وقتی صحبت از کوچینگ فردی و سازمانی میشه، یه مفهوم مهم هم مطرحه: مدیریت زمان! برای موفقیت تو کار و زندگی لازمه که زمانتون رو مدیریت کنین.
مدیریت موثر زمان بهمون کمک میکنه نهایت استفاده رو از وقتمون ببریم و کارهامون رو زودتر انجام بدیم. به همین خاطر اینبار تصمیم گرفتیم که یه درسنامه از تکنیکهای مدیریت زمان و برنامهریزی اصولی تهیه کنیم. توی این مقاله 6 تا از معروفترین و کاربردیترین تکنیکهای مدیریت زمان رو بهتون معرفی میکنم که قطعا یکی از این موارد مختص شماست. در ادامه هم میتونید توی درسهای بعد سرفصلهای ضروریتر رو بخونید.
3 تکنیک مدیریت زمان
تکنیکهای مدیریت زمان خیلی زیاد هستن. در ادامه 3 تا از تکنیکهای برتر مدیریت زمان رو معرفی میکنم، بعد بریم سراغ تکنیکهای پیچیدهتر:
1. تکنیک abcde
سادهترین تکنیک مدیریت زمان تکنیک abcde هست. این تکنیک بهتون کمک میکنه کارها رو اولویت بندی و زمان رو مدیریت کنین. حالا این abcde یعنی چی؟
طبق این روش کارهاتون رو باید توی 5 دسته طبقه بندی کنید:
- A: مهمترین وظایف.
- B: وظایف مهم.
- C: کارهایی که انجام دادنشون خوبه.
- D: کارهایی که باید محول بشن.
- E: کارهایی که باید حذف بشن.
تو این تکنیک لازمه کارها رو تو دستههای مربوطه بنویسین و به ترتیب انجام بدین. این روش یه جورایی ساده شده روش آیزنهاوره.
2. قانون 531
قانون 531 هم روش ساده شدهایه که برای کارهای روزمره خیلی هم کاربردیه. این قانون میگه اول 1 کار بزرگ بعد 3 کار متوسط و در آخر 5 کار کوچک انجام بدین. موفقیت تو کار بزرگ شما رو خوشحال میکنه تا کار متوسط رو با انرژی انجام بدین و موفقیت در کار متوسط و کوچک بهتون انگیزه میده بهتر کار کنین.
3. تکنیک جریان زمان یا Flowtime
این تکنیک میگه 90 دقیقه به صورت آزمایشی کار کنین، اگر بعدش نتونستین تمرکز کنین استراحت کنین. ولی اگه تونستین تمرکز کنین به کارتون ادامه بدین. این تکنیک بهتون در افزایش تمرکز و مدیریت استرس کمک میکنه.
مهمترین تکنیکهای مدیریت زمان
در بالا به 3 تکنیک مدیریت زمان اشاره کردیم که بهتون در افزایش بازدهیتون کمک میکنن. نوبتی هم باشه، الان نوبت بهترین تکنیکهای مدیریت زمانه که توی بیزینس و همینطور زندگی شخصی خیلی کاربردی هستن.
1. قانون پارکینسون
مورخ بریتانیایی سیریل نورثکوت پارکینسون به عبارت «کار تا زمانی که تموم میشه، ادامه داره» معروفه. یعنی مدت زمانی که برای انجام یک کار اختصاص میدین، همون مدت زمانیه که برای انجام دادنش صرف میشه. این تکنیک برای افرادی که سرعتشون کمه و تحت فشار و توی بازه زمانی کوتاه به خوبی کار میکنن، عالیه.
2. تکنیک ماتریس آیزنهاور
این روش برای رهبران و مدیرها خیلی خوبه. تو این روش اول باید کارها رو سازماندهی کنین و بعد به 4 بخش تقسیم کنین و اونها رو به ترتیب انجام بدین.
- بخش اول: وظایف فوری و مهم هستن؛ وظایفی که باید بلافاصله روی اونها کار کنید
- بخش دوم: فوری نیست اما مهمه. وظایفی که باید زمان اونها رو مشخص کنید که در آینده روی اونها کار کنید.
- بخش سوم: فوریه اما مهم نیست؛ وظایفی که باید اونها رو واگذار یا برون سپاری کنید، یا باید اتوماتیک بشن
- بخش چهارم: فوری نیست و مهم هم نیست؛ وظایفی که باید کم یا حذف بشن.
3. تکنیک قورباغهات را قورت بده.
این تکنیک توسط مارک تواین نامگذاری شده: اول روز یک قورباغه زنده رو بخورین و در نتیجه در طول روز اتفاق بدی واسهتون نمیفته. این تکنیک میگه روزتون رو با انجام دادن کارهای سخت شروع کنین. این تکنیک برای افرادی که اهداف بلند مدت یا تفکر انتزاعی دارن، عالیه. اول کاری که ذهنتون رو خیلی درگیر کرده رو انجام بدین و بعد برید سراغ کارهای دیگه.
کلام آخر
نکته ای که باید در نظر داشته باشید اینه که برای موفقیت توی کار و زندگی لازمه به خوبی زمانتون رو مدیریت کنین. روشهای مدیریت زمان خیلی زیاد هستن، ولی هر روشی برای افرادی با هدف و تفکر خاصی مناسبه. معروفترین تکنیک ها برای مدیران همین روش آیزنهاور، قانون پارکینسون و قورباغه ات را قورت بده هست.
1. موثرترین تکنیکهای مدیریت زمان کدامها هستند؟
3. نمونه جدول برنامه ریزی کارهای روزانه افراد موفق
4. نرم افزارهای یادآوری و پیگیری کارهای روزانه (به زودی)
5. تکنیکهای مدیریت زمان در فروش (به زودی)
6. استراتژیهای مدیریت زمان در پروژههای متفاوت (به زودی)
7. برنامه ریزی به روش ایلان ماسک (به زودی)
8. قانون پارکینسون در مدیریت زمان (به زودی)
9. مدیریت زمان به روش آیزنهاور
10. تکنیک مدیریت زمان به روش GTD (به زودی)
11. قانون پارتو (20/80) در مدیریت زمان (به زودی)
12. قانون پومودرو در مدیریت زمان چیست؟ (به زودی)
13. روش برنامهریزی سریع (RPM) برای مدیریت زمان (به زودی)
14. نکاتی از مدیریت زمان در کسبوکار برای کارآفرینها (به زودی)
15. بهترین کتابها در مورد مدیریت زمان (به زودی)