یکی از مهمترین بخشهای هر کسب و کاری ارتباط با مشتریهای اون بیزینسه. یعنی شما، بایدها و نبایدهایی رو برای خودتون تعریف کنید تا بتونید مشتری هاتون رو حفظ کنید. من 7 مورد از کارهایی رو که نباید در ارتباط با مشتری انجام بدید، توضیح میدم که حواستون بهش باشه.
ارتباط با مشتری چطور نباید باشه؟
1. اطلاعات گمراه کننده ندید
کاری که فروشندههای حرفهای نباید انجام بدن، دادن اطلاعات نادرست درباره محصول یا خدمت هست. یادتون باشه همیشه اطلاعات واضح و مشخصی از کالا رو به مشتری منتقل کنید. با انجام این کار، مشتری دید خوبی نسبت به برند و شرکتتون پیدا میکنه. نحوه بیانتون باید تو همه شبکههای ارتباطی به یه صورت باشه، تا تصویری حرفهای از خودتون بسازید.
2. انتظاراتی ایجاد نکنید که توان برآورده کردنشون رو نداشته باشید
کار دیگهای که تو ارتباط با مشتری نباید انجام بدید، این هست که هیچوقت فراتر از ویژگیهای محصول با مشتری صحبت نکنید. هیچ چیزی بیشتر از حس فریب خوردن، به روابط بین شما و مشتری آسیب نمیزنه. اگه زمان توضیح ویژگیهای کالا به مشتری، ویژگی دیگهای رو اضافه کنید که محصولتون اون رو نداره، باعث نارضایتی مشتری و شکایت اون میشید. در نتیجه مشتری شما رو به عنوان شرکتی میشناسه که به وعدههاش عمل نمیکنه و این اصلا جالب نیست.
3. تو تحویل کالا تاخیر نداشته باشید
هیچوقت موعد تحویل کالا یا ارائه خدمت رو تاخیر نندازید. تنها هدفتون از فروش، نباید تو کیفیت خلاصه بشه، بلکه باید به زمان تحویل هم توجه کنید. مثلا یکی از دلایل اصلی نارضایتی مشتریها، جواب ندادن به ایمیلها و تماسهای اونهاست. همینطور محصولات باید دارای ضمانت باشن و در صورت بروز مشکل، تو مدت زمان مقرر مشکل مشتری رو حل کنید.
4. خودتون رو با رقبا مقایسه نکنید
همیشه با تکیه روی نقاط قوت خودتون پیشرفت کنید. مقایسه خودتون با رقبا و بد صحبت کردن در مورد اونها، نشون از بیتجربگی داره. این همون کاری هست، که نباید هیچوقت انجام بدید. محصولات و خدماتتون باید با ویژگیهای خاص خودشون فروخته بشن. پس روی کیفیت محصول و مزیت رقابتیتون تمرکز کنید. رقبا رو بررسی کنید، اما مقایسه نکنید.
5. بیش از اندازه در مورد محصول توضیح ندید
یادتون باشه که فرآیند ارتباط با مشتری، باید همیشه تاثیرگذار باشه، پس در هر شرایط و موقعیتی پیام شرکت رو مختصر و واضح منتقل کنید. هیچوقت نباید با دادن اطلاعات بیش از حد به مشتریها، باعث سردرگمی اونها بشید. چون نتیجه این میشه که حرفهای شما رو نمیفهمن و این باعث دور شدن اونها از برندتون میشه.
6. دستور زبان رو فراموش نکنید
رعایت املاء و نگارش تو اسناد یا ایمیلهایی که از طریق اونها با مشتری ارتباط برقرار میکنید اهمیت بالایی داره؛ چون میخوایم تصویری حرفهای از شرکت یا برندمون رو به مشتری نشون بدیم و با مشتریها ارتباط برقرار کنیم. کوچیکترین اشتباهی تو این مورد، باعث از دست رفتن اعتبار شرکت میشه و خاطره بدی تو ذهن مشتری به جا میذاره. احتمالا هیچوقت درست نوشتن باعث جذب مشتری نمیشه؛ اما غلط املایی اعتماد مشتری رو بهتون کم میکنه.
7. افراد درستی رو انتخاب کنید
همه افراد توانایی خوبی برای برقراری ارتباط با مشتری رو ندارن. پس حواستون به مسئولین رسیدگی به نقاط تماس مشتری باشه. اگر کسی رو مسئول ارتباط با مشتری قرار بدید که تخصص و مهارتهای لازم رو نداشته باشه، همه فعالیتهای بازاریابی، برندینگ و فروش خودتون رو تو چند ثانیه خراب میکنید.
توی ارتباط با مشتری جدید ذهنتون رو باز نگه دارید
توی ارتباطاتتون با مشتری، حتما زمانی رو به گوش کردن اختصاص بدید. وقتی با فرد جدیدی آشنا میشید، بهش فضایی بدید تا در مورد نظراتاش صحبت کنه. برای جذب این مشتریها وقت بذارید.
و یاد بگیرید که چطوری تفاوتهای فرهنگی رو مدیریت کنید. حتما نیازها و انتظارات یه فرد رو در نظر بگیرین. اگه با افرادی خارج از کشور کار میکنید، هوش فرهنگی رو در نظر بگیرید تا وقتی با آدمها و فرهنگهای مختلف روبرو میشید، بتونید رفتارتون رو باهاشون تطبیق بدین.
1. چطور با مشتری ارتباط برقرار کنیم؟
2. انواع استراتژی ارتباط با مشتری
3. مهارتهای لازم برای ارتباط موثر با مشتری
4. اولین برخورد با مشتری چطور باید باشه؟
5. انواع تیپ شخصیتی مشتریان و چگونگی رفتار با آنها
6. روانشناسی ارتباط با مشتری به زبان ساده
7. فنون و نحوه برخورد با مشتری
10. اصول فن بیان در برخورد با مشتری