در ادامه درسنامه راهنمای کوچینگ میرسیم به مبحث کوچ مدیران که شما به عنوان یه مربی باید بلد باشید. هر تیمی برای موفقیت نیاز به همکاری و همراهی همه اعضای تیم داره. تجربه نشون داده اگه یه مدیر کاربلد و حرفهای کنار این تیم باشه، پیشرفت اونها حتمی هست. معمولا مدیرها تجربه و تخصص بیشتری نسبت به بقیه دارن، اما این مدیرها به یه مربی هم برای کوچینگ نیاز دارن.
کوچینگ مدیران به اونها کمک میکنه دائماً مهارت، دانش و شایستگی خودشون رو افزایش بدن. اما طبق معمول اول ببینیم کوچینگ مدیران چی هست و چی نیست؟!
کوچینگ مدیران چیست؟
کوچینگ مدیران یه فرایند آموزشی هست و متخصصی که تجربه و مهارت بالاتری نسبت به مدیر داره، بهش مشاوره و راهنمایی میده. این فرایند میتونه توی یه دورۀ زمانی محدود اجرا بشه یا کنار پست مدیریت تبدیل به یه عضو همیشگی تیم بشه. کوچینگ مدیریت، هم درباره اهداف فردی مدیر و هم درباره اهداف سازمانی به مدیریت مشاوره میده و کمک میکنه مدیر تیم نقاط قوت خودش و تیمش رو توسعه بده.
کوچ مدیران همان آموزش مدیران است؟
کوچینگ مدیریت خیلی با آموزش مدیر، منتورینگ یا مشاوره مدیر متفاوته. این کار یه فرایند شخصیه که کمک میکنه مدیر مهارتها و تخصص خودش رو ارتقا بده و یاد بگیره چطور بقیه اعضای تیم رو هم تشویق به توسعه فردی بکنه.
کوچها به مدیران کمک میکنن که:
- اعتماد به نفسشون رو در مورد اجرای تکنیکهای رویکردهای جدید تقویت کنن.
- دنبال رشد دائمی و یادگیری مباحث توسعه شخصی باشن
- هوشمندانه تر هدفگذاری کنن
- سریعتر به اهدافشون برسن
- بهتر تصمیم گیری کنن
- مهارتهای ارتباطی بالاتری داشته باشن.
مهارتهای کوچینگ مدیریت
یه کوچ برای اینکه بتونه مدیریت یه تیم رو راهنمایی و هدایت بکنه باید چندتا مهارت ضروری رو توی خودش تقویت بکنه. با کمک این کارهاست که شما به عنوان یه کوچ مدیریت میتونید قابلیتهای فردی و حرفهای مدیر رو تشخیص بدید و کمک کنید اونها رو تقویت کنن.
این مهارتها عبارتند از:
گوش دادن فعال
گوش دادن فعال یعنی تمام توجهتون رو به فرد مقابل بدید و حتی با چند ترفند بهش نشون بدید که کاملا متوجه حرفهاش میشید. مثلا تکان دادن سر یا تکرار بعضی جملههای طرف مقابل که نشون میده متوجه منظورش شدید.
همدلی
همدلی یعنی درک احساس طرف مقابل. برای اینکه رابطه موثری با طرف مقابل داشته باشید باید نشون بدید که حرفهاش رو درک میکنین.
تطبیق پذیری
به عنوان یه کوچ باید بتونید تغییرات رو قبول کنید و چالشهای اون رو به خوبی مدیریت کنید. این مهارتی هست که باید بتونید به مدیر هم یاد بدید.
برقراری ارتباط
یکی از مهارتهایی که هر فردی باید توی کسب و کار بلد باشه، برقراری ارتباط با محیط و فعالان اکوسیستم هست. کوچ اگه نتونه ارتباط خوبی با مدیر بگیره، راهنمای خوبی هم نمیشه. روی مهارتهای ارتباطی تون خیلی زیاد کار کنین.
مهارتهای بازخورد
به عنوان یه کوچ، باید بتونید بازخوردهای سازندهای به مدیران بدید. همینطور از اونها بازخورد بگیرید که بتونید کوچینگ موفقی داشته باشید.
مثبت اندیشی
مثبت اندیشی به معنای تمرکز روی جنبههای مثبت یک موقعیت یا رویداد هست. باید به عنوان کوچ بتونید انگیزه مدیر رو برای ادامه بالا ببرید. جنبههای مثبت هر موقعیتی رو به اون یادآوری کنید و چشمانداز امیدوارکننده اون موقعیت رو بهش نشون بدید.
مهارت تعیین هدف
گفتم که یکی از کارهایی که یه کوچ برای مدیر انجام میده، اینه که مهارت هدف گذاری هوشمندانهی مدیر رو تقویت میکنه. باید بتونید اهداف واقعی و قابل دستیابی رو تشخیص بدید و به مدیر هم یاد بدید این هدفها رو شناسایی کنه و برای رسیدن به اونها برنامهریزی درستی انجام بده.
حل مسئله
مهارت حل مسئله یکی از مهمترین مهارتهای هر مدیره. اگه میخواید برنامه کوچینگ درستی بچینید باید مهارت حل مسئلهتون رو تقویت کنید. کوچ و مدیر هر دوتاشون باید بتونن با مهارت حل مسئلهشون راهحلهای موثر و مفیدی ارائه بدن.
کلام آخر
کوچینگ مدیریت با هدایت مدیر اون رو به یه رهبر موفق تبدیل میکنه. مدیرهایی که مهارتهای کوچینگ رو یاد میگیرن، خودآگاهی بیشتری دارن و موثرتر و استراتژیکتر عمل میکنن. اگه به عنوان یه مدیر دنبال یادگرفتن مهارتهای کوچینگ هستید، حتما این 6 مهارتی که گفتم رو توی خودتون تقویت کنید.