اگر تو حوزه بیزنس آنلاین کار میکنین احتمالا اسم سئو رو شنیدین و باهاش آشنایی دارین. SEO یا همون بهینه سازی موتور جستجوگر کمک میکنه تا توی گوگل رتبه بهتری بگیرین و بهتر دیده بشین. همه دوست دارن که به صفحه اول جستجوی گوگل بیان، چون این فروش رو خیلی افزایش میده.
ولی فقط دستهای کم از بیزنسها موفق به این کار میشن. چون از استراتژیهای سئو رو بلد نیستن یا استراتژیهایی که میدونن قدیمی شده و دیگه به درد نمیخوره. اگر میخواین که به صفحه اول و رتبهی اول گوگل بیاین، فروشتون رو بیشتر کنین. تو این مقاله همراهم باشین تا بهترین استراتژی سئو رو بهتون معرفی کنم. این استراتژی شما رو به خواستهتون میرسونه.
سئو (SEO) چیه؟
سئو یعنی بهینه سازی سایت تو گوگل تا به نتایج بالاتر جستجو بیاد. مثلا فرض کنین فروش لوازم آرایشی دارین. سئو کمک میکنه وقتی کاربری خرید ضدآفتاب رو سرچ کرد، سایتتون بالا نشون داده بشه. سایتهایی که اولین نتیجه جستجو هستن، سئو بهتری دارن. سئوکار فردیه که سایت رو بهینه میکنه تا در رتبههای بالاتر سرچ قرار بگیره.
استراتژی سئو چیه؟
فرایند سازماندهی محتوای وبسایت بر اساس موضوعی که به موتورهای جستجوگر کمک میکنه هدف کاربر رو درک کنن. سه نوع نقشه سئو وجود داره که استراتژیست سئو میتونه روشون تمرکز کنه:
1. SEO داخلی On-page
روی محتوای داخلی سایت متمرکزه و به افزایش رتبه وب سایت و کلمات کلیدی خاص کمک میکنه.
2. SEO خارجی Off-page
این سئو روی پیوندهایی که در دیگر جاهای اینترنت به سایتتون داده میشه متمرکزه. هرچی این تعداد لینکها بیشتر باشه، اعتبارتون هم بر اساس الگوریتمهای گوگل بیشتره. وقتی پیش گوگل معتبر باشین به رتبههای بالای جستجوگر میاین.
3. سئو فنی
این نوع سئو روی معماری و طراحی سایت متمرکزه. گوگل به اندازهی محتوا به کد نویسی سایتتون اهمیت میده. این رو بدونین که بهینه سازی سایتهای مختلف مثل هم دیگه نیست و با هم فرق داره. این وظیفه سئوکاره که بفهمه کدوم استراتژی برای بیزنستون مناسبه. همچنین باید یک استراتژی مناسب ارائه بده که محتوای مناسب رو به بهترین شکل به مخاطبتون نشون بده.
تدوین استراتژی سئو
- لیستی از موضوعات و عناوین تهیه کنین که میخواین این ماه بررسیشون کنین.
- بر اساس این عناوین، لیستی از کلمات کلیدی دنباله دار و طولانی تهیه کنین.
- برای هر عنوان و کلمه کلیدی صفحه خاص خودش را بسازین.
- یک وبلاگ بسازین و درباره کلمات کلیدی انتخابیتون بنوسین. برای نوشتن وبلاگ و مقالات فرعی باید به موارد زیر توجه شه:
- کلمات کلیدی رو بیش از سه یا چهار بار در کل صفحه وارد نکنین. قبلا لازم بود که حداقل یک درصد از مقالهتون کلمه کلیدی باشه. ولی الان گوگل مخالف این کاره.
- عناوین فرعی رو به صفحات اصلی پیوند بدین.
- هر هفته مقاله جدید تولید کنین. مقالات میتونن زیر مجموعه عناوین اصلی نباشن و درباره موضوعی مرتبط با اون باشن که مخاطب خیلی براش مهمه.
- برای لینک سازی برنامه داشته باشین.
- محتوای مختصر و مفید تولید کنین و توش از عکس و فیلم استفاده کنین.
- پیگیری میزان موفقیت محتوا
- بالا بردن سرعت بارگذاری محتوا
کلام آخر
مهم ترین نکته درباره سئوی وبسایت این هست که تمام تمرکزتون رو روی جمع آوری کلمات کلیدی مناسب با کسب و کارتون بذارید. پست ها و مقالاتتون رو مدام به روز نگه دارید. در پایان هر ماه میزان پیشرفتتون رو بررسی کنین. برای این کار میتونید از ابزارهای سئو استفاده کنید. قطعا به تدریج متوجه نقاط ضعف و قوتتون میشید و میتونید بهترین اقدامات رو انجام بدید.