چگونه بازاریاب خوبی باشیم؟ [6 ویژگی یک بازاریاب حرفه ای]

یه بازاریاب حرفه‌ای می‌تونه ایده‌های خلاقانه بده، خوب بنویسه و خوب گوش بده. یعنی بازار رو مثل کف دستش می‌شناسه. اما ویژگی‌های اصلی یه بازاریاب حرفه‌ای چیه؟ توی این مقاله با هم می‌خونیم.

چگونه بازاریاب خوبی باشیم؟ [6 ویژگی یک بازاریاب حرفه ای]

یه بازاریاب حرفه‌ای می‌تونه ایده‌های خلاقانه بده، خوب بنویسه و خوب گوش بده. یعنی بازار رو مثل کف دستش می‌شناسه. اما ویژگی‌های اصلی یه بازاریاب حرفه‌ای چیه؟ توی این مقاله با هم می‌خونیم.
بازاریاب حرفه ای

برای اینکه توی بیزنس‌تون موفق بشید لازمه که مشتریان زیادی رو جذب کنین و بهشون بفروشین. برای این کار لازمه بازاریاب خوبی باشین. برای تبدیل شدن به یه بازاریاب حرفه‌ای هم لازمه یه سری ویژگی و مهارت‌ها رو داشته باشین.

 

توی این مقاله 6 تا از مهم‌ترین ویژگی‌های یه بازاریاب حرفه‌ای رو گفتم که لازمه موفقیتشون هست.

 

ویژگی یک بازاریاب حرفه‌ای

بدون هیچ حرفی می‌ریم سراغ اصل مطلب:

 

1. خلاقیت

بازاریاب‌ها باید خلاق باشن و با توجه به مشتریان، فصل و فرهنگ منطقه، ایده‌هایی برای جذب‌شون بدن. هر چند که شغل‌های دیگر مثل کپی رایتر یا ادمین صفحات سوشیال مدیا ممکنه خلاقیت بیشتری بخواد. اما بازاریاب هم باید بتونه خلاقیت رو چاشنی کارش بکنه.

  • تولید ویدئوهای کوتاه و خلاقانه واسه یک کمپین جدید شبکه‌های اجتماعی
  • شناسایی راه جدیدی واسه انجام تحقیق بازاریابی تا تیم‌تون اطلاعات جدیدی درباره رقبا به دست بیاره
  • پیدا کردن یک برنامه یا ابزار جدید که بهتر بتونه مشارکت مشتریان رو ردیابی کنه

 

2. تحقیق

بازاریاب‌ها تو کمپین‌هاشون مشتریان رو تحریک می‌کنن کاری که می‌خوان رو انجام بدن. مثلا از مشتری می‌خوان محصول بخرن یا از خدمات شرکت استفاده کنن. اگر بدونین چجوری تحقیق کمی و کیفی انجام بدین، بهتر می‌تونین مشتریان رو بشناسین و در نهایت کمپین ترغیب کننده بهتری رو راه اندازی می‌کنین. مثلا وقتی بدونین مشتری به چی نیاز داره که این محصول رو می‌خره یا مشکلش چیه، بهتر می‌تونین ترغیبش کنین. برای تحقیق درباره مشتری سه تا کار باید انجام بدید:

  • استفاده از ابزارهای شنیداری برای اینکه بدونین مشتری چه فکری درباره یک محصول می‌کنه
  • انجام تحقیقات تو بازار درباره محصولات رقبا
  • جستجوی کلید واژه‌ها

 

3. گوش دادن

یکی از ضروری‌ترین ویژگی‌های هر بازاریاب، گوش دادنه. به همون اندازه که مهمه درباره مشتریان تحقیق کنین، لازمه به مشتری گوش بدین تا بدونین به چی نیاز داره؟ مشکلش چیه و از چی محصول‌تون خوشش اومده. این کار بهتون کمک می‌کنه با مشتری همدلی کنین و اعتمادش رو به دست بیارین. اما یه بازاریاب چطور می‌تونه به مشتری گوش بده درحالی که مستقیما باهاش در ارتباط نیست؟ با انجام دادن سه تا کار ساده:

  • توجه به کامنت‌های مشتریان تو شبکه‌های اجتماعی
  • ردیابی معیارهای سایت برای فهمیدن اینکه کاربران تو صفحات مختلف، چقدر وقت می‌ذارن
  • بررسی نظرات و سایر اطلاعات کیفی واسه کسب بینش و درک درست

 

4. نگارش

حوزه‌های بازاریابی به نگارش و درک کلی از محتوا و جمله نیاز دارن حتی اگر وظیفه شما نوشتن هم نباشه، این مهارت ضروریه. سطح تسلط به دستور زبان و نگارش به سه تا وظیفه مربوطه.

  • تهیه پیش‌نویس واسه پست‌های شبکه‌های اجتماعی و بازنگری‌شون واسه متناسب‌سازی با بهترین شیوه‌‌های هر پلتفرم
  • نوشتن یک پست طولانی وبلاگ درباره محصول تازه
  • بازبینی توضیحات صفحه فرود جدید از جهت همسوییش با برند

 

5. سئو و SEM

یکی از مهم‌ترین مهارت‌های هر بازاریاب موفق تو این دوره، تو زمینه سئو محتوا است. بهینه سازی موتور جستجو یا SEO و بازاریابی موتور جستجو یا SEM هدف‌شون بهبود ترافیک و ظاهر وب‌سایته.

 

6. CRM و اتوماسیون بازاریابی

فعالیت‌های بازاریابی زیاد و پیچیده هستن. چون از طریق کانال‌های مختلف به روشی متفاوت انجام میشن. CRM و اتوماسیون بازاریابی بهتون کمک می‌کنن این کارها رو آسون‌تر کنین و مطمئن بشید که تلاش تیم‌تون بی نتیجه نمی‌مونه.

 

کلام آخر

واسه اینکه یه بیزینس موفق داشته باشین، لازمه روزانه فروش خوبی داشته باشین. برای این کار هم به جذب و ارتباط با مشتریان نیاز دارین. این کار بازاریاب‌ها است که مشتری رو به خرید راضی و جذب کنن. یه بازاریاب حرفه‌ای باید یک سری ویژگی داشته باشه که من تو بالا این ویژگی‌ها رو گفتم. باشد که بازاریابی رستگار شوید.