5 تکنیک مدیریت زمان در فروش که باید بلد باشید

مدیریت زمان در فروش یکی از مهم‌ترین معیارهای موفقیت بیزینس هست. به خاطر همین تصمیم گرفتم توی این مقاله درباره تکنیک‌های مدیریت زمان در فروش صحبت کنم.

5 تکنیک مدیریت زمان در فروش که باید بلد باشید

مدیریت زمان در فروش یکی از مهم‌ترین معیارهای موفقیت بیزینس هست. به خاطر همین تصمیم گرفتم توی این مقاله درباره تکنیک‌های مدیریت زمان در فروش صحبت کنم.
تکنیک‌های مدیریت زمان در فروش

توی این مقاله می‌خوایم تکنیک‌های مدیریت زمان در فروش رو بررسی کنیم. اما تا حالا شده آرزو کنین کاش یه روز، به جای ۲۴ ساعت، مثلاً ۳۰ ساعت بود؟ خیلی از ما حس می‌کنیم وقت کم میاریم و به همه کارامون نمی‌رسیم. ولی راستش، مشکل تو تعداد ساعت‌ها نیست؛ مشکل اینه که چجوری از اون ساعت‌ها استفاده می‌کنیم. به قول معروف: وقت طلاست! مخصوصاً تو کار فروش که هر دقیقه می‌تونه یه فرصت باشه، یا یه فرصت از دست رفته. حالا برای مدیریت این دارایی ارزشمندمون باید تکنیک‌های مدیریت زمان اون هم توی حوزه فروش رو یاد بگیریم.

 

چرا مدیریت زمان واسه فروشنده‌ها خیلی مهمه؟

برای موفق شدن در فروش لازمه که در طول روز چند کار مختلف رو انجام بدین و این نیاز به مهارت‌های مدیریت زمان در کسب و کار داره. آمارها نشون داده فروشنده هایی که از تکنیکهای موثر برای مدیریت زمان استفاده می‌کنن، عملکردشون 70% بهتره. همه‌ی افراد زمان یکسانی در اختیار دارن؛ ولی نحوه‌ی استفاده از این زمان تو افراد مختلف با هم فرق داره. فروشنده‌یی که از زمانش بهتر استفاده می‌کنه، روزانه معاملات بیشتری رو می‌بنده.‌

 

تکنیک‌های مدیریت زمان در فروش

برای مدیریت زمان تکنیک‌های زیادی وجود داره که همگی مفید هستن؛ ولی بازدهی بعضی از تکنیک‌ها بیشتره. در ادامه بهترین‌ تکنیک‌های مدیریت زمان رو آوردم که خودم ازشون استفاده کردم و نتیجه و بازدهی خوبی داشتن.

 

1. داشتن هدف

یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش بهره‎‌وری و مدیریت زمان داشتن هدفه. وقتی یه هدف داشته باشین و برای رسیدن به اون بیشتر تلاش کنین و زمان کمتری رو صرف کارهای فرعی می‌کنین. آمارها نشون می‌ده افرادی که اهداف مشخص دارن، بازدهی‌شون 30% بیشتره. فقط یادتون باشه هدفی که بدون برنامه ریزی باشه، فقط یه آرزو است.

 

2. تمرکز روی بازاریابی تلفنی

به‌جای اینکه وقتتون رو تو جلسات حضوری یا تبلیغات وقت‌گیر هدر بدین، مشتری‌ها رو تو یه تایم مناسب تلفنی پیگیری کنین. البته باید دقت کنین کی زنگ می‌زنین؛ مثلاً به رستوران‌ها وسط ساعت نهار زنگ نزنین، چون به احتمال زیاد وقت‌تون تلف می‌شه و ممکنه لیدتون بسوزه.

 

3. تمرکز روی یک موضوع

ممکنه یه روز شلوغ کاری داشته باشین و بگین که هم‌زمان دو کار رو با هم انجام می‌دم تا به همه چی برسم. ولی این اشتباهه، تجربه ثابت کرده که کیفیت کارتون کم می‌شه و زمان بیشتری می‌گیره. بهتره در یک زمان مشخص روی یک کار تمرکز کنین و اون رو انجام بدین. از نظر فیزیولوژیکی، مدتی طول می‌کشه که مغز از یک کار به کار دیگه تغییر وضعیت بده. مثلاً اگه قراره تماس بگیرین، همه تماس‌هاتون رو پشت‌سرهم انجام بدین. اینجوری مغزتون هم راحت‌تره و سرعتتون بیشتر می‌شه.

 

4. استفاده از CRM

یکی دیگه از تکنیک‌های برتر مدیریت زمان در بیزنس‌ها استفاده از CRM ه. کارای تکراری مثل ثبت اطلاعات مشتری‌ها یا پیگیری سفارش‌ها کلی وقت می‌گیره. ولی با یه سیستم CRM می‌تونین این کارها رو اتوماتیک کنین. این ابزار نه‌تنها وقتتون رو آزاد می‌کنه، بلکه بهتون کمک می‌کنه اطلاعات دقیق‌تری داشته باشین.

 

5. دوری از حواس پرتی

موضوعات زیادی هستن که روزانه ممکنه حواس‌تون رو پرت کنن. شاید فکر کنید هر کدوم چند دقیقه وقتتون رو می‌گیره. اما همه اینها وسط کارهاتون قاتل وقت هستن. یک راه خوب برای دور شدن از حواس پرتی‌ها برنامه ریزی از قبله. بهتره کارهاتون رو بر حسب اولویت برنامه ریزی کنین. جدا از اون لازمه خودتون رو از عوامل حواس پرتی مثل گوشی تلفن دور نگه دارین.

 

کلام آخر

یه عامل مهم برای موفقیت تیم فروش، مدیریت زمان صحیح هست. یه فروشنده وقتی موفق می‌شه که از زمانش به نحو احسنت استفاده کنه. این کار بدون استفاده از تکنیک‌های مدیریت زمان خیلی سخت و حتی غیر ممکنه. همه این مواردی که توی این مقاله توضیح دادم از مهمترین نکات مدیریت زمانه. از قبل هدفتون رو مشخص کنید. کارهاتون رو اولویت بندی کنین و از ابزارهایی که توی مدیریت وظایف بهتون کمک می‌کنه استفاده کنید. قطعا بعد از به مدت خودتون متوجه تغییر فرایند کاریتون میشید.