یکی از بزرگترین شاخصهای موفقیت بیزنسها Market Share یا سهم بازاره. این شاخص واسه اندازهگیری اثربخشی تلاشهای فروش، بازاریابی و غیره استفاده میشه. هر چه سهم بازارتون بیشتر باشه، سودتون هم بیشتره. درک این شاخص خیلی مهمه و کمکتون میکنه در اسرع وقت زیان و پسرفت رو شناسایی کنین.
اما بریم سر اصل مطلب: سهم بازار چیست؟ آیا اندازه بازار همون سهم بازاره؟
سهم بازار چیه؟
به درصد فروش کلی یه شرکت تو بازهی زمانی مشخص سهم بازار یا Market Share میگن. این شاخص یکی از مهمترین عوامل نشان دهند سودآوری شرکتهاست. در مورد اینکه آیا سهم بازار و اندازه بازار یکی هستن. بله هر دو اصطلاح به میزان فروش کلی محصول یا خدمات شما اشاره دارن.
نحوه محاسبه سهم بازار
برای این کار لازمه میزان فروشتون تو یه بازه زمانی رو بر میزان فروش کلی صنعت تو همون بازهی زمانی تقسیم کنین. مثلا فرض کنین شما امسال اندازه 18 میلیارد یخچال دوقلو فروختید و آمارها نشون میده کلا تو کشور اندازه 72 میلیارد یخچال دوقلو فروش رفته. تو این حالت سهم بازارتون 25 درصده.
چطور سهم بازارمون رو بیشتر کنیم؟
برای این کار لازمه که سفارشهای بیشتری نسبت به رقبا بگیرین. ولی این کار به همین سادگی هم نیست و نیاز به استراتژیهای بلند مدت و متفاوت داره. کارهای زیادی وجود داره که میتونه باعث جذب مشتری بشه؛ ولی اگر این موفقیت تو بلند مدت پایدار نباشه، ضرر میکنین. این زیر چندتا استراتژی واسه افزایش سهم بازار آوردم:
1. آگاهی از برند
شرکتتون باید ویژگیهای خاصی داشته باشه که اون رو از رقبا متمایز کنه، مثل لوگو. این کار باعث میشه مردم بهتر محصولاتتون رو تشخیص بدن. همچنین باید توی فرآیند تدیون استراتژی برندینگ کاری کنین که برندتون به محصولات و خدمات با کیفیت مشهور بشه. به زبون تجاری و بیزنس، بهتره آگاهی از برند رو بیشتر کنین.
2. دنبال نوآوری باشین و از رقبا عقب نمونین
به نظرتون چرا 68% سهم بازار کنسول خانگی تو دست برند پلی استیشن سونیه؟ یه نگاه به مدلهای پلی استیشن سال 1994 و 2014 این محصول بیندازین، خودتون متوجه همه چیز میشین. تو این سالها لوگو و سیستم طراحی اولیه ثابت مونده؛ ولی محصولات سونی ارتقای چشمگیری داشتن.
3. با مشتریها در ارتباط باشین
مشتری میدونه چی میخواد، پس بهتره ازشون سوال کنین. این کار کمکتون میکنه سهم زیادی از بازار رو در اختیار داشته باشین. یه نظرسنجی خوب از مشتریان وفادار میتونه تو بهبود محصولات و خدمات بهتون کمک کنه. همچنین میتونین از شبکههای اجتماعی واسه این کار استفاده کنین و از مشتری بپرسین ترجیح میده واسه چی هزینه کنه.
4. به دریافت حق مالکیت شرکتهای دیگه فکر کنین
با دریافت حق مالکیت برند و شرکتهای دیگه سهمتون تو بازار رو بیشتر کنین. مثلا مایکروسافت واسه این کار لینکدین رو خرید.
5. به فکر جلب رضایت مشتری باشین
وقتی که مشتری ازتون راضی باشه، هیچ وقت شما رو واسه رقبا ترک نمیکنه. نتفلیکس با استراتژیهای رضایت مشتریان ویژهای که داره، تونسته 90% سهم بازار نمایش خانگی رو به خودش اختصاص بده.
نقش CRM تو افزایش سهم بازار
با استفاده از نرمافزار CRM میتونین همهی تلاشهای بازاریابی و استراتژیهای فروشتون رو مدیریت کنین. همهی تعاملات انجام شده با مشتری و لیدها تو این ابزار ذخیره میشه. با کمک سیستم گزارش دهی CRM میتونین خیلی راحت و دقیقتر سهم بازارتون رو محاسبه کنین.
تو بالا گفتم که رضایت مشتریان نقش مهمی تو افزایش سهم بازار داره. با ثبت تعاملات، پیگیری هدفمند، طراحی کمپین بازاریابی ارجاعی و برنامه وفاداری مشتری و غیره، CRM دیدار کمکتون میکنه سهمتون تو بازار رو خیلی بیشتر کنین و به سود بیشتری برسین.
کلام آخر
نکته اصلی و اساسی اینه که سهم بازار بهتون میگه که چقدر از فروش این صنعت در اختیارتونه. هر چه سهم بازار بیشتری داشته باشین، فروشتون هم بیشتره. استراتژیهایی مثل ارتباط با مشتری، جلب رضایت مشتری، خرید سهام شرکتها، نوآوری و ایجاد آگاهی از برند میتونین سهم بازارتون رو بیشتر کنین. یکی دیگه از راههای آسان و کاربردی واسه افزایش چشم گیر سهم بازار، استفاده از CRM هست. پس همین امروز اطلاعاتتون رو درباره سی آر ام بیشتر کنید تا بتونید موفقیت های بیشتری رو برای بیزینستون رقم بزنید.