استراتژی بازاریابی چیست؟ انواع استراتژی برای فروش بیشتر

نوشتن استراتژی بازاریابی متناسب با کسب‌وکار مهم‌ترین اقدامی هست که باید توی تیم بازاریابی انجام بدید. اما قبل از همه چیزی به انتخاب استراتژی دقت کنید. چرا؟ توی این مقاله توضیح میدم بهتون.

استراتژی بازاریابی چیست؟ انواع استراتژی برای فروش بیشتر

نوشتن استراتژی بازاریابی متناسب با کسب‌وکار مهم‌ترین اقدامی هست که باید توی تیم بازاریابی انجام بدید. اما قبل از همه چیزی به انتخاب استراتژی دقت کنید. چرا؟ توی این مقاله توضیح میدم بهتون.
استراتؤی بازاریابی

فرقی نمی‌کنه یه بیزینس تازه تاسیس هستید یا یه شرکت بزرگ. برای موفق شدن تو بیزنس‌‌تون لازمه که مشتری جذب کنین. برای جذب مشتری هم نیاز به تبلیغات و بازاریابی دارین. ولی روش‌های بازاریابی و تبلیغات زیادی وجود داره که ممکنه خیلی از اونها به درد شما نخوره. قبل از هر چیزی باید استراتژی بازاریابی بنویسین تا بهترین پروموشن‌ها را داشته باشید. ولی این استراتژی بازاریابی چیه؟

 

من توی درسنامه آموزش بازاریابی حسابی درباره همه مفاهیم مربوط به مارکتنیگ صحبت کردم. اما اینجا می‌ریم سراغ نحوه نوشتن استراتژی و انتخاب یک یا چندتا استراتژی بازاریابی برای فروش بیشتر.

 

استراتژی بازاریابی (Marketing Strategy) چیست؟

به زبونی ساده استراتژی مارکتینگ ابزاریه که بازاریاب برای تشریح مدل بازاریابی ازش استفاده می‌کنه.  این استراتژی بهتون می‌گه بهترین راه برای جذب مشتریان جدید چیه. برای طراحی استراتژی بازاریابی موثر به 4 تا چیز نیاز دارین:

  • شناخت مشتری
  • شناخت رقبا و رمز موفقیت‌شون
  • سنجش موفقیت تیم بازاریابی
  • شیوه ترغیب مشتری رو بدونین

 

 

همچنین باید نوع محصول، قیمت، مکان تبلیغ، هدف تبلیغ و مخاطبان هدف‌تون رو هم در نظر بکیرید؛ همون آمیخته بازاریابی یا 4P معروف.

 

فرق استراتژی بازاریابی و برنامه بازاریابی

برنامه بازاریابی، سندیه که فعالیت‌های مختلف بازاریابی یک بیزینس رو نشون می‌ده. بجز این، هدف و آرمان‌ها رو هم شامل می‌شه. ولی استراتژی بازاریابی نگاه دقیق‌تری به هر بخش برنامه بازاریابی داره. مثلا اگر برنامه بازاریابی‌تون فروشه، باید از چندتا استراتژی مختلف برای این کار مثل فروش اینترنتی و حضوری داشته باشین.

 

انواع استراتژی بازاریابی

توی یه مقاله جدا انواع بازاریابی رو توضیح دادیم، اما اینجا 6 نوع از انواع مهم‌تر استراتژی بازاریابی رو اینجا با هم بررسی می‌کنیم:

 

1. شبکه های اجتماعی

بخش مهمی تو هر برنامه بازاریابی مربوط به شبکه‌های اجتماعیه. گفته می‌شه 54% کاربران سوشیال مدیا از این برنامه‌ها برای تحقیق درباره برند و محصولات استفاده می‌کنن. توی یه مقاله جدا به طور مفصل راجع به بازاریابی شبکه‌های اجتماعی صحبت کردیم.

 

2. بازاریابی ایمیلی

هنوز اون روش قدیمی زنده‌ست. بازاریابی ایمیلی هنوز هم یکی از بهترین روش‌ها برای ترغیب مشتریان به خریده.

 

3. بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا به جذب مشتری و هدایت مشتریان احتمالی به سمت وب سایت و محصولات شما مربوط میشه. اگه مفاهیمی مثل جذب سرنخ و پرورش سرنخ به گوشتون خورده باشه، باید با این نوع بازاریابی هم آشنا باشید.

 

4. بازاریابی محتوا

این استراتژی خیلی خاصتر و دقیقتر از از استراتژی درونگرا است. تو این حالت روی محتوا تمرکز می‌کنین تا با استفاده از تولید محتوا توجه مشتری رو جذب کنین.

 

5. بازاریابی دیجیتال

منظور از بازاریابی دیجیتال همه‌ی فعالیت‌های آنلاین در بازاریابی مثل سئو، تولید لید در سوشیال مدیا و غیره است. بحث بازاریابی دیچیتال خیلی گسترده‌تر از بازاریابی محتوایی هست.

 

6. بازاریابی داخلی

این نوع بازاریابی مخصوص شرکت‌های بزرگه، این روش به کارمندهای شرکت مربوط میشه. برای مثال شما می‌تونید به کارمندهای خودتون ایمیل بزنید تا بتونن سهام شرکت رو قبل از افراد خارج از سازمان بخرن. یا ممکنه به کمک این روش اطلاعات مربوط به برندسازی رو به کارمندهاتون اطلاع بدید.

 

ساخت استراتژی بازاریابی موثر

اما برای اینکه یه استراتژی بازاریابی موثر از ترکیب همه این روشها بنویسید باید چند تا نکته رو در نظر بگیرید.

 

1. اهداف‌

هدف بازاریابی باید تو مسیر اهداف بیزنس‌تون باشه.

 

2. شناخت مخاطب هدف

شناسایی مخاطب‌های هدف برای هر نوع بازاریابی‌ای مهمه. اگر مخاطبین هدف خودتون را نشناسین نمی‌تونین استراتژی مناسبی بنویسید. وقتی که مخاطب و نیازهایش رو بشناسین، بازاریابی مناسب‌تری می‌تونین طراحی کنین.

 

3. شناخت رقبا

رقبا هم مثل شما سعی در ارائه بهترین استراتژی بازاریابی دارن. مخاطبین هدف‌ شما و رقبا یکی هستن، پس به اون‌ها توجه داشته باشید و سعی کنین نکات مثبت رو ازشون یاد بگیرین.

 

4. پلتفرم مناسب

محصول‌تون رو کجا تبلیغ می‌کنین، می‌شه یک بازی ویدیویی رو تو فیس بوک تبلیغ کنین؟ خیر، چون افرادی که این بازی را خواهند خرید، بین 4 تا 10 سال هستند و فقط تعداد کمی از این افراد فیس بوک دارن. پس جای مناسب برای تبلیغ و بازاریابی رو انتخاب کنین تا بهترین نتیجه رو ازش بگیرین.

 

اما قبل نوشتن استراتژی بازاریابی این سه تا سوال رو جواب بدید:

  • مشتری چجوری ترغیب می‌شه؟
  • موفقیت استراتژی بازاریابی رو چطور ارزیابی کنم؟
  • مردم رو به چه کاری دعوت کنم؟

 

کلام آخر

برای موفقیت تو فروش، لازمه مشتریان زیادی داشته باشین. برای جذب مشتریان هم به نوشتن یه استراتژی بازاریابی خوب نیاز دارین. ولی چه نوع استراتژی؟ توی این مقاله خیلی خلاصه توضیح دادم. مهم اینه که شما بتونید یه روش متناسب با بازار و محصولتون انتخاب کنید.