چشم انداز آموزشی رقابتی امروز، باعث شده موسسات آموزشی با چالش دائمی جذب و حفظ دانش آموزان مواجه باشن. با این حساب روشهای سنتی مثل هیأت علمی قوی، امکانات و مکان مهم هستن اما کافی نیست. بنابراین باید دنبال استراتژیهای جدید جذب و افزایش مشتری برای آموزشگاهها باشید. توی این مقاله 8 تا ایده برای جذب دانش آموز توی آموزشگاهها و موسسات خصوصی آوردیم تا به کمک اونها بتونید مزیت رقابتی خاص خودتون ایجاد کنید.
8 روش و ایده برای جذب دانش آموز
اگه توجه کرده باشین روز به روز تعداد مدرسه و دانشگاهها بیشتر میشن و همه واسه جذب دانش آموز و دانشجو تلاش میکنن. خودتون بودین کدوم مدرسه رو انتخاب میکردین و به چه نکاتی توجه میکردین؟ مدرسهای که معلماش بهتره؟ فضای آموزشی بهتری داره؟ به خونهتون نزدیکه؟ آموزشگاهی با بهترین تکنولوژی یا مدرسهای که ارزونتره؟ اما برای اینکه امکاناتی که دارید رو در معرض دید مخاطبهاتون بذارید باید این کارها رو انجام بدید:
1. داستان موسسهتون رو تعریف کنید
واسه جذب دانش آموز لازمه که داستان موسسهتون رو به شکل جذاب و منحصر به فرد تعریف کنید. به کمک داستان نشون بدید که چرا باید مشتریها، موسسه شما رو انتخاب کنن. داستان سرایی با دانش آموزها در سطح احساسی ارتباط برقرار میکنه و ابزار خوبی برای انتقال ارزشها و ماموریت شماست.
2. به ظاهر آموزشگاه برسید
نکته مهم دیگه اینه که مدرسه یا موسسه شما در نگاه اول برای دانش آموزها جذاب باشه. میتونید موقع تهیه ویدئوهای تبلیغاتی نمایی از کلاسها، آزمایشگاه یا کتابخانه مدرسه رو به نمایش بگذارید.
3. شبکههای اجتماعی بهترین ابزار هستن
امروزه همه از شبکههای اجتماعی استفاده میکنن و خیلی از افراد برای خرید یا تحقیق درباره یه محصول از شبکه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام استفاده میکنن. نتایج تحقیقات نشون داده بیش از 40 میلیون کاربر ایرانی در اینستاگرام فعال هستن. پس این بستر، جای مناسب برای تبلیغات شماست. اگه در سطوح بالای آموزشی و تحصیلات تکمیلی فعال هستین، احتمالا لینکدین هم ابزار خوبی برای شماست. لازمه تو سوشیال مدیا فعالیت کنین تا این مشتریان رو جذب کنین.
اما چطور از شبکههای اجتماعی برای افزایش مشتری استفاده کنیم؟
مثل همه تکنیکهای بازاریابی شبکههای اجتماعی لازمه:
- محتوای تصویری و ویدیویی مناسب تولید کنین و روی انواع محتوا سرمایه گذاری کنین.
- از هشتگ و مسابقات استفاده کنین تا بیشتر دیده بشید.
- از مخاطبینتون واسه تبلیغ استفاده کنین، مثلا از چالش عکس استفاده کنین و از هر کاربر بخواین اون رو استوری کنه.
- حتی استفاده از اینفلوئنسرهای محبوب در بین دانش آموزان هم روش خوبیه.
4. روشهای مختلف تبلیغات
تبلیغات تو سطح شهر، شبکههای اجتماعی، یا تبلیغات بنری گوگل روشهای خوبی هستن تا خودتون رو به افراد بیشتری نشون بدین. یکی دیگه از روشهای تبلیغاتی که باعث دیده شدن شما میشه، ارائه خدمات مشاوره رایگان هست.
5. از بازاریابی رویداد و وبینار استفاده کنید
یه ایده دیگه برای جذب دانش آموزها برگزاری وبینارهای آموزشی رایگان هست. افرادی که قصد شرکت در آزمون های تخصصی مثل آیلس یا کنکور رو دارن، حتما از این نوع وبینارها استقبال میکنن. میتونید طی یه رویداد بعد از آموزش چندتا نکته، کلاسهاتون رو هم تبلیغ کنید.
6. عامل با والدین رو حفظ کنید
اگه تو حوزه کودک و نوجوان فعالیت میکنید حتما تعامل با والدین رو حفظ کنید. پدر و مادرها همیشه دوست دارن نمودار پیشرفت بچههاشون رو ببینن. بنابراین میتونید جلسات ماهانه با والدین برگزار کنید یا ایمیلهای گزارش پیشرفت برای اونها بفرستید.
7. مزیت رقابتی ایجاد کنید
مثلا آزمونهای خاص و دورهای برگزار کنید. یا مسابقات تعیین استاد برتر بگذارید و بهترین استادهاتون رو معرفی کنید. ایجاد مزیت رقابتی باعث ایجاد انگیزه قوی برای رشد و پیشرفت بین دانشآموزان، اساتید و کارکنان میشه. وقتی همه عوامل یک موسسه آموزشی برای بهتر شدن با هم رقابت کنن، البته رقابت سالم؛ موسسه آموزشی هم روزبهروز بهتر از قبل میشه. اینجاست که محصول خوب خودش رو معرفی میکنه و تکنیک بازاریابی دهان به دهان، بدون اینکه شما تلاشی بکنید، موسسه تون رو تبلیغ میکنه.
8. از تکنولوژی استفاده کنید
تحقیقات نشون داده مؤسساتی که از فناوریهای به روز در فرآیندهای آموزشی و بازاریابی خودشون استفاده میکنن، رشد بیشتری دارن و مشتریان بیشتری رو هم جذب میکنن. موسساتی که از نرم افزار CRM استفاده میکنن، تاریخچه کاملی از اطلاعات دانش آموزان دارند. این ابزار باعث افزایش سرعت و بهبود عملکرد، احساس رضایت و وفاداری مشتریان میشه و اونها رو را تشویق میکنه تا برند شما رو به دیگران ارجاع بدن.
کلام آخر
اگه دقت کرده باشید توی این اپیزود یه نقشه راه عملی برای موسسات آموزشی ارائه کردیم تا استراتژیهای بازاریابی و مدیریت ارتباط با مشتری خودشون رو ارتقا بدن. مهم اینه که از فناوریهای مدرن استفاده کنید، رضایت مشتریها رو در اولویت کار بذارید و یه هویت برند قوی در بازار آموزشی رقابتی امروز ایجاد کنید.