نکات بازاریابی و فروش که دانستن آن کسب‌وکارتان را متحول می‌کند

نکات بازاریابی و فروشی که می‌تونه هم روی بخش فروش و هم بخش بازاریابی تاثیر داشته باشه، شامل موارد مختلفی هست که اینجا فقط 5 مورد از مهم‌ترین نکاتش رو آوردم.

نکات بازاریابی و فروش که دانستن آن کسب‌وکارتان را متحول می‌کند

نکات بازاریابی و فروشی که می‌تونه هم روی بخش فروش و هم بخش بازاریابی تاثیر داشته باشه، شامل موارد مختلفی هست که اینجا فقط 5 مورد از مهم‌ترین نکاتش رو آوردم.

بازایابی و فروش به عنوان یکی از بخش‌های اصلی بیزینس به هماهنگی بالایی نیاز دارن. برای ایجاد هماهنگی بین این دو بخش باید به یکسری نکات توجه کنین. اگه می‌خواین که توی بیزنس‌تون موفق باشین، لازمه حتما نکات بازاریابی و فروش رو بدونین.

اما قبل از اون لازمه یه بار دیگه مفهوم بازاریابی و فروش رو مرور کنیم.

 

بازاریابی چیست؟

بازاریابی شامل هرگونه اقدامی میشه که شرکت برای جلب نظر مشتری‌ها به محصول یا خدماتش انجام میده. این اقدامات ممکنه از طریق تبلیغات یا انتشار هر نوع محتوا انجام بشه. اما توجه کنین که فرایند بازاریابی و تبلیغات یکی نیستن، هر چند که خیلی این موارد رو به جای هم استفاده می‌کنن. ولی تبلیغ زیر شاخه‌ای از بازاریابیه.

 

فروش چیست؟

در ساده ترین حالت، فروش یعنی مبادله کالا یا خدمات با پول. اما در تجارت، مجموعه فعالیت‌هایی که یه کسب‌وکار برای کمک به مشتریان خودش برای خرید محصولش انجام میده.

 

نکات مهم بازاریابی و فروش

برای اینکه توی بازاریابی و فروش موفق بشید چندتا نکته پایه‌ای رو باید رعایت کنید. این نکات بهتون کمک می‌کنن بالاترین بازدهی رو از بازاریابی و فروش بگیرین.

 

1. درک مشتریان

از نکات مهم فروش و بازاریابی که خیلی اهمیت داره، توجه کردن به واقعیته. لازمه استراتژی‌هاتون رو با توجه به مشتری هدف و بازاری که توش فعالیت می‌کنین، انتخاب کنین، نه با سلیقه خودتون. خیلی از بیزنس‌ها اول روی خدماتی که ارائه می‌دن، تمرکز می‌کنن که این اشتباهه. تجربه و تحقیقات ثابت کرده بیزنس‌هایی که روی مشتریان تمرکز می‌کنن، زودتر و سریع‌تر رشد می‌کنن.

 

این کار بهتون درک روشنی از اولویت‌ها، نیازهای مشتری، فرآیند خریدشون، چشم‌انداز رقبا، نحوه‌ی درک برندتون و مزایای وفاداری مشتریان ارائه می‌ده. به کمک این اطلاعات ارزشمند می‌تونین ریسک رو تا حد ممکن کاهش بدین و استراتژی موثرتری داشته باشین.

 

2. مشخص کردن اهداف بیزینس

از نکات دیگه فروش و بازاریابی اینه که اهداف بیزنس‌تون رو به صورت واضح بدونین تا بتونین به بقیه انتقال بدین. این فقط اولشه، بیزینسی موفق می‌شه که این هدف رو درک کنه و بدونه چه ارزشی ارائه می‌ده. این کار نشون می‌ده که لازمه توی استراتژی‌های‌تون به چه چیزهایی توجه کنین و چطور اون رو ارزیابی کنین.

 

3. ارزیابی منابع

اگه منابع لازم برای اجرای برنامه‌هاتون رو نداشته باشین، بهترین استراتژی فروش و بازاریابی هم بی‌تاثیره. برای همین لازمه بدونین:

  • پرسنل‌تون چه استعداد و قابلیت‌هایی داره؟
  • این فرد چه سطح از تحصیلات و دوره‌های آموزشی رو گذرونده؟
  • آیا فروشنده‌هاتون مهارت و دانش مورد نیاز رو دارن؟
  • تیم بازاریابی بینش گسترده و کارآمدی داره؟
  • ابزارهای لازم برای اجرای استراتژی رو دارین؟

 

4. مشخص کردن محتوا

برای موفقیت استراتژی بازاریابی تون می‌تونید محتوایی که می‌سازین رو از طریق سوشیال مدیا، وبلاگ و غیره منتشر کنین. ولی سوال اصلی اینه قراره چه نوع محتوایی بسازین؟ لازمه یه محتوای جذاب بسازین که معرف برندتون باشه تا توجه افراد رو جلب کنه. هر چقدر محتوایی که ایجاد می‌کنین ارزشمندتر باشه، افرادی که اون رو می‌خونن و مشتری‌تون می‌شن، بیشتره.

 

5. فعال بودن

یکی دیگه از نکات بازاریابی و فروش اینه که همه جا فعال باشین. ممکنه یه نفر از وب‌سایت برای خرید استفاده نکنه و فقط اینستاگرام داشته باشه یا یه نفر دیگه از تلگرام برای خرید استفاده کنه. با حضور فعال در همه‌ی کانال‌ها می‌تونین با افراد بیشتری تعامل داشته باشین.

 

نتیجه‌گیری

مهم‌ترین نکته توی بیزنس اینه که تو دنیای پررقابت بیزنس‌ها، استفاده از استراتژی‌های بازاریابی و فروش ضروریه تا موفق بشین. از جمله نکات مهم فروش و بازاریابی به‌روز‌رسانی و بهینه سازی این روش‌ها همگام با تغییر نیاز مشتری احتمالیه. توی این مقاله مهمترین نکاتی که باید بدونید تا قدم های اول بیزینس تون رو درست بردارید رو لیست کردم. امیدوارم بعد از رعایت این نکات بتونید استراتژی مناسب بازاریابی و فروشتون رو به خوبی بچینید تا به سود مورد نظرتون برسید.