درصد پورسانت بازاریاب و ویزیتور چقدر باید باشد؟

وقتی تصمیم میگرید دستمزد بازاریاب یا ویزیتور رو به صورت پورسانتی پرداخت کنین، باید یه برنامه مشخصی داشته باشین. اما درصد پورسانت بازاریاب رو چطور تعیین کنیم که هم منصفانه باشه و هم انگیزه ایجاد بکنه؟

درصد پورسانت بازاریاب و ویزیتور چقدر باید باشد؟

وقتی تصمیم میگرید دستمزد بازاریاب یا ویزیتور رو به صورت پورسانتی پرداخت کنین، باید یه برنامه مشخصی داشته باشین. اما درصد پورسانت بازاریاب رو چطور تعیین کنیم که هم منصفانه باشه و هم انگیزه ایجاد بکنه؟
درصد پورسانت بازاریاب

این روزها خیلی از پورسانت فروشندگان صحبت می‌شه و کمتر کسی درباره پورسانت ویزیتور حرف می‌زنه. هر چی که باشه هدف از پورسانت فروش دادن انگیزه به فرده. ولی سوالی که اینجا مطرحه اینه که درصد پورسانت بازاریاب باید چقدر باشه؟ در مورد درصد پورسانت ویزیتور هم همینه. تو این مقاله همراهم باشین تا به این سوال‌تون پاسخ بدم.

 

پورسانت بازاریاب و ویزیتور چیه؟

اگر ویزیتور سرنخی رو وارد کاریز فروش کنه، باعث بستن معامله و افزایش فروش می‌شه. این شامل طرح پورسانت فروش ویزیتور می‌شه، یعنی درصدی از سودی که این فرد رسونده به ویزیتور می‌رسه. دقیقا اتفاقی که برای فروشنده میوفته. وقتی کسی که می‌فروشه لازمه پورسانت دریافت کنه، اونی که مشتری رو هم به شرکت میاره باید پورسانت بگیره.

 

کی باید از پورسانت فروش استفاده کنیم؟

بعضی از شرکت‌ها بدون توجه به در نظر گرفتن عملکرد به همه بازاریابان خود حقوق ثابتی می‌دن. بعضی‌ها فقط از پورسانت استفاده می‌کنن و دسته‌ای دیگه ترکیبی از هر دو روش رو برای حقوق دهی انتخاب کردن. کسب‌و‌کاری که روی روابط طولانی با کارمندش متمرکزه باید حتما حقوق ثابت به بازاریاب بده.

 

شرکت‌هایی که می‌خوان به کارمندهاشون انگیزه بدن بهتر کار کنن لازمه بهشون پورسانت و هدیه بدن. ولی شرکتی که قصد داره رشد سریعی داشته باشه و به مشتریانش هم اهمیت می‌ده لازمه ترکیبی از هر دو رو استفاده کنه. شرکتی که پول کافی برای دادن حقوق رو نداره می‌تونه فقط از پورسانت استفاده کنه.

 

استراتژی تعیین پورسانت فروش بازاریاب

اولین مرحله این است که تعیین کنین چند درصد از حقوقی که می‌پردازین باید ثابت یا پورسانت باشه. بیشتر شرکت‌ها 80 درصد حقوق ثابت و 20% حقوق متغیر می‌دن. البته بعضی از شرکت‌ها هم درصد پورسانت بازاریاب رو 60_40 و 70_30 می‌دن. هر کدام از این طرح‌ها، مزایا خودشان رو دارن.

 

پلن‌های چند لایه برای پورسانت فروش بازاریاب

تو بعضی از طرح‌های پورسانت فروش ویزیتور برای ایجاد انگیزه بیشتر چند لایه سرنخ وجود داره. مثلا وقتی ویزیتور تو یک هفته 20 مشتری جذب کنه 25 درصد پورسانت می‌گیره. ولی اگه 10 مشتری جذب کنه 20% پورسانت فروش می‌گیره.

 

بهترین روش پورسانت ویزیتور

برای انتخاب بهترین روش پورسانت ویزیتور لازمه موارد زیادی رو در نظر بگیرین. از مهم‌ترین این موارد اینه که پورسانت رو جوری تعیین کنین که هم برای ویزیتور خوب باشه و بهش انگیزه بده. هم برای شرکت مقرون به صرفه باشه. موارد دیگه‌ای هم تو انتخاب بهترین روش پورسانت دهی موثره که در ادامه آوردم:

 

1. شناسایی چیزهایی که برای شرکت‌تون مهمه

مشتری جدید می‌خواین، دنبال معروف شدن برندتون هستین؟ یا دوست دارین ترافیک سایت‌تون بالا بره؟ روش پورسانت دهی رو جوری تنظیم کنین که تو راستای رسیدن به هدف‌تون باشه.

 

2. چند هدف مختلف داشته باشین

یک روش پورسانت خوب چند هدف داره (3 تا 5). بازاریاب لازمه روی همه‌ی اون‌ها تمرکز کنه و با رسیدن به هر هدف سطح جدیدی از پورسانت برای ویزیتور در نظر گرفته می‌شه.

 

3. داشتن جلسات منظم با تیم بازاریابی

مطمئن بشید که تیم بازار‌یابی‌تون اهداف برندتون رو درک کردن و در جهت رسیدن بهش تلاش می‌کنن. در این جلسات باید سوالی درباره طرح پورسانت بازاریابی هست رو به حداقل برسونید.

 

همچنین لازمه:

 

4. از بازاریاب‌ها هم نظر بخواین.

خیلی اوقات پیش میاد وقتی با بازاریاب‌ها و فروشنده‌ها که صحبت کنید، ایده‌های خوبی برای تغییر نحوه تعیین درصد پورسانت بازاریاب بهتون میدن.

 

5. از تغییر نترسین.

هر تغییری که لازم است در قرارداد بازاریاب‌ها وارد کنید را رسما و قانونی بنویسید. در درس قبلی به طور مفصل راجع به نحوه قرارداد بستند حرف زدیم. بخونید و ایده بگیرید.

 

کلام آخر

اگه قراره روی بازاریابی استراتژیک سرمایه گذاری کنید و یه تحول اساسی توی تیم فروش به وجود بیارید، برید سراغ روش پورسانت ویزیتور. وقتی به بازاریابها هم پورسانت بدین، تلاش بیشتری برای رسیدن به اهداف شرکت می‌کنن. همین تلاش‌ها به فروش و افزایش درآمد شرکت منجر میشه.