هیچ فرمول جادویی واسه افزایش فروش در شرکتهای تولیدی و صنعتی وجود نداره. بلکه این شرکتها باید از تکنیکهای افزایش فروش در کنار هم استفاده کنن تا بتونن توی این وضعیت اقتصادی کشور به موفقیت برسن. یک راهکار مهم واسه افزایش فروش در شرکتهای تولیدی تمرکز روی جذب مشتریان جدید و اتخاذ استراتژیهای بهروز افزایش مشتریه. در ادامه این مقاله همراه من باشید تا مهمترین تکنیکهای فروش محصولات تولیدی و صنعتی رو با هم مرور کنیم.
استراتژیهای افزایش فروش در شرکتهای تولیدی و صنعتی
نکته اصلی اینه که برای اینکه شرکت موفقی داشته باشین، لازمه در کنار حفظ مشتریان فعلی، مشتریانم جدید هم جذب کنین. برای این کار روشهای زیادی وجود داره که بعضی از این روشها ارزش هزینه کردن ندارن و بازدهیشون پایینه. تو این شرایط اقتصادی همه دوست دارن یه روش کم هزینه برای جذب مشتری استفاده کنن که بازدهی بالایی داشته باشه. مثلا:
1. ایجاد ذهنیت فروش درونگرا
برای افزایش فروش در شرکتهای صنعتی و تولیدی باید دست به یک تحول اساسی بزنین. این روزها بیشتر فروشندگان و شرکتهای تولید تمرکزشون رو روی محصول گذاشتن و تنها هدفشون فروش اونه. ولی این نادرسته؛ برای افزایش فروش لازمه که به مشتریان توجه کنین. اگر بتونین این ذهنیت رو به فروشندگانتون منتقل کنین، فروشتون رشد چشمگیری خواهد داشت.
2. هماهنگی بازاریابی و فروش
وقتی که تیم فروش و بازاریابی هماهنگ باشن، شرکت آسونتر میتونه به اهدافش برسه. 43% از مدیران باور دارن که ناهماهنگی این دو تیم روی فروش اثر منفی دارد. موفقیت تو شرکتها به این شکله که تیم بازاریابی لید تولید کنه و اونها رو به تیم فروش بده تا پیگیری و جذب کنن. برای همسویی این دو تیم به نرم افزار CRM نیاز دارین. بدون استفاده از این ابزار کارتون خیلی سخت میشه.
3. حفظ مشتری فعلی
مهمتر از جذب مشتری جدید برای افزایش فروش، حفظ مشتریان فعلیه. مشتریان فعلی قبلا ازتون خرید کردن و احتمالش بیشتره که دوباره ازتون خرید کنن. جدا از اون حفظ مشتریان فعلی نسبت به جذب مشتری جدید هزینه کمتری داره و بازدهیش هم بالاتره.
کاربرد CRM در افزایش فروش در شرکتهای تولیدی و صنعتی
موفقیت تو هر سازمانی به مدیریت و برقراری ارتباط با مشتریان بستگی داره. این کار به نوبه خودش کمی پیچیده است؛ ولی با استفاده از CRM خیلی آسون میشه. این ابزار قابلیتهای زیادی داره که باعث افزایش فروش میشه که در ادامه چند مورد از مهمترینهاشون رو آوردم:
1. شفافیت
با استفاده از نرم افزار CRM میتوانید به راحتی هرچه تمومتر بازار هدفتون رو شناسایی کنین. این باعث میشه که بتونین بهترین تصمیم و استراتژی رو برای افزایش فروش اجرا کنین. وقتی بدونین مشتریتون کیه و به چی علاقه داره، فروش براتون خیلی راحت میشه.
2. مسئولیت
با کمک سی آر ام گزارشهای دقیقی از وضعیت شرکتتون خواهید داشت که بهتون کمک میکنه چیزی یادتون نره. تو شرکتهای بزرگ کارهای زیادی وجود داره که مدیران ممکنه پیگیری و انجام دادن بعضیها رو فراموش کنن. با استفاده از این ابزار از شر این مشکلات خلاص شوین.
3. آگاهی از وضعیت موجود
نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری دادههای قابل درکی رو در اختیارتون قرار میده. به کمک این سیستم اطلاعات دقیقی درباره مشتریان و بیزنستون خواهید داشت و در نهایت میتونین تصمیمات بهتری بگیرین.
4. بهبود عملکرد تیم فروش
اینکه با استفاده از CRM میتونین برنامههای روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه داشته باشین که به رشدتون کمک میکنن. وقتی که حجم کار یا اطلاعاتتون زیاد میشه، این ابزار بهتون کمک میکنه به بهترین شکل اونها رو اولویت بندی کنین و بهترین عملکرد رو داشته باشین.
کلام آخر
متاسفانه تو این وضعیت اقتصادی کشور، خرید و فروش خیلی کمتر شده. این موضوع باعث شده چندین شرکت تولیدی ورشکست بشن و هزاران نفر کارشون رو از دست بدن. اما خب توی همین وضعیت خیلی از شرکتها هنوز فعال هستن به تولید ادامه دادن. این راهکارهایی که توی این مقاله بهتون معرفی کردم مطمئنترین راهحلها هستن و امیدوارم به شما کمک کنن که بتونید فروش بیشتری داشته باشید.