اگه اهل دنیای کسبوکار باشید، حتما تا حالا مفهوم نقاط تماس مشتری با برند (Brand Touchpoint) به گوشتون خورده. برندینگ دوتا بخش داره، یه بخش که توسط مشتری دیده نمیشه مثل ارزش پیشنهادی برند؛ اما یه بخش دیگهاش کاملا در معرض دید مشتری هست و تجربهی مخاطب رو میسازه.
همین الان به یکی از برندهای مورد علاقهتون فکر کنید. چی در موردش زودتر به ذهنتون میرسه؟ تبلیغاتی که از اون برند دیدید؟ لحن و نحوه برخورد فروشندهها و کارمندهاشون؟ حسی که با دیدن بستهبندی محصول پیدا کردید؟
خوب حالا همینطور که شما برند مورد علاقهتون رو تصور کردید، مخاطب هم کسبوکارتون رو همینجوری تجربه میکنه؛ یعنی از طریق نقاط تماس برند با مشتری یا همون برند تاچ پوینتها.
تو این مقاله میخوایم در مورد برند تاچ پوینتها باهاتون صحبت کنیم. اینکه چی هستند، اهمیتشون در کجاست و اصلا چه انواعی دارن. پس چند دقیقه وقت بذارید و تا آخر این مقاله همراهمون باشید!
نقطه تماس برند چیه؟
هر نوع تعامل مخاطب با برند رو که باعث شکلگیری تجربه مشتری میشه، بهش نقطه تماس یا Touchpoint میگن. حالا با این تعریف، باید ببینیم که تماس برند با مشتری به چه چیزهایی نیاز داره؟
مهمترین نقاط تماس برند(Brand Touchpoint)
برند تاچ پوینت یه راه برای ارتباط مستقیم برند با مخاطب هست. پس باید برندتون خیلی پررنگ و مطرح باشه. برای همین هم باید از یه سری ابزار استفاده کنید. بریم ببینیم مهمترین برند تاچ پوینتها کدومها هستن؟
1. وبلاگ و وبسایت
وبسایت و وبلاگ شما، در اصل پایگاه اصلی کسبوکارتون هست. در اصل وبسایتتون تنها جایی هست که میتونید محصولات و خدماتتون، اطلاعات مرتبط با کسبوکار و یا منابع مفید رو قرار بدید. پس وبسایتتون مهمترین نقطه تماس با مشتری هست، که باید سرپا نگهاش دارید.
2. ویترین و طراحی داخلی مغازه
اگه شما یه کسبوکار سنتی هستین، ویترین فروشگاه و فضای داخلیاش هم به اندازه وبسایت براتون مهم هست. چون این موارد محصولات یا خدماتتون رو نشون میدن و سبک کسبوکارتون رو تعیین میکنند. پس باید یه فضایی ایجاد کنید، که مشتری ازش استقبال کنه و در نتیجه اهداف برندتون تقویت بشه.
حتما به مواردی مثل تابلوی فروشگاه، عطر فضای فروشگاه، طرحهای روی دیوار و تجهیزات بستهبندی توجه ویژه داشته باشید. با توجه به همین چیزهای کوچیک، میتونید تفاوتهای بزرگی ایجاد کنید!
3. شبکههای اجتماعی
شبکه اجتماعی یکی از مهمترین جنبههای هر کسبوکاری هست. پس برای تقویت شبکههای اجتماعیتون، باید از نوشتن بیوگرافی، عکسهای استوک، ایجاد لینک منابع، گرافیک با کیفیت بالا و ایجاد یه برنامه بازاریابی غافل نشید.
4. تبلیغات، پوستر و اشانتیون
تبلیغات میتونه بخش مهمی از بازاریابی کسبوکارتون باشه. این کار شما رو به افراد جدید معرفی میکنه و باعث افزارش فروشتون میشه. اگر از تبلیغات تلویزیونی، پوستر یا بازاریابی شبکههای اجتماعی استفاده میکنید، در هر صورت مطمئن بشید که لوگو، پالت رنگ و فونت خودتون رو حفظ کردید.
5. بستهبندی و طرح اون
بستهبندی چیزی هست که مدام جلوی چشم مشتری هست و اون رو با خودش به خونه میبره. پس خیلی تو ذهن مشتری موندگار هست. برای همین هم باید به بستهبندی محصولتون توجه ویژه داشته باشید و براش وقت و هزینه مناسبی صرف کنید.
6. خبرنامه ایمیلی
خبرنامه ایمیلی علاوه بر اینکه به عنوان یه منبع عالی برای آموزش مخاطب محسوب میشه، یکی از رسانههایی هم هست که روی اون کنترل کامل دارید. در اصل خبرنامه یه خط مستقیم برای ارتباط با مخاطب هست که در طی زمان هم تغییر نمیکنه و ثابت باقی میمونه.
7. انجمنها و گروههای آنلاین
این جور گروهها و انجمنها برای ارتباط واقعی با مخاطب، عالی هستن. در اصل این ابزار برای ارتباط با مشتریهای بالقوه، خیلی مناسب هست. یادتون باشه شما نماینده کسبوکار خودتون هستین. پس باید موضوعات و مکالمات رو مرتبط با برند تجاریتون نگه دارید و همیشه بتونید جایگاه یه منبع معتبر رو داشته باشید.
8. دورههای آنلاین
آموزش آنلاین راهی برای آموزش دیجیتالی مخاطب هست، که معمولا شامل اسلاید، فیلم و کتاب آموزشی میشه. همه جنبههای دوره باید کاملا با اصول برندینگ منطبق باشن. اصلا میتونید یه برند جدا برای ارئه این دورهها ایجاد کنید و اون رو زیرمجموعه برند خودتون قرار بدید.
9. دانلود رایگان و به روز رسانی محتوا
ارائه محتوای مجانی هم میتونه یه راهکار خیلی خوب برای جلب اعتماد مخاطب باشه. برندتون رو به عنوان یه متخصص تو زمینه فعالیتتون مطرح کنید و سعی در تقویت محتوای برندتون داشته باشید.
10. مجله
یه مجله دیجیتال یا چاپی، یه راه مناسب برای تبدیل شدن به یه مرجع برای مخاطب هست. زمان ایجاد مجله روی کیفیت گرافیکی اون تمرکز کنید. چون اکثرا مخاطب مجلهای رو میخره، که توجهاش رو جلب کنه.
11. بروشور و کاتالوگ
کاتالوگ یا بروشور ابزار کم هزینه و مناسبی برای معرفی محصولات یا خدماتتون، به مخاطب هست. کاتالوگ رو میشه از طریق پست هم ارسال کرد یا اینکه تو رویدادهای بازاریابی به اشتراک گذاشت؛ اما راه سادهتر دانلود اونها از وبسایت هست.
12. رسیدها، قراردادها و فاکتورها
یکی از مواردی که تو برندسازی تاچ پوینت نادیده گرفته میشه، رسید و فاکتور هست که حتما باید در نظرش بگیرید.