واسه اینکه تو دیجیتال مارکتینگ موفق بشین لازمه، سئو خوبی داشته باشین. برای داشتن SEO خوب هم، لازمه از بهترین ابزارهای سئو استفاده کنین. گوگل مدام در حال بهروزرسانی الگوریتمهای خودشه. مثلا چند سال پیش سایتی که 1 درصد از متن مقالاتش کلمه کلیدی بود، رتبه بهتری میگرفت. ولی الان گوگل این صفحات را دوست نداره و بهشون رتبه خوبی نمیده. چون الان از هوش مصنوعی برای حذف محتوای ضعیف و پرتکرار استفاده میکنه.
سئو چیست؟
سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization است که معنی بهینه سازی موتور جستجو رو میده. سئو مجموعهای از فرایندهای بهینه سازی و بهبود کیفیت وبسایتهای بیزنسیه. سئو باعث افزایش ترافیک سایت میشه و تعداد بازدید کاربران رو بیشتر میکنه. استراتژیهای سئو کمک میکنه که وبسایت برای کاربران و گوگل جذاب باشه. گوگل وقتی سایت جذابی رو ببینه که سئو خوبی داشته باشه. اون رو به رتبههای بالاتر میاره و توی نتایج جستجو، اون رو در رتبههای اول نشون میده. همین هم باعث افزایش بازدید و احتمالا افرایش نرخ تبدیل شما میشه. شاخص عملکرد بازاریابی که در نهایت ثابت میکنه که تلاشهای بهینه سازی وبسایت شما بینتیجه نبوده!
بهترین نرمافزار سئو
1. ابزار سئو سایت Semrush
یکی از مهمترین ابزارهای آنالیز سئو Semrush است که وبسایت و کلمات کلیدی رو بررسی میکنه. این ابزار با تاثیر روی تبلیغات، تولید محتوا، شبکههای اجتماعی و جستجوی رقابتی موقعیت به بهینه سازی سایتتون کمک میکنه. همچنین این ابزار برای تحلیل رقبا خیلی مناسبه. این پلتفرم دادههای دقیقی ارائه میده و میزان ترافیک سایت و تغییراتش رو نشون میده. در عین حال رابط کاربری پیچیده و دسترسی یک اکانته معایب این ابزاره.
2. ابزار سئو AHERF
این نرم افزار با داشتن بیش از 11 میلیارد کلمه کلیدی دقیقترین اطلاعات رو بهتون میده. Ahrefs تو شناخت و تحلیل رقبا عالی عمل میکنه. اگر دنبال بهترین کلمه کلیدی ممکن هستین، این نرم افزار رو انتخاب کنین. این برنامه خودش چندین ابزار مختلف مثل ممیز سایت، جستجو کلمه کلیدی، ردیاب و جستجوگر محتوا رو داره.
همچنین قابلیتی داره که مشکلات سایت رو پیدا کرده و بهتون میگه. همچنین گزارش صفحات رو بهتون میده. البته این پلتفرم با گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول سازگاری نداره. همچنین تو سنجش ترافیک سایت به اندازه ابزارهای دیگه خوب نیست.
3. Screaming Frog Services
این ابزار بهتون کمک میکنه با بالا بردن نتایج جستجوی الگوریتمی ترافیک سایتتون بالا بره. Screaming Frog Services با رابط کاربری جذاب و ساده کمک میکنه مشکلات داخلی سایت رو پیدا کنین و بهتون دادههای دقیقی ارائه میده. این ابزار حجم زیادی داره و سرعت سیستم رو پایین میاره. برای همین تو تحالیل سئو سایتهای بزرگ کنده.
4. جت سئو
یکی از قدیمیترین و بهترین ابزارهای سئوی ایرانی، جت سئو است. این برنامه صفحات سایت رو ارزیابی وتحلیل میکنه، همچنین کار باهاش خیلی راحته. میتونین اون رو به گوگل کرومتون اضافه کنین. این ابزار به شناخت رقبا کمک میکنه. رابط کاربری ساده این ابزار، اون رو برای کاربران ایرانی خیلی جذاب کرده.
ابزارهای گوگل
گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)
این ابزار اطلاعاتی رو درباره ایندکس، ترافیک و ابعاد مختلف فنی سایت رو بهتون میده تا عملکرد سایتتون رو بهبود بدین. همینطور به عیب یابی سایتتون کمک میکنه و نقشه سایت رو بهتون نشون میده.
کیورد پلنر (Keyword Planner)
کار این ایزار از اسمش مشخصه. بهتون نشون میده که کاربران تو گوگل چه چیزی رو خیلی جستجو کردن.
پیج اسپید اینسایت (PageSpeed Insights)
این ابزار برای تازه کارها خیلی محبوبه. با کمک این پلتفرم گوگل میتونین سرعت لود سایتتون روی دسکتاپ و موبایل رو بدونین.
تست موبایل فرندلی (Mobile-Friendly Test)
فرندلی بهتون کمک میکنه که سایتتون رو جوری طراحی کنین که برای موبایل هم مناسب باشه. به زبان برنامهنویسان و سئو کاران ریسپانسیو باشه.
گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)
گوگل آنالیتیکس ابزاری رایگان برای تحلیل ترافیک سئو، رفتار کاربران، و سایر معیارهای سئو در رابطه با عملکرد وبسایته. به زبانی ساده بهتون نشون میده که کاربران چگونه با سایتتون تعامل دارن.
کلام آخر
قطعا کسی پیدا نمیشه که تو بیزنس آنلاین کار کنه و اسم سئو به گوشش نخورده باشه. سئو باعث میشه رتبهتون تو گوگل بالا بیاد و افراد بیشتری شما رو ببینن. در نتیجه فروشتون بیشتر شه. بهبود سئو کار آسانی نیست و خیلی وقت و انرژی میخواد. ولی با کمک ابزار سئو این کار برایتون آسان میشه. هر کدوم از شرکتهای خدمات سئو ابزارهای رایگان خوبی در اختیار شما میذارن که بتونید به کمک اونها سایتتون رو بررسی کنین. اما همین سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس هم برای شروع کار خیلی به دردتون میخوره. بعد میتونید برید سراغ ابزارهای پولی مثل جت سئو یا ahref.