف … از خریدتان تشکر کنیم. خیلی خوششانس هستیم که مشتریانی مثل شما داریم.
- از خریدتان در تاریخ (تاریخ خرید درج شود)، متشکریم. امیدواریم باز هم شما را ملاقات کنیم.
- از اینکه … را انتخاب کردید، سپاسگزاریم.
- از اینکه امروز زمان گذاشتید و به فروشگاهمان آمدید، صمیمانه سپاسگزاریم. از دیدنتان خوشحال شدیم.
متن تشکر از خرید اینترنتی
- … بهترینها را برای مشتریانش میخواهد. امیدواریم که بهترین را برایتان فراهم کرده باشیم.
- از خریدتان صمیمانه سپاسگزاریم. مشتاق دیدار دوبارهتان هستیم.
- از اینکه خدمات … را انتخاب کردید، ممنونیم. تلاش میکنیم تا در آینده عالیترین خدمات ممکن را برایتان فراهم کنیم
- خانم/آقای (اسم مشتری) امیدواریم که خرید رضایتبخشی را تجربه کرده باشید.
- سلام (اسم مشتری). فقط میخواستم بابت خریدتون تشکر کنم. خیلی خوششانسیم که مشتریهایی مثل شما داریم. (پیامک تشکر از خرید شما)
متن کوتاه تشکر از اولین خرید مشتری
- (اسم مشتری) عزیز، از اینکه به ما اعتماد کردید سپاسگزاریم. امیدواریم از خریدتان راضی بوده باشید.
- معامله با شما باعث افتخار است. از اعتمادتان سپاسگزاریم.
- امیدواریم تجربه خرید خوبی برایتان فراهم کرده باشیم. منتظر دیدار دوبارهتان هستیم.
- میدانیم که انتخابهای زیادی داشتید؛ ممنونیم که … را انتخاب کردید.
- بابت اولین خریدتون از … ممنونیم. خوشحالیم چیزی که میخواستید را پیدا کردید.
- … میداند که انتخابهای بسیاری داشتید و ممنونیم که ما را انتخاب کردید
- ما در … به همکاری با شما افتخار میکنیم و بسیار سپاسگزاریم که به ما اعتماد کردید. امیدواریم که از خریدتان راضی باشید.
متن تشکر از مشتری وفادار
- … بهترین مشتریها را دارد. از حمایتهایتان سپاسگزاریم/متشکریم
- همراهی مشتریان چون شما، دلیل موفقیت ماست. از اینکه یکی از بهترین و وفادارترین مشتریانمان هستید، از شما سپاسگزاریم.
- از اعتمادتان ممنونیم. موفقیتمان را مدیون وفاداری و حمایت مشتریانی چون شما هستیم. تلاش میکنیم تا در آینده تجربیات خرید لذتبخشتری را برایتان فراهم کنیم.
- همراهی شما طی این سالها، بزرگترین مشوق ما برای ادامهی مسیر بوده است. از بودنتان سپاسگزاریم.
- … از حمایت مشتریان بینظیری مثل شما به جایگاه امروزی رسیده است. اگر نبودید، … هم نبود. سپاسگزار بودنتان هستیم.
- از اینکه مشتری وفادار ما هستید، بسیار ممنونیم. کد تخفیف خرید بعدیتان را از لینک زیر دریافت کنید (درج لینک فراموش نشود)
- دلیل رشد سریع … ، مشتریان وفاداری چون شماست. بابت همراهیتان از صمیم قلب سپاسگزاریم
- از این که یکی از باارزشترین مشتریهای ما هستید، سپاسگزاریم/متشکریم. خدمترسانی به شما باعث افتخار ماست. امیدواریم در حد توقعاتتان ظاهر شده باشیم.
- شما دلیل تلاشهای… هستید. بابت وفادری شما متشکریم
- داشتن مشتریانی چون شما باعث افتخار ماست. از حمایتهای بیدریغتان سپاسگزاریم.
متن تشکر از مشتری بابت خرید + پیشنهاد پشتیبانی
- از خریدتان سپاسگزاریم. اگر به راهنمایی نیاز دارید حتما با ما تماس بگیرید.
- از خریدتون ممنونیم. اگر در آینده هم به ما احتیاج داشتید، خوشحال میشویم کنارتان باشیم
- بابت خریدتون از … متشکریم. اگه کمک دیگهای از دستمون برمیاد، حتما باهامون تماس بگیرید.
متن تشکر از مشتری + درج لینک نظرسنجی
- از خریدتان سپاسگزاریم. تکتک مشتریان … برایمان ارزشمند هستند و خوشحال میشویم کمکمان کنید تا بهترینها را برایتان فراهم کنید (درج لینک نظرسنجی)
- از اینکه فرصت همکاری با شما نصیبمان شد، به خودمان میبالیم. ممنون میشویم اگر از طریق لینک زیر، نظرات و پیشنهاداتان را با ما درمیان بگذارید.
- از خریدتان متشکریم. لطفا به ما اطلاع دهید که تجربه شما چطور بود. (درج لینک نظرسنجی مشتریان)
متن تشکر از اعتماد مشتریان
- با سپاس از خرید شما. اعتماد شما مایهی افتخار ماست.
- از اینکه به … اعتماد کردید، صمیمانه ممنونیم.
- از خریدتان ممنونیم. قدر اعتمادتان را میدانیم و صمیمانه سپاسگزار بودنتان هستیم.
- از اعتمادتان به … ممنونیم. تلاش میکنیم تا در آینده عالیترین خدمات ممکن را برایتان فراهم کنیم.
- سلام (اسم مشتری). امیدواریم که از خریدتان راضی باشید. بسیار سپاسگزاریم که به ما اعتماد کردید.