پیدا کردن مشتریهای جدید یک بخشی خیلی مهم توی رشد و موفق کسب و کار ماست. اما چیزی که کارآفرینها نباید فراموش کنن، اینه که یک پتانسیل خیلی زیادی برای افزایش درآمد کسب و کارشون، در مشتریهای قدیمی نهفته شده که با پیگیری مشتری یا پیگیری فروش میتونن به اون دست پیدا کنند.
همانطور که احتمالا بارها این جمله رو خوندید، فروش به هر مشتری جدید حدودا 25 برابر هزینه بیشتری نسبت به فروختن به مشتریهای قدیمی به همراه داره. یک استراتژی خوب و استفاده از تکنیکهای پیگیری، میتونه بهتون کمک کنه تا درآمدتون رو از طریق مشتریهایی افزایش بدید که هزینه جذبشون رو قبلا یک بار پرداخت کردید.
5 تکنیک پیگیری مشتری
برای حفظ ارتباط با مشتریهای قدیمی راههای مختلفی وجود داره که من اینجا 5 مورد موثرتر رو میگم.
1- پیگیری فروش با یک نامه تشکر
یک سری از شرکتها این نامه رو ایمیل میکنن، یک سریها هم روی فاکتوری که به مشتری میدن از مشتری تشکر میکنن. مهم نیست به چه روشی، فقط مهمه که تشکر کردن از مشتری رو حتما انجام بدید؛ چون تاثیر خیلی مهمی روی تجربه مشتری میذاره.
2- پیگیری مشتری و رضایت از کالا یا خدمات
یکی دیگه از تکنیکهای پیگیری مشتری اینه که یک یا دو هفته بعد از اینکه خرید انجام شد، با مشتری تماس بگیرید و ببینید که اوضاع مشتریتون چطوره.
- آیا از خریدشون راضی بودن؟
- خدماتی که دریافت کردن چطور بوده؟ خوب بوده؟
- آیا سوالی درباره استفاده از محصول دارن؟
اما حواستون باشه که زیادهروی نکنید، چون وقت مشتری خیلی با ارزشتر از اونه که بخواید هر روز اینکارو انجام بدید.
3- پیگیری فروش با حفظ ارتباط با مشتری
با اجازه خوشون، سعی کنید ارتباطتون رو با مشتریها حفظ کنید. میتونید اطلاعات و نکات مهمی که فکر میکنید ممکنه برای مشتری مفید یا جالب باشه رو برای اون ارسال کنید، برای اینکار باید از شناختی که از مشتری به دست آوردید استفاده کنید.
4- برنامهریزی برای فروش دوم
صحبت کردن درباره خرید مجدد با مشتری که قبل از شما خرید کرده، شاید به نظر وقت تلف کردن بیاد؛ ولی در واقع کلیدیه برای فروشهای آینده شما. ارتباط و پیگیری مشتری به شما کمک میکنه تا نیازهای اونها رو بهتر بشناسید و بهتون ایده میده تا محصولاتی که میتونن برای اونها مفید باشن رو بهشون معرفی کنید.
5- درخواست معرفی به دوستان و جذب رفرال
مشتریهای راضی، شما رو به دوستان و آشنایان خودشون معرفی میکنن (بازاریابی ارجاعی). وقتی پیشنهاد استفاده از خدمات یک کسب و کار از سمت شخصی داده بشه که به اون اعتماد داریم، باعث میشه که خیلی راحت تر به اون کسب و کار اعتماد کنیم و ازش خرید کنیم.
مشتریهایی که از شما راضی هستن میتونن به بهترین شکل شما رو تبلیغ کنن، اون هم رایگان و با بازدهی بسیار بیشتر از تمام روشها و کمپینهای تبلیغاتی!
کلام آخر
جذب اعتماد مشتریهای جدید و قانع کردن اونها به خرید مجدد از شما میتونه هزینههای خیلی زیادی به همراه داشته باشه. برای همین لازمه با استفاده از تکنیکهای پیگیری، بتونید شانس خودتون رو برای فروش مجدد به مشتریهای قدیمی افزایش بدید. تو این مقاله چند روش پیگیری فروش و پیگیری مشتری رو بهتون آموزش دادیم تا از اونها استفاده کنید.