به نظرتون شرکتهای بزرگ چجوری روی محصولاتشون قیمت میذارن که فروششون اینقدر خوبه؟ استراتژیهای زیادی برای قیمتگذاری محصول وجود داره که یکی از بهترینهاشون قیمت گذاری مبتنی بر ارزشه. یعنی اینکه ارزش محصول چقدر باشه، قیمتش هم اونقدره. مشتریان همیشه دنبال خرید چیزی هستن که قیمتش کمتر یا به اندازه ارزشش باشه. میخواین بدونین قیمت گذاری مبتنی بر ارزش چجوری اجرا میشه؟ تا آخر این متن باهام باشین تا بهتون بگم.
قیمتگذاری مبتنی بر ارزش چیست؟
قیمتگذاری بر اساس ارزش روشیه واسه تصمیم گیری تو حوزه تعیین میزان هزینه واسه یک محصول یا خدمات با در نظر گرفتن اینکه مشتریان چقدر بهش بها میدن. با درک اینکه چقدر محصولتون واسه مشتریان مهمه، میتونین محصولتون رو قیمت گذاری کنین. تو این استراتژی به جای هزینههای تولید، شرکت روی رضایت مشتری تمرکز میکنه.
انواع قیمتگذاری مبتنی بر ارزش
به صورت کلی دو نوع قیمتگذاری مبتنی بر ارزش داریم: یکی قیمت گذاری با ارزش خوب و تعیین قیمت ارزش افزوده
1. قیمتگذاری با ارزش خوب
تو این استراتژی بیزنسها محصولات یا خدماتشون رو با قیمت مناسب ارائه میدن. این رویکرد کیفیت و مقرون به صرفه بودن رو با هم ترکیب میکنه و این باعث جذابیت محصول میشه.
2. قیمتگذاری ارزش افزوده
مثلا یه شرکت بهتون فیلتر شکن میفروشه و واسه اینکه اون رو با ارزشتر کنه بهتون پشتیبانی رایگان یک ماهه میده. این ارزش افزوده میتونه به خرید بیشتر مصرفکنندهها کمک کنه.
چطور قیمتگذاری بر اساس ارزش رو محاسبه کنیم؟
محاسبه قیمت گذاری مبتنی بر ارزش چندین مرحله دارد که تو زیر آوردیم:
1. شناسایی مشتریان هدف
با در نظر گرفتن جمعیت شناسی، ترجیحات و عادات خرید مشتری که محصول یا خدماتتون واسهش در نظر گرفته رو تعیین کنین.
2. درک نیاز و ترجیحات مشتری
تو بازار تحقیق کنین و از مشتریانتون بازخورد بخواین تا نیاز و ترجیحات مشتریهای هدف رو شناسایی و درک کنین.
3. ارزیابی ارزش درک شده
ارزشی که محصول یا خدماتتون به مشتری میده رو تخمین بزنین.
4. تجزیهوتحلیل رقبا
درباره محصولات، خدمات رقبا و استراتژیهای رقبا تحقیق کنین. بعد پیشنهادتون رو با اونا مقایسه کنین تا نقاط قوت و ضعفتون رو هم پیدا کنین.
5. تعیین تفاوت مقدار
تفاوت ارزش درک شده محصول و خدماتتون رو با محصولات رقبا مقایسه کنین. این مقایسه بهتون کمک میکنه بفهمین مشتری چقدر میتونه واسه خرید این ارزش منحصر به فردی که ارائه میدین، بپردازه.
6. تعیین قیمت
قیمتی تعیین کنین که منعکس کننده تفاوت ارزش باشه و به عواملی مثل هزینه تولید، حاشیه سود و شرایط بازار هم توجه کنین. مطمئن بشید که قیمت رقابتیه و ارزش افزوده محصولتون رو برجسته میکنه.
7. اصلاح رویکرد
لازمه پاسخ مشتری به استراتژی قیمت گذاری رو نظارت کنین و بازخوردشون رو جمع کنین و در صورت نیاز تغییراتی انجام بدین. به صورت مستمر قیمتگذاری رو در ارتباط با درک مشتری و روند بازار شناسایی کنین تا بتونین رویکردتون رو واسه به حداکثر رسوندن سود و رضایت مشتری اصلاح کنین.
کلام آخر
واسه اینکه بتونین محصولات و خدماتتون رو به خوبی بفروشین، لازمه قیمت خوبی واسهشون تعیین کنین. امروزه افراد بیشتر از آنچه که فکرش رو میکنین به پولی که میپردازن، اهمیت میدن، به خصوص تو این وضعیت اقتصادی. برای اینکه بهترین قیمت رو روی محصولاتتون بگذارین، باید ارزش اون محصول رو بسنجید. آیا مردم حاضرن برای خریدن محصول ایکس، هزینه کنن؟ پس این فرایند 7 مرحلهای که اینجا گفتم رو دنبال کنید.